Får denne store Metal Gear Solid-nyversjonen leve?

Fans jobber med å gjenskape spillet i Unreal Engine 4.

For mange var Metal Gear Solid en formativ spillopplevelse da det ble sluppet på PlayStation i 1998. Solid Snakes oppdrag op øya Shadow Moses var på sin tid en storslagen fortelling med snikeaction som skilte seg sterkt ut i sjangeren.

Nå jobber en gruppe fans med å pusse opp det 18 år gamle spillet i Unreal Engine 4, der ny grafikk etter alt å dømme er trekkplasteret. Prosjektet heter Shadow Moses, og resultatet så langt ser du i videoen over.

Fra «museumspill» til nyversjon

Næmmen hei der, Grå Ulv!
Shadow Moses

Det er utvikler Airam Hernandez som leder prosjektet. Til GamesRadar forteller han at oppmerksomheten så langt har vært overveldende.

– I første omgang var planen å gjenskape bar omgivelsene fra Shadow Moses og lage et «museumsspill» for dem som ønsker å utforske basen med dagens teknologi. Jeg ble svært overrasket da alle snakket om det etter et par uker. Mange nettsteder begynte å skrive artikler, og jeg fikk mange henvendelser som bød på hjelp. Det er grunnen til at jeg bestemte meg for å gjenskape hele spillet, skriver Hernandez på spillets Facebook-side.

Om prosjektet får leve i fred er dog usikkert. Erfaringsmessig har spillselskaper ikke latt slike prosjekter gli uproblematisk forbi, og som oftest får man beskjed om å legge arbeidet dødt så kjapt det får oppmerksomhet. Hernandes er klar over dette, og har faktisk kommentert det scenarioet.

Kjent situasjon.
Shadow Moses

– Konami eier Metal Gear Solid-merket, og derfor må vi før eller siden få deres fullstendige tillatelse. Vi har derfor valgt å åpent dele prosjektet fra begynnelsen slik at vi kan ta slike problemer når de kommer.

Konami har valgt å ikke kommentere saken, ifølge GamesRadar.

Tvillingslanger

Metal Gear Solid har for øvrig allerede fått en Konami-produsert nyversjon allerede. Det GameCube-eksklusive spillet, kalt Metal Gear Solid: Twin Snakes, fikk dog en blandet mottagelse fra fans på grunn av en del stil- og mekanikkendringer.

Her på bruket var vi i «yay»-kategorien, og klistret en pen åtter på anmeldelsen vår i 2004.

Metal Gear-skaperen har for øvrig noe nytt på gang.
Hideo Kojima har startet nytt studio – samarbeider med PlayStation »

Siste fra forsiden