Det britiske bransjemagasinet MCV har publisert en omfattende artikkel om utviklingen av det første spillet i FIFA-serien. Der kommer det frem at toppene i Electronic Arts hadde svært liten tro på spillet.
– De trodde ikke vi kom til å selge en eneste kopi av dette. De trodde det kom til å bli en fullstendig katastrofe, sier Marc Aubanel, som var assisterende produsent på spillet.
FIFA ble i stor grad til fordi Electronic Arts hadde flere svært suksessrike sportsspillserier, men ingen av dem solgte i Europa. David Gardner, som var markedsføringssjef for EA i Europa, forteller at de gjorde en enkel undersøkelse og fant ut at 90% av leserne til det britiske spillbladet Computer & Video Games elsket fotball. Dermed virket det logisk å lage et fotballspill – men da en gruppe britiske og kanadiske EA-ansatte begynte å jobbe for å få grønt lys til prosjektet ble EA-toppene forvirret. Bruce McMillan fra EA Canada forteller:
– Jeg sa til dem at vi burde gjøre noe i den verdensomspennende fotballbransjen. Men da jeg først sa det, svarte EA noe slikt som at «vel, vi er allerede i fotballbransjen med Madden». «Nei, jeg mener ekte fotball», sa jeg.
Grønt lys til slutt
Etter mye om og men fikk de likevel grønt lys til å lage spillet, som ble et samarbeidsprosjekt mellom EA i Storbritannia og Canada. De sikret seg også FIFA-lisensen for en billig penge, og det var først etter at de hadde kjøpt rettighetene at de fant ut at FIFA på dette tidspunktet ikke satt på rettighetene til logoer, klubb- og spillernavn, slik de amerikanske sportsorganisasjonene gjorde. Dermed endte de opp med fiktive navn på spillerne.
Selv om Electronic Arts hadde gitt prosjektet grønt lys, var det stadig i fare for å bli lagt ned:
– Vi måtte kjempe nokså hardt for å beholde FIFA, og vi var overbevist om at vi kunne overleve på et marked utenfor USA. Det var mange, mange møter hvor vi lett kunne blitt kansellert. Vi måtte rettferdiggjøre prosjektet vårt om og om igjen, forteller Marc Aubanel.
Team USA Soccer?
EA-toppene hadde heller ikke tro på FIFA-navnet, og vurderte å kalle spillet Team USA Soccer i USA. Den største grunnen til at spillet ble lansert som et globalt produkt under FIFA-navnet var faktisk at EA ville ha muligheten til å sende ikke-solgte amerikanske kopier til Europa.
Spillet kom ut på Sega MegaDrive litt før julen 1993, og de kanadiske og britiske forkjemperne for spillet fikk rett. Det ble en umiddelbar suksess på markedet, mye takket være sin isometriske presentasjon og detaljerte animasjoner. På fire uker solgte spillet over en halv million kopier, og spillet ble årets bestselger til tross for at det først ble lansert i desember. Senere kom det til en bråte andre plattformer, som SNES, MS-DOS og Amiga.
I dag er FIFA-serien en av kronjuvelene til Electronic Arts, og selger millioner av kopier hvert år. Les vår anmeldelse av fjorårsversjonen for å se hvor langt serien har kommet.
Les også: FIFA-rettighetene blir hos EALes også: Historien om fotballspillenes utvikling