Facebook har kjøpt opp Oculus VR for 12 milliarder kroner

Har planer om å gjøre Oculus-teknologien til mer enn spillbriller.

Nå er det Facebook som eier Oculus Rift.
Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Etter å ha holdt seg stort sett på egen hånd siden den suksessrike Kickstarter-kampanjen i 2012, har Oculus VR blitt kjøpt opp av Facebook for like under 12 milliarder kroner. Den overraskende nyheten kommer frem av flere kilder – Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg i en oppdatering på sin Facebook-side, en egen pressemelding, og en oppdatering på Occulus VRs nettsider.

Oculus Rift, «Crystal Cove»-varianten.

Oculus VR har de siste årene fått mye oppmerkshomhet på grunn av VR-brillene Oculus Rift – et headsett som stenger ute omverdenen, og som sender bilder fra skjermer tettere på øynene dine. Illusjonen gjør at det virker som om du er inne i en virtuell verden, og har overbevvist både oss og andre som har prøvd brillene.

Innovasjonshungrige utviklere har kost seg med utviklerutgaver av brillene i snart ett år nå, og det er ulike varianter av disse som det har vært mulig å prøve. Nyeste prøvemodell, kalt Oculus DK2, har vært i omløp på ulike messer en stund i en litt mindre avansert utgave. For en ukes tid siden ble det mulig å bestille den nye prototypen, men den sendes ikke ut før tidligst i juli.

– Vil være uavhengig fra innsiden av Facebook

Ifølge Zuckerberg er Occulus-kjøpet et nytt steg i Facebooks mål om å skape nye underholdende, nyttige og personlige opplevelser, og han peker på hvordan nettopp VR-brillene Oculus Rift kan by på slikt i fremtiden. Facebook-gründeren understreker også at Occulus VR kommer til å fortsette å satse på spillopplevelser i første omgang, og håpet er at de skal kunne nå målet om et salgbart forbrukerprodukt enda raskere nå.

Mark Zuckerberg.

– Etter spill skal vi sørge for at Oculus blir en plattform for mange andre opplevelser. Se for deg å nyte de beste plassene på fotballstadion, studere i et klasserom med studenter og lærere fra hele verden, eller konsultere med en lege ansikt til ansikt – bare ved å ta på deg brillene i ditt eget hjem, spår Zuckerberg.

Oculus VR kommer til å holde på sine kontorer i Irvine, og Facebook skal etter sigende ikke blande seg i hvordan selskapet håndterer sin egen praksis.

– Kanskje ikke åpenbart hvorfor

Oculus Brandon Iribe, John Carmack og Palmer Lucky forteller på sin side at Facebook stakk innom kontorene for noen måneder siden, og at besøket munnet ut i mer enn bare en hyggevisitt. De to selskapene skal raskt ha forstått at de begge delte et ønske om å by på noe helt nytt.

– Begge teamene delte en visjon om å skape en ny plattform for interaksjon som lar milliarder av folk være sammenkoblet på måter som aldri tidligere har vært mulig, forteller Oculus-gjengen om kjøpet.

De er også åpne om at kjøpet kan virke underlig for enkelte, men har laget en smørbrødliste av grunner som skal gjøre partnerskapet mer tålelig.

– Når du ser nøyere på det har vi et felles kulturelt mål om å innovere og hyre inn de aller beste; vi tror at kommunikasjon driver nye platformer; vi vil bidra til en mer åpen og sammenkoblet verden; og vi ser begge på virtuell virkelighet som det neste steget, lister de opp.

Spill i førersetet

At Oculus først og fremst er ment som VR-briller til spill har blitt hamret inn slag for slag de siste årene. I fjor forlot spillegenden John Carmack sitt eget selskap, iD Software, etter 22 år for å jobbe med den nye teknologien. Ikke lenge etter slo Oculus nok et slag for spill ved å hevde at de ønsket å støtte spillskapere med midler, dersom de ønsket å utvikle spill til Oculus Rift.

Like før jul fikk Oculus VR sanket inn 450 millioner kroner fra investorer, knapt seks måneder etter at de første 90 millionene med investorkroner strømmet inn. Den gang fortalte Oculus-sjef Brandon Iribe at innskuddet var helt nødvendig om Oculus Rift noen gang skulle komme seg ut av utviklingsfasen. Nå som selskapet har betydelig mer å rutte med kan det egentlig bare hjelpe på produksjonshastigheten.

Sony pønsker for øvrig på sin egen VR-løsning:
I forrige uke trakk PlayStation-selskapet sløret av VR-løsningen Morpheus »

Ledige stillinger
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (49)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
RadJostein
11 år siden

Ingen analytikere så dette komme.

olefurz
11 år siden

Taking FarmVille to a new level!

LarZen
11 år siden

Det har vel strengt tatt aldri vært tvil om OculusVR kom til å bli solgt. Men hvem som kom til å kjøpe dem opp.

 

Facebook hadde nok ikke vært selskapet jeg hadde tenkt på først. Men det er på ingen måte feil å ha et multi billion dollar selskap i ryggen for Oculus.

PheIix
11 år siden

Jeg håper bare at man slipper å ha facebook konto for å bruke brillene... Drit lei facebook og alt maset fra uinteressante folk som er der, "venner" man aldri ser eller snakker med til vanlig som forteller om piss ingen bryr seg om...

Discord
11 år siden

og der forsvant en del av forventringene mine til oculus...

eneste som kan redde dette nå er at avtalen inneholder at shitbook ikke kan gjøre noe som helst med utviklingen.

men tviler sterkt.

får vel håpe at Sonys vr briller blir bedre og open source-ish istede.

Siste fra forsiden