Feature

Historien om Amiga – del 1

Bli med å utforske historien til en av verdens mest populære plattformer.

1: Side 1
2: Side 2

På åtti- og det tidlige nittitallet var det verken konsoller eller IBM-kompatible PC-er som dominerte spillhverdagen i Norge og de fleste andre europeiske land. I stedet brukte vi en hel bråte forskjellige datamaskinplattformer, fra ZX Spectrum og Amstrad til Atari ST og MSX. Norge var i stor grad Commodore-land. På åttitallet hadde «alle» Commodore 64, og når vi oppgraderte var det til Commodores neste storsatsning, Amiga.

Amiga var en plattform det var lett å forelske seg i. Den kombinerte heftig grafikk og lyd med et lynraskt og effektivt operativsystem, og var på mange måter en slags mellomting mellom spillfokuserte konsoller og datidens arbeidshester av noen PC-er. Den samlet det beste fra begge verdener og hadde noen egne triks i ermet også.

Jay Miner, kjent som Amiga-plattformens far. Bilde: Michael C. Battilana og Cloanto Italia srl, tatt i 1990 (Wikipedia). Vis mer

I denne tredelte artikkelserien skal vi følge Amiga-plattformen fra dens spede begynnelse til situasjonen i dag. Vi vil også ta en grundig titt på spillene og programmene som gjorde at så mange falt for Amiga-plattformen på åtti- og nittitallet.

Jay Miners hjertebarn

Historien om Amiga starter så langt tilbake som i 1982. Den geniforklarte maskinvaredesigneren Jay Miner, som allerede hadde skapt den tidlige datamaskinplattformen Atari 400, fikk en telefon fra en bekjent. Det var Activision-grunnleggeren Larry Kaplan, som kjente Miner fra sin fortid i Atari. Han hadde kommet i kontakt med en gruppe rikinger, inkludert en oljebaron fra Texas, som ville investere i nye spillprosjekter. Og han ville ha Jay Miner med på laget.

Grunnideen var at Miner skulle lede utviklingen av en ny spillmaskin, mens Activision skulle stå for utviklingen av spill til systemet. Kaplan trakk seg etter hvert fra foretaket, men Miner og resten av Amiga-gjengen jobbet videre. Planen deres var å lage en ny og svært avansert spillkonsoll, men den skulle ikke være helt som andre konsoller. I stedet skulle brukerne kunne utvide systemet til å bli en fullblods datamaskin om de ønsket – litt som Sony senere forsøkte med Linux-støtte i tidlige PlayStation 3-modeller.

Planene endret seg imidlertid i 1983. Da kom nemlig det store konsollkrasjet, og ingen med vettet i behold ønsket å satse på konsoller. Det vil si, ingen amerikanere med vettet i behold – Nintendo er en annen historie som vi får komme tilbake til senere. Resultatet av konsollkrasjet var i alle fall at Amiga-prosjektet utviklet seg til å bli en rendyrket datamaskin, og investorene kunne prise seg lykkelige for at Miner hadde designet «konsollen» som en datamaskin fra starten av.

Amiga 1000 var den første Amiga-modellen. Maskinen kjører Deluxe Paint. Bilde: Kaiiv (Wikipedia). Vis mer

Teamet bak Amiga-plattformen var knøttlite, også etter datidens standarder. Men til gjengjeld var de ekstremt dyktige og ambisiøse, og det ble nærmest et slags familieforhold innad i gruppen. Dette var folk som brant for jobben sin, og som virkelig ønsket å vise verden hvordan en skikkelig datamaskin skulle lages. Og det gjorde de. Amiga var på alle måter en revolusjonerende plattform, og den presterte ting tidlig på åttitallet som konkurrentene, inkludert Apple og Microsoft, ikke fikk til før langt ute i nittitallet.

Amiga ble nemlig utviklet på en helt annen måte enn konkurrentene. Ta maskinvaren, for eksempel. I stedet for å bruke fritt tilgjengelige databrikker med generelle bruksområder utviklet Amiga-gjengen sine egne, spesialiserte mikrobrikker. Det var dyrere, men det sørget blant annet for at maskinen kunne vise 4096 farger samtidig (i HAM-modus), i en tid der vanlige PC-er så vidt klarte fire. Og takket være spesialdesignede grafikkbrikker – en slags forgjenger til dagens skjermkort – kunne mye av det som skjedde på skjermen gjøres så godt som uten innblanding fra hovedprosessoren. Dermed var den fri til å gjøre helt andre ting. Det samme gjaldt lyden, hvor Amiga kunne skilte med fire kanaler i bruk samtidig og full bruk av «samplede» instrumenter.

Forut for sin tid

Men maskinvaren stod bare for halvparten av den magiske Amiga-formelen. Programvaren som kjørte på maskinen var like revolusjonerende. Der datidens PC-er og flesteparten av de andre datamaskinformatene, utenom Apples primitive Macintosh, benyttet seg av tekstbaserte grensesnitt kom Amiga med et lettfattelig, brukervennlig og fullstedig musedrevet grensensitt. I tillegg var operativsystemet designet fra starten av for å kunne «multitaske», altså gjøre flere ting samtidig. I dag tar vi dette for gitt, men det var ikke før i Windows 95 at denne funksjonaliteten kom på PC. Og selv da fungerte det langt fra like glatt som på Amiga.

Videoen viser Boing-ball demoen, og demonstrerer «multitasking» fra åttitallet. Vis mer
Les også
Disney kjøper LucasFilm

Kombinasjonen multitasking og spesialsydd maskinvare resulterte blant annet i en funksjon vi fortsatt ikke har sett maken til. Tenk deg at du spiller et spill med en annen oppløsning enn Windows-skrivebordet, i fullskjermmodus. Tenk deg så at du beveger musen opp i toppen av skjermen, og «trekker» skjermbildet ned som om det skulle vært et rullegardin. Bak skytespillet åpenbarer skrivebordet seg gradvis. Spillet kjører fortsatt like raskt som før, i fullskjermmodus og fortsatt med en helt annen skjermoppløsning enn skrivebordet, men det dekker ikke lenger hele skjermen. Kanskje bare halve, og du kan fritt bevege pekeren mellom de to «skjermene». Amiga-teknologi anno 1984.

1: Side 1
2: Side 2
Ledige stillinger
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (37)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
snillekim
13 år siden

Både cbm64 og Amiga-tiden var flotte tider det.

Amiga var en flott maskin. Men dessverre så elsket diskettstasjonen å ødelegge diskettene hele tiden.

Men hvor mange av oss hadde kjøpt originale spill til maskinen egentlig?

Og ville vi fått en god folkeerstatter om Commodere ikke hadde gått konk?

maanemann
13 år siden

Underholdende og interessant lesning. Det meste av "corporate"-stoffet var nytt for meg. Tøft å drive business...

 

Ser frem til "neste episode".

samco
13 år siden

Har fortsatt c64 og amiga 500 :dremel:

Mannen med ljåen
13 år siden

Jeg også.

Og vic 20 og Amiga 2000.

 

Fikk Amiga 500 svinebillig fra en bruksjappe som ikke hadde strømforsyning til den.

I et sjeldent tilfelle av flaks fant jeg riktig strømforsyning på Fretex i en annen by til en femtilapp.

Den fungerer fremdeles.

LoveAmiga
13 år siden

Dette var tider det. Amiga var så langt foran foran Microsoft og Apple på den tiden at det var nesten utrolig. Bare så synd at det gikk som det gikk etterhvert :/

 

Har selvfølgelig enda min A1200 tower som fremdeles fungerer utmerket. Må inrømme jeg stort sett bruker WinUEA på min Windows PC som er en helt fantastisk emulator. Med Amiga joystick i USB porten er den akkuart som en virkelig Amiga :)

Siste fra forsiden