Feature

Kansellerte spill

Etterlengtede spill som aldri så dagens lys

Selv de beste spillideer kan bli forkastet i denne bransjen. Vi ser nærmere på ti av dem.

Spillutvikling er en knallhard bransje som preges av evig konkurranse om spillere, publisitet og finansiering. Mangel på det ene eller det andre kan føre til at selv de beste spillideer blir forkastet. Gang på gang blir spill annonsert, men av en eller annen grunn blir utviklingen avbrutt og vi sitter igjen med noen bilder, kanskje en trailer og en haug med knuste drømmer.

På tirsdag ble det klart at Blizzards myteomspunnede MMO-spill, Titan, var kansellert etter syv års utvikling. I et intervju med Polygon forklarte Blizzard-sjefene, Mike Morhaime og Chris Metzen, at selskapet slet med å finne moroa med prosjektet og de besluttet å stanse utviklingen.

I slike tider er det ikke mye som kan trøste fans av Blizzard, MMO-sjangeren og videospill generelt, som har ventet i spenning helt siden ryktene begynte å svirre i 2007. Samtidig minnes vi andre spill som opp gjennom årene har blitt kansellert, og i den forbindelse har jeg tatt en kikk på ti av de mest etterlengtede spillene som aldri ble noe av:

StarCraft: Ghost – taktisk actionspill med psykiske krefter

På Tokyo Game Show i 2002 avduket Blizzard planene for StarCraft: Ghost, et taktisk actionspill satt i StarCraft-universet. Satt til fire år etter handlingen i StarCraft: Brood War skulle spillet følge historien til Ghost-agenten Nova. Som en spion med psykiske krefter måtte spillere bruke våpen og taktikk gjennom en rekke historiedrevne oppdrag.

I løpet av de neste to årene ble StarCraft: Ghost utsatt flere ganger, og i 2004 trakk Nihilistic Software seg fra prosjektet. Ifølge Blizzard var dette en del av planen og utviklingen fortsatte som forventet, nå med hjelp fra utvikleren Swingin' Ape Studios.

Trailer for StarCraft Ghost.

Nye utsettelser fulgte, men på E3 2005 virket det som om Blizzard endelig hadde fått orden på ting. Utgivelsesdatoen ble lagt til første halvdel av 2006, men på grunn av manglende støtte for nettspill ville det ikke lenger komme til Nintendos GameCube.

På tross av prosjektets positive fremdrift i 2005 annonserte Blizzard i mars 2006 at StarCraft: Ghost ble utsatt på ubestemt tid. På dette tidspunktet hadde Xbox 360 akkurat blitt lansert og PlayStation 3 var rett rundt hjørnet, og Blizzard ønsket å rette fokuset mot disse.

I 2011 forklarte Blizzards Mike Morhaime at i 2006 hadde valget stått mellom World of Warcraft, StarCraft II og StarCraft: Ghost, og dessverre trakk Ghost det korteste strået. Likevel forble statusen for spillet «utsatt på ubestemt tid» frem til tirsdagens intervju med Morhaime og Metzen. I tillegg til å avsløre at Titan var kansellert, bekreftet de også at selskapet offisielt har satt kroken på døren for StarCraft: Ghost.

Dirty Harry – spillet om Eastwoods nådeløse politimann

I 2005 annonserte Warner Bros. at arbeidet med et spill basert på Clint Eastwoods klassiske actionfilm fra 1971 var underveis. Dirty Harry-spillet, som ble utviklet av The Collective, Inc., skulle ta for seg hendelser i perioden mellom de to første filmene i serien.

Les også
De største kanselleringstragediene

Spillere kunne utforske et stort og åpent San Francisco og samtidig få et dypere innsyn i hovedpersonen, Harry Callahan. Overraskende nok skulle Callahan spilles av Eastwood selv og både Gene Hackman og Laurence Fishburne sto på rollelisten.

Trailer for Dirty Harry-spillet.

Etter annonseringen uttalte The Collectives visepresident Doug Hare at et Dirty Harry-spill var en perfekt mulighet til å fortsette arven etter den populære serien og i tillegg introdusere den ikoniske hovedfiguren for et yngre publikum.

Dessverre for Eastwood og Dirty Harry-fans tok det ikke lang tid før utviklingen stanset etter en omstrukturering innad i The Collective i 2007. Flere av de ansatte i studioet ble permittert, og gruppen som arbeidet med Dirty Harry ble oppløst.

Senere samme år ble The Collective slått sammen med Shiny Entertainment og dannet Double Helix Games som siden har utviklet spill som Silent Hill: Homecoming, Killer Instinct og Strider.

Faith and a .45 – kjærlighetshistorien med skuddvekslinger

Nok en klassisk film, denne gangen Bonnie and Clyde, var inspirasjonen bak danske Deadline Games' Faith and a .45. Spillet var satt til den store depresjonen i USA på 1930-tallet og fulgte hovedpersonene Luke og Ruby.

Spillere ble med på det lovløse parets reiser omkring i USA og deres kamp mot den ondsinnede oljebaronen John Mammon og hans mange håndlangere. Luke og Ruby forvikler seg inn i Mammons skumle planer for landet, og bestemmer seg for å gjøre alt de kan for å stanse han.

Trailer for Faith and a .45.

Faith and a .45 hadde muligheter for både enkelt- og flerspiller i en verden tettpakket med action og skuddvekslinger. Samtidig lovet Deadline Games å legge stor vekt på den følelsesladde historien som fortelles gjennom gripende filmsekvenser.

Da spillet ble annonsert i 2008 hadde Deadline Games enda ikke funnet en utgiver for prosjektet og et år senere var situasjonen dessverre den samme. Faith and a .45 ble offisielt satt på vent i begynnelsen av 2009, men sjansene for at spillet noen gang kommer seg på bena igjen er mikroskopiske.

Etter flere år med underskudd og en dårlig mottakelse av deres siste spill, Watchmen: The End is Nigh, erklærte Deadline Games seg konkurs i mai 2009.

Six Days in Fallujah – realistisk innsyn i moderne krigføring

Med Six Days in Fallujah ønsket Atomic Games å lage det mest realistiske krigsspillet basert på en sann historie. Handlingen i tredjepersonsskytespillet var satt til Irak-krigen i 2004 og skulle gjenskape amerikanske marinesoldaters kamp for sentrum av Bagdad.

Spillere ville, over en periode på seks dager, følge flere enheter som var med på angrepet av den irakiske hovedstaden. For å gi et detaljert og ekte innblikk i hvordan det er å ta del i moderne krigføring fikk prosjektet hjelp av en rekke marinesoldater som faktisk var på stedet.

Trailer for Six Days in Fallujah.

På tross av soldatenes deltakelse i, og tilsynelatende velsignelse av, utviklingen fikk spillet skarp kritikk. Folk flest mente det rett og slett var for tidlig å gi ut et spill basert på en krig som i 2009 fortsatt pågikk, og Atomic Games ble anklaget for å være ufølsomme.

Allerede ved annonseringen av Six Days in Fallujah meldte Konami, spillets utgiver, at deres involvering i prosjektet kun var for å gi spillere en underholdende opplevelse. Som følge av all kritikken valgte Konami å trekke seg som utgiver kun få uker etter spillet ble annonsert.

Atomic Games fortsatte utviklingen selv etter at Konami trakk seg, men få måneder senere var prosjektet fortsatt uten en utgiver, og studioet ble nødt til å si opp flere ansatte. I 2010 meldte IGN at spillet var ferdig utviklet, men fire år senere har det fortsatt ikke kommet ut.

Eight Days – åtte dager på å ta hevn

Under E3 i 2006 viste Sony frem deler av det kommende skytespillet Eight Days. Selv om traileren mest sannsynlig pyntet på hvordan det endelige spillet ville se ut, fikk den mye positiv omtale.

Historien skulle deles opp i flere episoder og fulgte to menn, en snill og en slem, ute etter hevn på mafiaen. Det enorme spillområde spredde seg over åtte delstater, og ville dengang vært det største brettet som fantes på konsollspill.

Demonstrasjon av Eight Days.

Da Shuhei Yoshida tok over som sjef for Sony Worldwide Studios i 2008 valgte selskapet å fokusere mer på spill med flerspillermodus, noe Eight Days manglet. På tross av en lovende historie og innovative funksjoner passet ikke lenger spillet med Sonys visjon.

Sammen med The Getaway 3, som også skulle utvikles av Sonys London-studio, ble Eight Days kansellert i 2008, kun få måneder etter produksjonen begynte for fullt. Året etter dukket noen nye skjermbilder fra spillet opp, som resulterte i spekulasjon om utviklingen likevel hadde fortsatt.

Det som fantes av håp ble slått ned da Yoshida i 2012 bekreftet at verken Eight Days eller The Getaway 3 var i utvikling. Kanselleringen i 2009 frigjorde SCE London Studio, mest kjent for å utvikle SingStar- og EyeToy-spill, til å utvikle EyePet. Fem år senere kan man fortsatt spørre seg om Sony gjorde det rette valget.

Pirates of the Caribbean: Armada of the Damned – piratliv med moralsk kompass

Siden den første filmen kom ut i 2003 har vi sett flere spill basert på Pirates of the Caribbean-serien. De fleste har fåttdårligkritikk, men da Disney annonserte Propaganda Games' Armada of the Damned på E3 i 2009 virket det som om serien endelig skulle få et verdig spill.

I motsetning til de tidligere spillene skulle handlingen i Armada of the Damned ikke være knyttet til filmene, men fokuserte istedenfor på en egen, unik historie. Spillere fikk følge James Sterling, en piratkaptein ute etter å skape et rykte for seg i de karibiske hav.

Trailer for Pirates of the Caribbean: Armada of the Damned.

På sin første seilas mistet uheldigvis Sterling livet, men han ble brakt tilbake ved hjelp av overnaturlige krefter. Med en ny sjanse var det opp til hver enkelt spiller å forme Sterlings historie, og moralske valg bestemte om han ville bli legendarisk eller fryktet.

Drømmen om å sette seil og leve som pirat fikk en brå slutt i 2010 da Disney kunngjorde at Armada of the Damned-teamet skulle permitteres som del av en restrukturering. De gjenværende i Propaganda Games ble satt til å fullføre utviklingen av Tron: Evolution før Disney stengte studioet helt i 2011.

Musikken fra Armada of the Damned ble etterhvert brukt i LEGO: Pirates of the Caribbean og flere år senere fikk spillere endelig piratdrømmen oppfylt da Ubisoft slapp Assassin's Creed IV: Black Flag. Når vi ser på hva Armada of the Damned kunne blitt, og hva Tron: Evolution faktisk ble, er det lett å tenke at Disney kansellerte feil spill.

Fallout Online – dystopisk flerspillerspill

Fallout-spillene betraktes av mange som de fremste innen rollespillsjangeren, og på slutten av 2000-tallet virket en flerspillerversjon som et logisk steg for serien. I 2008 annonserte Interplay Entertainment at de hadde begynt å arbeide med nettopp et slikt spill.

Nøyaktig hva spillet kunne ha blitt er vanskelig å si, for det var nemlig svært lite informasjon som ble offentliggjort. Derimot fikk alle innsyn Bethesda og Interplays bitre rettsaker om rettighetene til spillet.

Interplay solgte rettighetene til Fallout-serien til Bethesda i 2007, men beholdt lisensen til å lage flerspillerspill satt i Fallout-universet. I kjøpsavtalen mellom de to utviklerne ble det lagt frem strenge krav for Interplays utvikling av Fallout Online.

Et av kravene var at finansieringen skulle være klargjort og produksjonen skulle begynne for fullt innen 4. april 2009. Da Interplay ikke innfridde dette kravet gikk Bethesda til rettsak for å trekke tilbake Interplays lisens til Fallout-varemerket.

Etter flere rettsaker i løpet av de neste tre årene ble saken endelig avsluttet og Interplay ga fra seg lisensen mot en betaling på to millioner dollar. Fallout Online ble umiddelbart kansellert, og det er ikke kjent om Bethesda har planer om å utvikle et flerspillerspill til serien.

Star Wars 1313 – historien om universets mest beryktede dusørjeger

LucasArts' Star Wars 1313 ble vist frem for første gang på E3 2012 og skulle ta for seg mer av bakgrunnshistorien til den beryktede dusørjegeren Boba Fett. Spillet fant sted på planeten Coruscants nivå 1313, en underverden reservert for det verste av avskum og ondskap, hvor spillere fulgte Fetts ferd mot å bli en fullverdig dusørjeger.

Da Disney kjøpte opp Lucasfilm i 2012 for litt over fire milliarder dollar fikk de spillutgiveren LucasArts med på kjøpet. LucasArts ga i utgangspunktet uttrykk for at de ikke ville avbryte sine spillprosjekter, men kun få måneder senere ble det klart at studioet skulle legges ned og all spillutvikling hadde stanset.

Spillscener fra Star Wars 1313.

Som et av de mest etterlengtede spillene LucasArts hadde jobbet med var det stor skuffelse knyttet til kanselleringen av Star Wars 1313. Ikke bare hadde det lovet å fortelle historien til en av Star Wars-seriens mest populære figurer, men det vi fikk se av spillet så også svært bra ut.

Etter nedleggelsen av LucasArts utelukket ikke Disney at Star Wars 1313 kunne bli plukket opp av et annet studio en gang i fremtiden og åpnet da for å lisensiere ut spill til andre utviklere. Kort tid etter ble det klart at EA hadde sikret seg rettighetene til å utvikle Star Wars-spill og de vil blant annet lage det neste Star Wars: Battlefront sammen med DICE.

Hvorvidt EA vil plukke opp Star Wars 1313 (eller noen av de andre kansellerte spillene fra LucasArts) er uvisst, men Disney valgte å ikke fornye spillets varemerke da det løp ut i slutten av 2013.

FEZ II – arven etter Phil Fish

Få spillkanselleringer har vært så offentlige som da Phil Fish satte kroken på døren for FEZ II. Det første spillet i det som etter planen skulle bli en serie fikk mye skryt av anmeldere, og da FEZ II ble annonsert under fjorårets E3 var det mange som gledet seg.

Dessverre fikk alt en brå slutt etter at Fish havnet i en åpen konflikt med GameTrailers-journalisten Marcus Beer. En lengre krangel på Twitter endte til slutt med at Fish kansellerte FEZ II, og sluttet som spillutvikler:

Annonseringstrailer for Fez II.

- Jeg er ferdig. FEZ II er kansellert. Farvel.

Minutter senere bekreftet Polytron, utviklerstudioet bak FEZ, at spillet var kansellert, noe som ble møtt med sjokk og vantro selv blant deres ansatte. Studioet fortsatte utviklingen av FEZ for andre plattformer, inkludert Sonys PlayStation 4 og Vita.

Dramaet fortsatte i august 2014, da Polytrons nettside angivelig ble utsatt for hackerangrep og personlig informasjon om Fish og flere av Polytrons ansatte ble lekket ut. Denne gangen svarte Fish med å tilsynelatende legge både FEZ og Polytron ut for salg.

Tom Clancy's Rainbow 6: Patriots – Team Rainbow til unnsetning

Sent i 2011 annonserte Ubisoft Tom Clancy's Rainbow 6: Patriots som det neste spillet i Rainbow Six-serien. Som de andre spillene i serien var Patriots en førsteperson-skyter med fokus på taktikk og planlegging.

Denne gangen ville handlingen foregå i New York der terroristgruppen «The True Patriots» erklærte krig mot det de oppfattet som korrupsjon på Wall Street. Det var opp til Team Rainbow å stanse denne nye trusselen, koste hva det koste vil.

Trailer for Rainbow Six: Patriots.

Ifølge Ubisoft ville Patriots by på ultrarealistiske scenarioer med nye måter å formidle handlingen til spillerne. Underveis støter spillere på etiske dilemmaer og håndteringen av disse avgjør til hvilken grad man klarer å stoppe terroristene.

I 2012 ble flere av de ledende utviklerne fjernet fra prosjektet, og da GameStop fjernet spillet fra databasene sine og stoppet alle forhåndsbestillinger i 2013 var det stor grunn til å tro at spillet var kansellert. På tross av ryktene annonserte Ubisoft under E3 2013 at arbeidet med Patriots fortsatt pågikk, men at det nå skulle utgis på det som da var nestegenerasjonskonsollene PlayStation 4 og Xbox One.

I desember 2013 måtte likevel Ubisoft bite i det sure eplet da de innrømmet at Rainbow 6: Patriots ikke virket slik de hadde håpet. For å hindre at prosjektet kjørte seg fast bestemte Ubisoft seg for å skrinlegge Patriots, men utviklingen av Rainbow Six: Siege begynte umiddelbart.

Det finnes alltid håp

Uansett hvilken årsak som ligger bak er kansellerte spill en uønsket, men reell del av spillindustrien. Likevel dukker det av og til opp en gladsak som får oss til å tenke positivt igjen.

Duke Nukem Forever tilbrakte 15 år i utviklingshelvete, før det til slutt ble gitt ut i 2011. Spillet er uten tvil den mest kjente suksesshistorien knyttet til et spill ingen trodde ville se dagens lys.

Utgivelsen ga håp for andre spill hvis utvikling har vært gjenstand for mye diskusjon. Kanskje mest nevneverdige er Team Icos The Last Guardian og selvfølgelig Valves Half-Life 3. Mens Team Ico til stadighet bekrefter at The Last Guardian fortsatt er i utvikling har Valve konsekvent nektet å si noe om Half-Life 3.

Uansett hva fremtiden vil bringe for disse og andre spill i samme situasjon, kan vi som spillere ikke gjøre annet enn å håpe på det beste.

Siste fra forsiden