Etter å ha holdt seg stort sett på egen hånd siden den suksessrike Kickstarter-kampanjen i 2012, har Oculus VR blitt kjøpt opp av Facebook for like under 12 milliarder kroner. Den overraskende nyheten kommer frem av flere kilder – Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg i en oppdatering på sin Facebook-side, en egen pressemelding, og en oppdatering på Occulus VRs nettsider.
Oculus VR har de siste årene fått mye oppmerkshomhet på grunn av VR-brillene Oculus Rift – et headsett som stenger ute omverdenen, og som sender bilder fra skjermer tettere på øynene dine. Illusjonen gjør at det virker som om du er inne i en virtuell verden, og har overbevvist både oss og andre som har prøvd brillene.
Innovasjonshungrige utviklere har kost seg med utviklerutgaver av brillene i snart ett år nå, og det er ulike varianter av disse som det har vært mulig å prøve. Nyeste prøvemodell, kalt Oculus DK2, har vært i omløp på ulike messer en stund i en litt mindre avansert utgave. For en ukes tid siden ble det mulig å bestille den nye prototypen, men den sendes ikke ut før tidligst i juli.
– Vil være uavhengig fra innsiden av Facebook
Ifølge Zuckerberg er Occulus-kjøpet et nytt steg i Facebooks mål om å skape nye underholdende, nyttige og personlige opplevelser, og han peker på hvordan nettopp VR-brillene Oculus Rift kan by på slikt i fremtiden. Facebook-gründeren understreker også at Occulus VR kommer til å fortsette å satse på spillopplevelser i første omgang, og håpet er at de skal kunne nå målet om et salgbart forbrukerprodukt enda raskere nå.
– Etter spill skal vi sørge for at Oculus blir en plattform for mange andre opplevelser. Se for deg å nyte de beste plassene på fotballstadion, studere i et klasserom med studenter og lærere fra hele verden, eller konsultere med en lege ansikt til ansikt – bare ved å ta på deg brillene i ditt eget hjem, spår Zuckerberg.
Oculus VR kommer til å holde på sine kontorer i Irvine, og Facebook skal etter sigende ikke blande seg i hvordan selskapet håndterer sin egen praksis.
– Kanskje ikke åpenbart hvorfor
Oculus Brandon Iribe, John Carmack og Palmer Lucky forteller på sin side at Facebook stakk innom kontorene for noen måneder siden, og at besøket munnet ut i mer enn bare en hyggevisitt. De to selskapene skal raskt ha forstått at de begge delte et ønske om å by på noe helt nytt.
– Begge teamene delte en visjon om å skape en ny plattform for interaksjon som lar milliarder av folk være sammenkoblet på måter som aldri tidligere har vært mulig, forteller Oculus-gjengen om kjøpet.
De er også åpne om at kjøpet kan virke underlig for enkelte, men har laget en smørbrødliste av grunner som skal gjøre partnerskapet mer tålelig.
– Når du ser nøyere på det har vi et felles kulturelt mål om å innovere og hyre inn de aller beste; vi tror at kommunikasjon driver nye platformer; vi vil bidra til en mer åpen og sammenkoblet verden; og vi ser begge på virtuell virkelighet som det neste steget, lister de opp.
Spill i førersetet
At Oculus først og fremst er ment som VR-briller til spill har blitt hamret inn slag for slag de siste årene. I fjor forlot spillegenden John Carmack sitt eget selskap, iD Software, etter 22 år for å jobbe med den nye teknologien. Ikke lenge etter slo Oculus nok et slag for spill ved å hevde at de ønsket å støtte spillskapere med midler, dersom de ønsket å utvikle spill til Oculus Rift.
Like før jul fikk Oculus VR sanket inn 450 millioner kroner fra investorer, knapt seks måneder etter at de første 90 millionene med investorkroner strømmet inn. Den gang fortalte Oculus-sjef Brandon Iribe at innskuddet var helt nødvendig om Oculus Rift noen gang skulle komme seg ut av utviklingsfasen. Nå som selskapet har betydelig mer å rutte med kan det egentlig bare hjelpe på produksjonshastigheten.
Sony pønsker for øvrig på sin egen VR-løsning:
I forrige uke trakk PlayStation-selskapet sløret av VR-løsningen Morpheus »