Da Star Wars Battlefront ble sluppet i fjor høst var det mange som stusset over mangelen på en enspillerkampanje. Å selge en ren flerspilleropplevelse som et fullprisspill i disse dager er ganske uvanlig, og det massive Star Wars-universet byr på uendelige muligheter for å fortelle historier i spillform.
I en investorsamtale (via Eurogamer) har EA-sjef Patrick Söderlund nå forklart bakgrunnen for kampanjemangelen.
– Vi gjorde denne beslutningen på grunn av tidsbegrensninger og for å kunne lansere spillet side om side med Star Wars: The Force Awakens som kom ut da for å få et så stort nedslagsfelt som mulig, forteller Söderlund.
I samme åndedrag sier toppsjefen at EA nå satser på å oppnå bedre mottagelse når oppfølgeren rulles ut neste år.
– Jeg tror teamet skapte et veldig godt spill basert på det premisset vi hadde satt. Jeg vil si at spillet har levert godt for oss, og at det har nådd en veldig annen demografi enn tradisjonelle EA-spill. Så fra det perspektivet er det en suksess. Er vi fornøyde med en Metacritic-sum på 75? Nei. Er det noe noe vi kommer til å fikse når vi går videre? Absolutt, forsikrer han investorene.
Mye Star Wars i horisonten
Forrige uke annonserte EA at Star Wars: Battlefront får en oppfølger sent i 2017. Det nye spillet skal dra inn innhold fra den nye filmen, samtidig som det tar for seg innhold fra de tidligere filmene også.
EA har nå planer om å slippe minst ett nytt Star Wars-spill hvert år de neste tre-fire årene. Visceral har pludret med et spill regissert av Uncharted-forfatter Amy Hennig som etter planen kommer i 2018, mens God of War 3-regissør Stig Asmussen har begynt utviklingen på nok et tredjepersons eventyrspill satt til universet.
Star Wars: Battlefront fikk mye skryt av vår anmelder.
– Fantastisk flerspillermoro blant stjernene »