Feature

Historien om Amiga – del 2

Amiga var kongen på haugen, men de gode tidene skulle ikke vare.

1: Side 1
2: Side 2

I den første delen av vår artikkelserie om Amiga-plattformens historie tok vi for oss plattformens fødsel tidlig på åttitallet, og hvordan Commodore etter litt famling klarte å knuse konkurransen med sin Amiga 500. Men på nittitallet skulle situasjonen forandre seg, og bli langt vanskeligere for dronningen av åttitallets hjemmedatamaskiner.

Konkurrentene gikk forbi

Etter som tiden gikk møtte nemlig Amiga-plattformen stadig større konkurranse fra IBM-kompatible PC-er og de tradisjonelle spillkonsollene. Med VGA-grafikk, massevis av minne og tunge prosessorer ble PC en spillplattform man kunne regne med, samtidig som den i stor grad utkonkurrerte Amiga og de andre datamaskinplattformene på den seriøse arenaen. Samtidig ble Super Nintendo og Sega Mega Drive gradvis de naturlige hjemmene til arkadespill og todimensjonale actionspill, blant annet fordi de hadde de japanske utgivernes fulle støtte.

Commodore CDTV – forut for sin tid, men total flopp på markedet Bilde: Andrea & Stefan (Wikipedia). Vis mer

Commodore klarte heller ikke å markedsføre plattformen skikkelig i USA, hvor den til slutt mistet totalt fotfeste. I Europa gikk det langt bedre, ikke minst takket være Commodores britiske gren under ledelse av kløktige David Pleasance. Han var blant annet ansvarlig for svært suksessrike samlepakker hvor Amiga 500 ble solgt sammen med noen av datidens mest populære spill. Men plattformen led nok litt under manglende støtte fra Commodore selv. I motsetning til dagens plattformholdere var Commodore aldri særlig interessert i å produsere spill eller programvare for maskinene sine, og dermed fikk de aldri noe svar på ultrapopulære konsollserier som Mario og Sonic.

Tidlig på nittitallet prøvde Commodore å snu trenden ved å lansere to nye Amiga-modeller. Den første var Amiga 3000, en ny konkurrent til det «tunge» markedet dominert av Apple og Microsoft. Den tok steget opp fra 16-bit til 32-bit, og introduserte en ny og kraftig forbedret versjon av Amigas grafiske operativsystem, Workbench. Den andre modellen var CDTV, en multimediakonsoll som brukte det nye CD-formatet som lagringsmedie. CDTV ble promotert som et underholdningssystem og var ikke spesielt spillfokusert. Maskinen kunne utvides med både tastatur og diskettstasjon om ønskelig.

CDTV var en grensesprengende maskin forut for sin tid, og en av mennene bak prosjektet var ingen ringere enn Nolan Bushnell – grunnleggeren av Atari og skaperen av verdens første arkadesuksess, Pong. Men maskinen feilet totalt. Den var rådyr, den brukte Amiga 500-teknologi samtidig med at Commodore introduserte den neste generasjonen med Amiga 3000, og det kom veldig få interessante spill og produkter til systemet.

Amiga 600 var en stilig liten sak. Bilde: Alexander Jones (Wikipedia). Vis mer

Den neste Amiga-modellen på markedet var også kortlivet. Det var Amiga 500 Plus, en oppgradert versjon av storsuksessen fra åttitallet. Den hadde 1 MB minne og oppgradert operativsystem, men ellers var systemets eneste grunn til å eksistere at den ikke kostet like mye å produsere som den gamle modellen. Kort etter, i 1992, kom Amiga 600, som i praksis var en krympet versjon av Amiga 500 Plus. Dette var en stilig liten datamaskin hvor man til og med hadde kuttet ut nummertastaturet – noe som gjorde den mye mindre enn sin forgjenger.

Amiga 1200 – for lite, for sent?

Selv om både Amiga 500 Plus og Amiga 600 opplevde moderat suksess på markedet stod de nesten på stedet hvil teknologimessig. At Commodore ønsket å tyne maksimalt ut av plattformens levetid var ikke ulikt dem; dette var tross alt en tid hvor de fortsatt produserte og solgte Commodore 64 fra 1982. Men høsten 1992 fikk Amiga 500 endelig sin verdige arvtaker, i form av Amiga 1200.

Denne 32-bits-maskinen skiltet med nok en kraftig oppgradering av operativsystemet, en raskere prosessor og 2 MB minne. I tillegg kom den med kraftig oppgradert grafikkteknologi. AGA-systemet tilbød over 16 millioner farger og kunne vise 262144 av dem samtidig HAM8-modus, men dette var ikke godt for særlig mye annet enn grafikkdemoer. AGA-brikken sikret imidlertid at Amiga endelig kunne konkurrere med PC-ens VGA-grafikk, ettersom 256 farger samtidig ikke lenger var et problem. I tillegg til Amiga 1200 lanserte Commodore Amiga 4000 samme år. Dette var nok en toppmodell, med de samme oppgraderingene som Amiga 1200, men mye raskere prosessor og mer minne.

På nittitallet ble også operativsystemet oppgradert. Vis mer

Amiga 1200 ble suksessen Commodore hadde ventet så lenge på, i alle fall i Europa. En av grunnene til at den solgte så godt var nok at hundretusenvis av eldre Amiga-eiere endelig valgte å oppgradere fra Amiga 500-variantene til den nye maskinen, men den virket også å tiltrekke seg nye kunder. Selv om Amiga 1200 ble svært populær var det imidlertid fortsatt svært mange som eide Amiga 500-varianter, noe som holdt spillutviklerne tilbake. Hvis man skulle lage Amiga-spill var markedet nemlig langt større om man lagde spill som også fungerte på de eldre modellene, og dermed var det få som virkelig utnyttet seg av de ekstra mulighetene til Amiga 1200.

Les også
Space Quest-skapernes neste spill

Og selv om maskinen var en suksess, kom den for sent. Commodore hadde i årevis tapt store pengesummer, og selv rekordsalg for Amiga 1200 kunne ikke hindre tapet i å fortsette. I 1993 skjedde det også noe Commodore ikke hadde forutsett: Et lite selskap som het id Software laget et PC-spill ved navn Doom. Og der Amiga-teknologien fungerte glitrende for todimensjonale spill var tredimensjonale spill langt vanskeligere å få til. Amiga hadde ingen ting å svare med.

Det hjalp heller ikke at Amiga 1200 ble solgt uten harddisk og CD-Rom-stasjon. I tillegg til Doom kunne PC-en skilte med tunge eventyrspill, og de som har spilt Monkey Island 2, med sine tolv disketter, på en Amiga uten harddisk, vet hvor smertefullt det kunne være. PC-en fikk med andre ord nærmest monopol på to av datidens mest populære spilltyper, nemlig førstepersons skytespill – Doom-kloner, som de het på den tiden – og pek-og-klikk-eventyr.

Det kom ikke mange Amiga 1200-eksklusive spill. I stedet ble eldre utgivelser, som Pinball Fantasies, pusset opp. Vis mer

Konsollene gjorde det også skarpt, med Sega Mega Drive og Super Nintendo Entertainment System. Begge kunne konkurrere med Amiga på todimensjonal grafikk, og begge hadde superpopulære spill som Amiga aldri fikk – både fordi Amiga ikke hadde noen egen «maskot» og fordi Amiga var fullstendig ukjent i Japan hvor flesteparten av de store konsollutviklerne befant seg.

Commodore hadde et siste ess i ermet: Amiga CD32. Dette var verdens første CD-baserte 32-bits spillkonsoll. Den var i praksis en Amiga 1200 uten tastatur og diskettstasjon, men med CD-stasjon i stedet. Konsollen ble lansert i Europa i september 1993, og i starten solgte den svært godt. Men Commodores problemer fortsatte, og en planlagt amerikansk lansering ble utsatt på grunn av et søksmål. Dermed uteble inntektene fra det kanskje viktigste spillmarkedet i verden.

1: Side 1
2: Side 2
Ledige stillinger
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (25)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
ATWindsor
13 år siden

Ja, det er synd det endte slik, men egentlig fortjent, A500 var en kanonmaskin, men de lot seg akterutseile. Da faller man ut av markedet.

 

AtW

BadCat
13 år siden

Det var først og fremst feilslått markedsføring og ikke akterutseiling som medførte konkursen i 1994 i tillegg til at mange spillhus skygget banen på grunn av en ekstrem piratkopiering. Amiga CD32 var helt i teten av hva som var tilgjengelig underholdningsmessig i 1993 med mindre man hadde 10 ganger så mye penger i å investere i en high end PC. CD-ROM titler som Microcosm, Megarace og mange fler ble lansert både på Amiga og PC. Sharewareutgaven av DooM som ble lansert 10. desember 1993 var banebrytende og man kan si at PC hadde passert Amiga, men hvor mange hadde en sofistikert PC eller prøvd DooM før lang ute i 1994, kanskje ikke før i 1995. Det var 10 millioner som prøvde Shareware-DooM men det var i løpet av 2 år etter release. Dette er etter at Commodore gikk konkurs. Det kostet mer å montere lydkort og CD-ROM-stasjon i en PC enn det kostet å kjøpe en Amiga CD32. De fleste som hadde PC før 1995 hadde verken CD-Rom eller lydkort. PCen hadde gått forbi, men nesten ingen hadde maskinvaren. De fleste hadde råd til en Amiga CD32 som gav en fullverdig multimedia-opplevelse ut av boksen. Full motion video var mer tilgjengelig på Amiga enn på PC på grunn av den ekstreme kostnaden for en multimedia-PC.

 

NewTek VideoToaster som er maskinvare og programvare for redigering og produksjon av SD og HD video i NTSC og PAL formater på Amiga-komputere vant Emmy Prisen for teknologisk oppnåelse i 1993. Amigaproduktene var fremdeles i toppsjiktet da det var kroken på dørene, dog var det muligens ikke heldig at de siste brikkesettene ble lanseri noe svakere form enn hva som først var tenkt. Amiga hadde slitt i 1995 dersom de ikke hadde fornyet seg, spesielt med tanke på at Sony PSX til en overkommelig pris gav en fullverdig arcade-opplevelse hjemme i stuen.

 

Commodore burde ikke ha utviklet programvare eller spill til maskinen, dog burde de ha samarbeidet samkjørt markedsføringen med de fremste produsentene av spill, programmer og maskinvareutvidelser. Det var flere anerkjente selskaper som lagnde maskinvare og programvare til Amiga på en mye bedre måte enn Commodore kunne ha mestret. Dersom et selskap har for mange jern i ilden blir det til slutt bare rot og ingen ting. Årsaken til at konsolleneprodusenten Nintendo gav ut spill og kjørte streng lisensiering var for å melke ut mest mulig profitt og hindre spillhus i å få for frie tøyler.

 

http://www.youtube.com/watch?v=seznQmDp2pU

 

http://www.youtube.com/watch?v=9Vsryzdh9qo

 

http://www.youtube.com/watch?v=WPKQ-rKGb7c

Amix
13 år siden

Hei. En liten rettelse. Amiga 4000 kom ut før Amiga 1200. Amiga fikk HD som standard da Amiga 600 og Amiga 1200 kom, da disse har IDE kontroller som standard. Nesten alle Amiga modellene kan oppgraderes, og dette gjorde de fleste. Ja, det kom til og med Doom kloner for Amiga. Ene er Gloom, som også kjører på en Amiga 500.

 

Da jeg fikk meg min Amiga 1200 i 1994. Ja, jeg fikk den etter at Commodore hadde gått konkurs. Da ble jeg så positivt overrasket over AmigaOS 3.0 at jeg ble en ren Amigabruker helt frem til 2003.

 

AmigaOS er et fantastiskt og kjapt OS. Mange har ikke prøvd det og hørte heller på Microsoft sin propaganda. Selv i dag er AmigaOS mange ganger kjappere enn dagens OS. Ja, AmigaOS har mangler, men hastigheten er unik.

 

I dag sitter jeg med MorphOS, som er et AmigaOS kompatibelt OS på en PowerBook G4 1.64GHz. Jeg har aldri opplevd PowerBooken så kjapp! Aldri!... AmigaOS har noe veldig unikt ved seg, og dette klarte noen å ignorere at AmigaOS hadde, og har i dag!

 

AmigaOS har alltid vært undervurdert. Helt siden starten i 1985. PC industrien klarte å manipulere folk i å tro at deres dyre PCer med få farger og et tekstbasert OS var bedre enn Amiga med sine 4096 farger. Folk fikk vrangforestillinger og det sitter selv i dag. Dette er veldig trist, da AmigaOS har betydd så mye for både Windows 95 og MacOSX i design. Og dette med disk-swapping. Når Amiga 600 og Amiga 1200 kom ut med HD som standard, var disk swapping blitt historie. Menmen...

 

Jeg håper og brenner for at Amiga skal komme tilbake en dag. Den fortjener det. Ikke å bli best, men som en ordentlig konkurrent til PC og Mac.

Flippo
13 år siden

Var vel en video kalt "Deathbed vigil" eller noe som besto av opptak gjort av dem som jobba der da slutten var et faktum. Rimelig triste greier om jeg husker rett.

GenRabbit
13 år siden

Huh, Amiga500 var 32 bits. motorola sin 68000 var 16/32bit, ikke 16.

minne bussen var på 23 bit.

Motorola 68000

Siste fra forsiden