Det første spillet i Elite-serien ble lansert for 30 år siden, og var et grensesprengende spill da det kom ut. I en verden der todimensjonale plattform- og actionspill preget spillmarkedet leverte det et åpent, tredimensjonalt univers bestående av 2048 planeter. I dette universet sto du fritt til å gjøre hva du ville.
Den 16. desember lanseres seriens fjerde spill, Elite: Dangerous. Konseptet er akkurat det samme som i Elite fra 1984, men bygd på nåtidens teknologi. Spillet lar deg drive handel, piratvirksomhet, utføre oppdrag eller lete etter mineraler på asteroider, enten alene eller sammen med andre.
Måtte finansieres av spillerne
Britiske Frontier Developments har lenge ønsket å lage et nytt Elite-spill, men det var ikke før de igangsatte en folkefinansieringskampanje i 2012 at ting virkelig begynte å skje.
Kampanjen ble i utgangspunktet møtt med mye skepsis, blant annet fordi det tok en stund før Frontier hadde noe konkret å vise til. I de to årene som har gått har de imidlertid holdt spillmiljøet regelmessig oppdatert om utviklingen, og i år har de også åpnet det uferdige spillet opp for spillerne.
Den ferdige versjonen av Elite: Dangerous forsøker å simulere hele Melkeveien, og kommer derfor med 400 milliarder forskjellige solsystemer. Av disse vil 150 000 være basert på ekte astronomisk informasjon. Sjansene for at hele spillets galakse utforskes er nok mikroskopiske.
Fortsatt store fremtidsplaner
En ting Elite: Dangerous ikke får, i motsetning til Frontier: Elite II og Elite III: First Encounters, er muligheten til å lande på individuelle planeter. Dette er imidlertid noe utviklerne planlegger å inkludere i en ekspansjon. De snakker også om å gjøre det mulig å labbe rundt inne i spillets romstasjoner.
Elite: Dangerous kommer også til Mac, selv om den versjonen ikke blir tilgjengelig i år. De som kjøper spillet får imidlertid tilgang på begge versjonene, og kan dermed gå over til Mac når den versjonen er klar. En konsollversjon er også sannsynlig.
Et av spillene Elite: Dangerous snart må konkurrere med byr imidlertid på utforsking av en hel galakse full av levende planeter. Det spillet heter No Man's Sky, og utviklerne har selvsagt listet opp Elite-serien som en av inspirasjonskildene sine.
No Man's Sky skilter også med et temmelig enormt univers. Det vil ifølge utviklerne ta fem milliarder år å besøke alle spillets planeter, og det er om du kun bruker ett sekund på hver av dem. En litt vrien jobb, med andre ord, men det er jo lov å prøve.