På forrige side fikk vi årets høydepunkt fra Adrian, Gøran, Audun og Lise. Det er tydelig at flere har falt for den folkelige nykommeren Hearthstone, og alt tyder på at Blizzards kortspill er akkurat det e-sporten trenger for å vokse seg større og favne bredere.
På denne siden skal få høre hvilke e-sportminner våre skribenter Petter, Benedichte og Erlend sitter igjen med fra 2014.
Petters SÆTHER BERGES høydepunktER:
Det siste halvåret har det vært relativt stille fra Petter sin side, men det betyr likevel ikke at han har sluttet å holde seg oppdatert på sine e-sportfavoritter. Selv om Petter til tider driser seg ut på StarCraft II-artikler er det veldig tydelig at ett spill holdes mye høyere enn de andre.
Det kan da vel ikke bli større nå?
I hvilken periode i verdenshistorien kunne man tenkt seg at en videospillturnering kunne bli så stor? Da Valve introduserte årets kompendium til Dota 2 tenkte jeg at premiepotten sikkert kom til å bli cirka like stor som fjorårets, kanskje litt større. Kanskje 12 millioner norske kroner? Det er jo sykt mye penger i seg selv.
Så toppet premiepotten 12 millioner, men jeg tenkte at det kom til å stoppe på 14-15 millioner. Det fortsatte på denne måten i flere måneder, og endte til slutt med en premiepott på over 60 millioner kroner – jeg satt igjen med hakeslepp.
Ikke bare var premiepotten gigantisk, men jeg vil tørre påstå at årets kvalifiseringer var mange hakk bedre enn de tidligere har vært. Det var spesielt den europeiske delen som imponerte meg og tilbydde utrolig mange timer med underholdning med kameraer som var live 24 timer i døgnet. På mange måter var det de stundene som ikke involverte Dota 2-kamper som var mest underholdende. Vi fikk sett spillere og andre personligheter bare henge, spille spill, snakke om spill og generelt ha det morsomt. Det var et innblikk vi ikke får så ofte, og det ga meg flere nye favoritter å følge med på under selve turneringen i Seattle.
Større grobunn for e-sport
2014 var året Hearthstone virkelig satte klørne sine i e-sportverdenen. Det er kanskje ikke på nivå med de virkelige kjempene som Dota 2, StarCraft II og League of Legends, men det har fanget en veldig stor, og lojal, seerskare. Hearthstone er et av de veldig få spillene som har kommet de siste årene vi kan forvente å se vokse de kommende årene.
Samtidig har Counter-Strike, en av bautaene i e-sport, klart å holde seg ved like og bli større enn det noensinne har vært.
Til fremtiden kan vi se etter Heroes of the Storm, som allerede har profesjonelle organisasjoner og spillere knyttet til seg. Spillet er riktignok fortsatt i alphafasen, men det er gigantiske Blizzard som er utvikler og det kan virke som den viktigste ingrediensen for å få en e-sport til å vokse og holde seg relevant er en utvikler med ressurser til å bygge en infrastruktur.
Det jeg vil frem til her er at markedet fortsatt vokser. Vi får stadig vekk nye tilskudd til sjangeren så lenge de kan tilby noe nytt og spennende, og har en solid infrastruktur bygd under seg.
Da jeg ble starstruck på ESL One
Dette var mitt høydepunkt for året som var så stort at det neste blokkerte for at andre punkt skulle skinne for meg. Det var min første turnering noensinne, og jeg var der i offisielt øyemed. Jeg skulle altså snakke med spillere og personligheter jeg har fulgt i mange år.
Det begynte allerede med gåturen bort til arenaen. Vi hørte bråket før vi så selve bygget. Fansen som jubla og Toby «TobiWanKenobi» Dawson som ropte inn i en mikrofon. Stemningen begynte å bygge seg opp før jeg var på plass i arenaen.
Jeg har aldri før blitt starstruck, og jeg forventet ikke å bli det av folk som spiller videospill mesteparten av livet, men jeg ble altså det. Det var ikke sjeldent at jeg sto med ei kringle i handa og stirra på alle kjendisene som gikk rundt i gangene. Alle som vandra rundt ble stoppet, og stoppet ofte, for å ta et bilde eller skrive en autograf, og jeg så sjelden noen si nei. De få gangene folk ikke fikk autografene sine var når managerne fysisk måtte flytte spillerne fremover, fordi de skulle spille en kamp om få minutter.
Det jeg likevel husker aller best fra denne helgen er de øyeblikkene som gjør disse legendene dødelige. Øyeblikk som da jeg skulle ta Jacky «EternaLEnVy» Mao i hånden og han tok tak rundt fingrene mine sånn at det virket som jeg hadde en død fisk der det skulle vært en hånd.
Benedichte BREISTØLS høydepunktER:
Benedichte er blant de mest aktive e-sportskribentene på Gamer.no, og hun har mange jern i ilden ellers i det norske miljøet. Som leder for klubben Celestial Gaming, vert for podkasten GlitterTalks og flere oppdrag for LAN-arrangører i Norge, er det nesten vanskelig å ikke møte på henne i løpet av året.
Begivenhetsrik norsk e-sporthøst
Høsten 2014 var storslagen for norske e-sportutøvere og entusiaster. Med mangfoldige LAN i ulike størrelser, store arrangement og rekordhøye pengepremier, viste de norske e-sportarrangørene seg fra sin beste side.
På tradisjonsrike Sørlanet i Kristiansand satset de på produksjon og sceneshow, mens nykommer Gigacon lokket med store pengepremier på Telenor Arena. Veteraner som PolarParty og ByLan slo også på stortromma med spennende spillkonkurranser og snasne samarbeidspartnere. Det manglet altså ikke på konkurransemuligheter eller nervepirrende oppgjør.
Prikken over i-en i høst ble SpillExpo hvor Norges to beste lag og spillere innenfor StarCraft II, League of Legends og Counter Strike Global Offensive, møttes til ligafinaler i regi av Gamer.no på Norges varemesse. Dette ble en publikumsuksess som forhåpentligvis tente en gnist av håp og glede i et hvert e-sporthjerte. Det er nemlig lett å hoppe litt av entusiasme med tanke på neste års ligaspill.
På flere av høstens arrangement var også store produksjonselskap som Viasat og TV 2 Sporten involvert. Samtidig som dette gjorde at e-sporten kunne være den publikumsfavoritten det er ment til å være, merket man også en forbedring i produksjonsverdien.
Vi har mye å glede oss til fremover også. Flere e-sportpersonligheter og utøvere ble nemlig fulgt av nyhetsformidlere som VG, NRK og TV 2. Så langt har vi bare sett noe av resultatet og oppslutningen har vært enorm. Dokumentarer som «Gamer» på VGTV, har hjulpet til og sette e-sporten på dagsorden og øker stadig folks interesse og kunnskap om fenomenet.
VM-låta: Imagine Dragons - Warriors
Man kan mene hva man vil om League of Legends, men Riot Games har gjort spillet til en publikumsfavoritt. Samtidig som produksjonen på merkverdig vis klarer å forbedres på hvert eneste arrangement, er seertallene stabile – eller øker. Et av årets høydepunkt er nok uten tvil verdensmesterskapet og låta som ble laget til dette arrangementet. Den tok nemlig det hele til nye høyder. Warriors av Imagine Dragons ble også såpass populær under verdensmesterskapet at den var og finne på listetopper verden over i lang tid. Dermed sier det seg nærmest selv at stemninga var fantastisk da låta ble spilt under åpningshowet for finalekampene i Seoul. Selv for oss som kun fulgte begivenheten gjennom strømmetjenester, var det tydelig at gledestårene presse seg på over flere kontinenter mens det storslåtte sceneshowet pågikk. Det var akkurat det et bankende e-sporthjerte trengte før de avsluttende finalekampene.
Til sammen hadde 14 lag kvalifisert seg til verdensmesterskapet. Lagene kom fra Europa, Nord-Amerika, Kina, Sør-Korea og Taiwan. I tillegg hadde to «wild card»-lag kommet med. Ikke overraskende var det et Sør-Koreansk lag, Samsung White, som stakk av seieren til slutt, og et kinesisk lag, Star Horn Royal Club, som tok andreplassen. Finalen ble spilt foran 40 000 mennesker på en fotballstadion og fulgt av flere titalls millioner mennesker over nett. Hvis Riot planlegger og toppe dette, er det nesten skremmende å tenke på gåsehudfaktoren neste års arrangement kommer til å skape.
Entusiasmen rundt Intel Extreme Masters: Katowice
Da spillere fra hele verden braket sammen i Intel Extreme Masters' verdensmesterskap i mars, var vi som publikum vitne til både spenning, frustrasjon, sorg og glede. Det var litt tekniske problemer, men disse ble lettere å takle fordi pausene ble fylt med kommentarer og intervjuer av anerkjente spillere og e-sportpersonligheter. I tillegg presterte IEM å vekke entusiasme og følelser hos seerne gjennom nydelig produksjon og storslåtte bilder av fullsatte saler og et forseggjort sceneshow. I StarCraft II var underholningsveriden på topp. Etter fem spennende runder kunne Kim «sOs» Yoo krone seg vinner av turneringen.
I League of Legends var det også spennende, men de nord-amerikanske, einesiske og europeiske lagene måtte nok en gang se seg slått av et sør-koreansk lag. Til tross for å ha slitt i sin egen region i lengre tid, vant nemlig KT Rolster Bullets turneringen til slutt. Det var nærmest skremmende å se hvordan selv «middelmådige» lag fra Sør-Kora kunne herje med topplag fra andre regioner. For å kunne konkurrere bedre i fremtiden, begynte derfor flere vestlige organisasjoner og gjøre tiltak for å bygge opp infrastrukturen rundt sine lag. I tillegg ble spillerne tvunget til å revurdere sine treningsregimer. På mange måter markerte altså IEM Katowice et vendepunkt i vestlig e-sport.
Flere av de spillmessige høydepunktene i denne turneringen var det legendariske Choi «inSec» In-seok som sto for. Nytenkning og en helt nydelig mestring av Kha'Zix i jungle gjorde det nærmest umulig for motstanderne og svare på manøvreringene han gjorde. I tillegg til dette fikk man også et gjensyn med hans allerede velkjente Lee Sin-ferdigheter. Gispingen fra publikum og seere var med andre ord et faktum.
Erlend Blakstads høydepunktER:
Erlend er vår Counter-Strike-ekspert, og når han ikke skriver omfattende guider, intervjuer lag eller forer redaksjonen med tips fra miljøet, jobber han med teknisk utvikling og design av Gamer.no. Det er han (og pwned.no) du kan takke for det fine turneringssystemet som benyttes av både oss og brukerne for å arrangere ligaer og cuper her på Gamer.no.
Ninjas in Pyjamas vinner ESL One Cologne
I løpet av Counter-Strikes: GOs levetid har det vært ett lag som har dominert og vunnet stort sett alt som kan vinnes. Nemlig svenskene i Ninjas in Pyjamas. De hadde en seiersrekke på LAN med 87 seire på rad før andre lag klarte å nå opp til samme nivå.
Men når de aller største Valve-finansierte turneringene dukket opp greide de ikke å vinne. De endte på andreplass i begge de to første turneringene, noe som var veldig sterkt, men likevel skuffende for laget som var store favoritter og hadde vunnet nesten alt annet.
I løpet av sommeren begynte de å vise svakhetstegn, og de fremsto ikke lenger som det dominerende laget alle ville slå. De gikk inn i den tredje store turneringen, ESL One Cologne, uten et klart favorittstempel for første gang.
Turneringen ble veldig ujevn for dem, og de tapte flere runder og kart, men de klarte mot alle odds å nå helt til topps. Et verdig høydepunkt for et legendarisk lag.
Counter-Strike er tilbake
2014 har vært et meget godt år for de som følger Counter-Strike. Da Valve i fjor høst introduserte våpendekorasjoner i spillet, og med det sørget for finansiering av store turneringer, ble oppslutningen rundt spillet skutt i taket.
Det startet med sponsingen av Dreamhack Winter helt på tampen av fjoråret og fortsatte med tre store turneringer spredt utover 2014. For hver turnering økte seer- og spillertallene voldsomt, og det antas at over en halv million seere fulgte årets Dreamhack Winter i november.
Alt tyder på at den gode veksten kommer til å fortsette i det kommende året, og der Counter-Strike: GO i stor grad har vært dominert av europeiske lag, virker det nå som det er en økt satsing i Nord-Amerika og andre regioner.
Dreamhack har nå gått ut og sagt at Counter-Strike: GO blir deres hovedspill i 2015 og skal spilles på samtlige av deres arrangement. I tillegg blir Counter-Strike, som eneste e-sport, å se under X Games Aspen i januar.
EMS One Katowice – turneringen som hadde alt
Lag fra tre ulike verdensdeler, favoritter som leverte, favoritter som røk ut tidlig, underdogs som sto frem og viste hva de var gode for, en stor, fullsatt stadion og i mine øyne den beste TV-produksjonen vi så i 2014. Denne turneringen hadde alt.
Det var så mange gode kamper i denne turneringen, og så mange spillere som sto for spektakulære enkeltprestasjoner at den står igjen som en av de aller morsomste og mest spennende i hele 2014.
Dette var også turneringen hvor flere spillere og lag fikk sitt gjennombrudd. LGB eSports viste alle at de var å regne med. Unggutten «swag» viste alle hvilket nivå han kan spille på og det nyetablerte franske laget team LDLC.com viste at de ville gi Titan kamp om den franske tronen.
Men den største overraskelsen var nok polske Virtus.pro, som endte opp med å vinne hele greia. På forhånd var det få som levnet Virtus.pro noen sjanse til å nå langt. Alles øyne var rettet mot Titan og NiP. Men polakkene storspilte gjennom hele turneringen og vant mot NiP i finalen på hjemmebane foran flere tusen polske tilskuere.
Virtus.pro består blant annet av tre gamle Counter-Strike 1.6-spillere, som har vært med på å vinne alt som kan vinnes tidligere, men før dette hadde de ikke fått det helt til å fungere i Counter-Strike: GO.