Etter at britiske Frontier Development i en årrekke hadde snakket om et nytt spill i den grensesprengende Elite-serien fikk de endelig budsjett til å lage spillet gjennom en folkefinansieringskampanje som ble avsluttet i januar i fjor.
Siden den tid har utviklingen gått jevnt og trutt, og Frontier har allerede lansert flere betaversjoner. Planen er å gi ut fullversjonen senere i år. Det originale Elite-spillet kom ut 20. september 1984, så serien feirer altså 30-årsjubileum i år.
Blir neppe PC-eksklusivt
Nå virker det klart at Elite: Dangerous også kommer til konsoll. David Braben, som skapte originalspillet sammen med Ian Bell, og har hatt kontroll over serien siden, sa nylig følgende til nettstedet Eurogamer:
– Jeg må passe på å ikke si noe som kan tolkes som en annonsering, men vi ville være dumme om vi ikke støttet andre formater, inkludert konsoll.
Han påpeker imidlertid at versjonen for Windows er den som for øyeblikket prioriteres i studioet. Når den er lansert går fokus over på Mac-utgaven, og på dette tidspunktet vil utvikleren også begynne å se på eventuelle konsollversjoner.
Studioet har allerede god erfaring med konsollutvikling, og har blant annet stått for lanseringsspillet Zoo Tycoon for Xbox One. Elite: Dangerous bruker i bunn og grunn samme egenproduserte spillmotor som Zoo Tycoon, skriver Eurogamer.
Utvikleren planlegger også å lansere en rekke utvidelsespakker etter lansering. Blant annet vil det å lande på individuelle planeter, som man kunne i Frontier: Elite 2 og Elite 3, først bli gjort mulig i en DLC-pakke etter lansering.
Elite: Dangerous er ett av mange romspill under utvikling. Den mest kjente konkurrenten er selvsagt Star Citizen – selv om «konkurrent» kanskje er feil ord å bruke. Det er vel ingen ekte tilhengere av denne sjangeren som bare gleder seg til ett av de to spillene.