Fable 3 går nye veier

Tre hovedelementer skal revolusjonere serien.

De tre nye spillmekanikkene i Fable 3 er de største endringene utviklerne har gjort med serien noen gang, skal vi tro Peter Molyneux på Microsofts X10-arrangement i går.

Spillet vil, i likhet med de fleste nyere spill i FPS-sjangeren, ikke ha noen helsebar, kun en indikator på når du er nærme døden. Særdeles uvanlig for rollespill er det allikevel, men skal vi tro utviklernes lovord skal også dette fungere godt.

Den tidlige utgaven av spillet som ble vist i går var også helt fri for ikoner, kart og erfaringspoeng. Erfaringspoengene vil, i stedet for å bli opptjent på normal metode, bli belønnet etter hvor mange tilhengere du som hersker har i spillet.

Kontekst-følsom triggerknapp

I starten av et oppdrag i spillet får tilskuere se hvordan triggerknappen har forskjellige bruksområder, alt etter hvilken situasjon karakteren din er i. For eksempel: I oppdraget som ble fremvist får din kone beskjed om at datteren din har blitt kidnappet, og ved å trykke triggerknappen trøster karakteren datteren når hun blir gjenfunnet. Enda et trykk på triggeren og karakteren tar datterens hånd og fører henne gjennom gaten.

I tillegg viser Molyneux fram hvordan man, igjen med triggerknappen, kan lede en tigger gjennom gatene. Tiggeren som tror han skal få mat, følger lydig etter, men når karakteren går mot en fabrikk blir han vrang og bønnfaller spilleren om nåde. Man kan nemlig selge tiggere til fabrikker, en handling som antageligvis er klassifisert som ond.

Kulere våpen

Det andre hovedpunktet av de tre «innovasjonene», er rett og slett at våpnene dine blir kulere, utseendet kommer nemlig an på hva du bedriver i spillet. I tillegg til den kjente og kjære mekanikken hvor «ond» gir deg horn og «god» gir deg glorie, vil nå også våpnene dine bli endret på grunnlag av dette.

Fargen, teksturen og innskriften på våpenet blir bestemt av hva du dreper med dem. Størrelsen, lengden, skarphet og generell form på våpenet blir bestemt ut i fra hvor ofte man slåss og hvor lange slåsskamper man har. Om våpenet ditt drypper blod eller gløder, er avhengig av om du dreper uskyldige innbyggere eller banditter. Alt dette blir også blandet med din Gamerscore for å gi deg et helt unikt våpen.

Hvordan styre kongeriket?

Selvom det å regjere over Albion er en stor del av Fable 3, vil ikke spillere få tilgang til dette før rundt halvveis i spillet.

– Jeg ville ikke ha en RTS-mekanikk, alt jeg ville ha var en reell maktfølelse, sier Peter Molyneux idet han forteller om spillets andre halvdel.

I Fable 3 kan man endre selve lovverket til nasjonen, til innbyggernes glede eller misnøye. På vei til makten kan det nemlig være fristende å love så mangt, men når man endelig kommer til makten innser man fort at det ikke er så enkelt som man trodde det skulle være. Nøkkelen til suksess er altså å tiltrekke tilhengere samtidig som man ikke må love for mye, innbyggerne insisterer nemlig på at du må holde løftene dine.

– Vi skal gjøre din tid som hersker vanskelig, uttaler Molyneux.

Les også
Anmeldelse:

(Kilde: Kotaku)

Ledige stillinger
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (21)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Mikkel™
15 år siden

Er det nå jeg skal bli skeptisk eller er det nå jeg skal bli glad :hmm:?

simalarion
15 år siden

Bla bla bla Det er bestandig vært slik med Fable serien. Masse Mas i media om hvor nyskapendet og flott det nye Fable spillet blir, når det kommer er det bare ren CRAP. Trolig har de fleste lært denne gangen og ikke spiser dette rått.

Beritaron
15 år siden
Bla bla bla Det er bestandig vært slik med Fable serien. Masse Mas i media om hvor nyskapendet og flott det nye Fable spillet blir, når det kommer er det bare ren CRAP. Trolig har de fleste lært denne gangen og ikke spiser dette rått.

Begge de første spillene mottok god kritikk fra de fleste hold, så med mindre det er dine personlige meninger om spillet du snakker om her, skjønner jeg ikke helt hva du sikter til.

simalarion
15 år siden

Selvsagt er det min personlig mening, men er ikke overasket over at Fable kan ha fått god kritikk av flere anmeldere da flere anmeldere overhodet ikke er det jeg kategorieserer som seriøse gamere.

 

De ga utrykk for at Fable 1 var et vellfungerendet RPG med frie valg. Noe som viste seg å være et til spissen stereotypisk ond\god der man fikk horn om man tråkket på høner og gjordet opplagete "onde" valg, videre var selve spillflaten veldig begrenset (a til b type spill)

 

Grøss ).

Beritaron
15 år siden

Da skal jeg ikke si meg uenig med deg. Spilte igjennom det første, og selv om jeg synes det var helt ok, var det ikke akkurat noen stor opplevelse, og da spesielt med tanke på de forventningene jeg hadde til spillet.

Siste fra forsiden