EA stenger det legendariske studioet bak SimCity og The Sims

Maxis legges ned og arbeidet med spillseriene flyttes til andre studioer.

Maxis Emeryville, utvikleren bak de populære spillene SimCity, Spore og The Sims, ble onsdag lagt ned av eierne i Electronic Arts. Selv om spillseriene selskapet stod bak vil vedvare hos andre utviklere er selve Maxis-studioet borte. Det melder Kotaku.

Murringer om mulige forandringer hos Maxis har surret blant spillpressen en stund, men nedleggelsen ble først offisiell onsdag ettermiddag. Designer Guillaume Pierre avslørte stengingen på Twitter, som etterpå ble bekreftet av Electronic Arts.

Skjermbilde fra SimCity (Skjermbilde: Maxis/EA).

– Det var tolv morsomme år, men nå er det på tide å skru av lysene og legge vekk nøkkelen. #RIPMaxisEmeryville, skrev Pierre på Twitter.

Nærmet seg 30 år

Maxis ble grunnlagt i 1987 av Will Wright og Jeff Braun for å få SimCity lansert til mange forskjellige hjemme-PC-er. Flere spill i Sim-serien fulgte, blant annet SimTower, SimAnt, SimSafari og The Sims. Selskapet ble kjøpt opp av EA i 1997, og fikk sin store braksuksess med The Sims i 2000.

SimCity og The Sims er nå i hendene på EAs studioer i Redwood Shores, Salt Lake City, Helsinki og Melbourne. Hva denne stengingen har å si for fremtiden til The Sims eller SimCity gjenstår å se.

Kommentarer (21)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Vegard#
10 år siden

Jeg kommer dessverre ikke til å savne Maxis. De var brilliante opp til Sim City 4, men etter det gikk gradvis nedover. Spore lovet mye mer enn det kunne holde, det nye Sim City var en katastrofe, og selveste The Sims sin fjerde utgave er blitt mottatt litt lunkent

Imsvale
10 år siden

Jepp, gode gamle Maxis har vært død lenge.

Kikert
10 år siden

Jeg kommer dessverre ikke til å savne Maxis. De var brilliante opp til Sim City 4, men etter det gikk gradvis nedover. Spore lovet mye mer enn det kunne holde, det nye Sim City var en katastrofe, og selveste The Sims sin fjerde utgave er blitt mottatt litt lunkent

 

Kan dette ha noe med at de ble kjøpt opp av EA kanskje? :p

 

Problemet til Maxis var, i mine øyne, at de aldri tilførte noe nytt. Joa, de la til nye ting i Sim (s)-spillene, men klarte aldri å få det til. De tingene som ble lagt til var delvis uviktige og gjorde ikke gameplayen bedre, var liksom ikke gjort riktig/ gjort rart.

 

SimCity serien er et kapittel for seg selv, det eneste de gjorde forskjellig fra SC2K og oppover var å "forbedre" eksisterende ting og mer micromanagement. De la aldri til noen virkelig nye elementer som gjorde spillene bedre. Det har alltid vært "bugga" så man kunne skape en by der man gikk med 1K i overskudd og bare lot det stå og tikke til man var rik og så kunne bygge ut uten å tenke på budsjettet.

 

Det at de aldri gav ut en "moderne" oppfølger til SimAnt og SimTower er for meg en gåte. Det var utrolig bra spill og jeg har ikke sett noe liknende noen gang.

 

De gravde sin egen grav sakte men sikkert, jo de tjente penger, men det er ikke nok. Se på Call of Duty, aldri noe nytt, forskjellen ligger i at FPS spill aldri trenger noe nytt og tilhengerne er et eget slag mennesker som bare vil ha det samme med ny grafikk og andre våpen. SimCity spillerne er spesiellt interreserte og trenger andre ting enn mange andre spillere, det forstod aldri Maxis/ EA.

 

Sjekk ut Cities Skylines, virker lovende og burde egentlig vært et Maxis (SimCity) spill hvis Maxis faktisk hadde gjort det riktig og laget det fansen ønsket.

Schreiber
10 år siden

Jeg kommer dessverre ikke til å savne Maxis. De var brilliante opp til Sim City 4, men etter det gikk gradvis nedover. Spore lovet mye mer enn det kunne holde, det nye Sim City var en katastrofe, og selveste The Sims sin fjerde utgave er blitt mottatt litt lunkent

 

Jeg savner dem dypt allerede, og har gjort det i flere år. Problemet er at EA tok full kontroll over dem og kjørte dem i grøfta. Det EA absolutt burde gjort er å la Maxis få jobbe med hva de vil, og gi dem større budsjett enn de hadde før. "The Sims og SimCity er svært populært, så her er noen titalls millioner dollar for å lage en oppfølger. Kos dere." :)

 

I stedet ble det:

 

"The Sims selger i bøtter og spann. Lag en expansion, og ha den klar om tre måneder."

"Tre måneder? Det går jo ikke?"

"Der mistet dere litt av budsjettet, og vi sier to måneder. Var det noe mer?"

 

Vel, kanskje ikke heeelt sånn, men det føles sånn. Dermed vant EA prisen for dårligste selskap i minst to år på rad, Maxis er kjørt i grøfta, og verken SimCity eller The Sims er i nærheten av så populære som de engang var. Hadde Maxis fått frie tøyler hadde nok SimCity og The Sims vært minst like populære nå som da de var på topp.

thklinge
10 år siden

Ingen som blir å savne Maxis vel? Jeg lot tvilen komme dem til gode etter masse gode ord og lovnader i forkant av SimCity-releasen. Det eneste de klarte å oppnå med det er at jeg _aldri_ blir å pre-ordre et spill igjen. Møkkaselskap! Forøvrig er jeg enig i at de nok er forgiftet av EA.

 

(Disclaimer: Harmonix ser ut til å være det eneste spillselskapet på planeten som bryr seg om kundene, så det er mulig jeg kan overtales til å preordre Rock Band 4 om de kommer med noen gode perks.)

Siste fra forsiden