World Electronic Sports Games

WESG kan bli det største e‑sportarrangementet noensinne

Informasjon om kvalifisering har begynt å rulle ut.

Stemningsbilde fra Dota 2-turneringen ESL One Manila 2016. Dette har ingenting med WESG å gjøre.
Helena Kristiansson / ESL

World Electronic Sports Games er et navn som bør få alle e-sportentusiaster til å smile bredt. Det enorme mesterskapet vil sette store fotspor i e-sporthistorien med svimlende 30 millioner kroner i premiepotten.

Spillene som det skal konkurreres i er Counter-Strike: Global Offensive, Dota 2, StarCraft II og Hearthstone.

Regionale kvalifiseringer

Nå har arrangørene bak, StarLadder og ImbaTV, frigitt mer informasjon om det enorme mesterskapet. Før man kan nærme seg de største pengesummene må man kvalifisere seg gjennom regionale turneringer, men her er det også penger å hente.

Man konkurrerer først over nettet, deretter vil topplagene for hver region møtes på et offline-arrangement for å kjempe om pengepremier og kvalifisering til hovedarrangementet i Shangai i Kina. Hvor og når i Shangai er enda ikke annonsert.

Europa vil få åtte representanter

Totalt skal det være 24 lag representert for hver av spilltitlene. Per i dag er det bare kvalifiseringen til Afrika og Midtøsten som er annonsert, så vi må vente litt lengre for informasjon om den europeiske kvalifiseringen. Europa vil ha åtte lag representert alle titlene.

Counter-StrikeDota 2StarCraft IIHearthstone
Kina (vert)1111
Asia / Oseania6666
Europa / CIS8888
Nord- og Sør-Amerika6666
Afrika og Midtøsten3333
Totalt24242424

En av reglene kan få store konsekvenser for flere lag

Det er spesielt en regel som har fått ekstra oppmerksomhet. Alle spillere på hvert lag må representere samme land. Dette vil gjøre det vanskelig for mange topplag å delta med nåværende lagoppstillinger i både Counter-Strike og Dota 2.

Sjefsprodusent for StarLadder, Stepan Shulga, mener dette kan gi en positiv effekt i e-sport.

– Turneringsreglene er svært lik reglene til de olympiske leker, eksempelvis at hver lag består av spillere som representerer samme land. Dette kan bidra til at e-sport blir mer anerkjent som en offisiell sport, og potensielt bli inkludert i de olympiske lekene, fortalte han til StarLadder.

Premier i sluttspillet av World Electronic Sports Games:

Norske kronerCounter-StrikeDota 2StarCraft IIHearthstone
1. plass7 000 0007 000 0001 700 0001 700 000
2. plass3 500 0003 500 000850 000850 000
3. plass1 750 0001 750 000425 000425 000
4. plass500 000500 000170 000170 000
5. - 8. plass85 00085 00065 00065 000
Totalt13 000 00013 000 0003 500 0003 500 000
Les også
Stakk midt under kampen i King of Nordic

Pengepreiemene er omtrentlige, da de er omregnet fra amerikanske dollar til norske kroner med DNBs valutakalkulator.

Premier for de regionale kvalifiseringene i Afrika og Midtøsten:

I Afrika og Midtøsten vil det være tre lag representert, så alle topp-tre-lagene vil kvalifisere seg til Kina, i tillegg ta med seg en slant penger.

Norske kronerCounter-StrikeDota 2StarCraft IIHearthstone
1. plass250 000 250 000 100 000100 000
2. plass150 000 150 000 50 00050 000
3. plass75 00075 00025 00025 000
4. plass50 00050 00012 50012 500
5. - 8. plass20 00020 00010 00010 000
Totalt600 000600 000230 000230 000

Pengepreiemene er omtrentlige, da de er omregnet fra kinesiske yuan til norske kroner med DNBs valutakalkulator.

Siste fra forsiden