Da britiske Frontier kjørte sin folkefinansieringskampanje for Elite: Dangerous var en av tingene de lovet at spillet skulle få en ren «offline»-modus. De var åpne på at hovedfokuset var et nettbasert univers, men sa også at de spillerne som ønsket å spille helt uten å koble seg opp på nettet skulle få gjøre det.
Nå, cirka én måned før spillet lanseres, har de annonsert at de ikke lenger vil implementere noen slik modus.
I spillets ferskeste nyhetsbrev trekker hoveddesigner David Braben frem alle fordelene med spillets nettbaserte og dynamiske univers, og sier at alle spillerne må belage seg på å koble seg opp på nettet fra tid til annen, selv om de spiller i enspillermodus:
– En fullstendig «offline»-modus ville vært uakseptabelt begrenset og statisk sammenlignet med den dynamiske, nettbaserte opplevelsen vi vil levere, mener han.
Hvor ofte man må koble seg opp for å oppdatere galaksen når man spiller i enspillermodus nevner Braben ikke.
Kritikk fra spillmiljøet
Dette har selvsagt skapt reaksjoner, ikke minst på spillets eget forum. I en tråd på totalt 345 sider så langt anklages Frontier for å bryte løftene sine. Mange reagerer på at i tillegg til å love «offline»-spill i Kickstarter-kampanjen har Frontier i det siste året aggressivt promotert forhåndsbestillinger av spillet sitt, uten å si noe om at planene for «offline»-spill er endret.
I et forsøk på å forklare det hele hevder produsent Michal Brookes at dette var et vanskelig valg å ta, men at de ble nødt.
– Problemet er at alle mekanismene for galaksen sitter på de nettbaserte serverne. Datasettet og prosessene er vanvittig store, og ikke noe som ville kunne tas «offline» uten betydelige kompromisser i visjonen. Stol på meg, vi satte oss ikke ned for å finne ut hva som ville irritere folk mest mulig. Det var et valg vi måtte ta, så vi tok det.
Senere sier han at de i praksis ville måtte lage to spill for å få «offline»-funksjonalitet til å fungere, og påpeker at selskapet hele tiden har sagt at hovedintensjonen var at spillet skulle spilles over nettet.
Elite: Dangerous lanseres i alle fall 16. desember.