KRISTIANSUND (Gamer.no): Mange sperret nok opp øynene da Counter-Strike-laget til GamersLeague ledet 6-1 på åpningskartet i finalen av The Convention. Da bestemte Demise seg for å ta seg sammen og gjøre det de var kommet til klippfiskbyen for.
– Vi har egentlig full kontroll på kampen fra første runde, men er litt ukonsentrerte i starten før vi ror det hele kjempegreit i land, forteller kaptein Anders «aNdz» Kjær til Gamer.no om snuoperasjonen som endte 6-16 i favør Demise.
– Vet at vi er bedre enn GamersLeague
Han forteller at laget lenge har slitt på Mirage, men hevder de aldri var i fare for å tape.
– Det som er viktig er at vi ikke blir stressa av å ligge under 6-1. Vi vet at vi er bedre enn GamersLeague, og da tør vi gjøre ting og spille de ut individuelt selv om de leder.
Demise fortsatte kjøret på Inferno og ledet 13-2 da lagene byttet side. GamersLeague fikk et par runder på slutten, men klarte aldri å hente inn sin finalemotstander. Sluttresultatet ble 16-8 på Inferno, dermed stakk Demise av med seieren på The Convention og brorparten av premiepotten på 63 500 kroner.
– Hvorfor var dere så dominante i dag?
– Nå har vi vært på en del LAN sammen, også på LAN der vi har gjort det dårlig. Vi har slitt med å finne oppskriften på å spille på samme måte som man gjør hjemme, og få selvtilliten til å tørre å gjøre det. Det er veldig greit å å få gjort det på et par norske LAN, mot motstand som ikke er så bra som internasjonalt, få selvtillitt til å gjøre de tinga man egentlig skal gjøre. Vi var jo på HadeLAN sist helg og nå The Convention, for å rett og slett få inn LAN-følelsen, få det inn i kroppen, sier laglederen.
RESULTATENE PÅ THE CONVENTION 2016:
1. plass: Demise
2. plass: GamersLeague
3. plass: RCTIC
4. plass: wcyd
Demise vant HadeLAN etter overkjøring i finalen der også. Nå er gutta i flytsonen, noe de håper å ta med seg videre i Telenorligaen hvor de har tapt mot Oslo Lions og spilt uavgjort mot Tien Len i de to første serierundene. Kjær mener utskiftinger har noe av skylden for dette.
– Vi har hatt en litt trøblete lagoppstilling. Før HadeLAN spilte vi med «Centryz» og nå spilte vi med «Neto», og mest sannsynlig kommer vi til å spille med «Neto» også videre. Kjemien var på plass med en gang, forteller Kjær.
Unggutten «Neto» ble avgjørende
Henrik «Neto» Kristengård fikk absolutt vist seg frem for sine nye lagkamerater etter at han tidligere i vinter ble fristilt fra kontrakten med Oslo Lions. Han ble sterkere og sterkere utover i konkurransen på The Convention.
– Han skjøt bra fra seg og er en ung spiller som vi kan forme til det vi ønsker, fremfor noen som kanskje tar for stor plass og ikke fungerer så bra. Her er han akkurat det vi vil han skal være. Han får en god sjanse til å spille litt løst, og jeg tror han vil gripe den muligheten. «Neto» var avgjørende for oss, sier Kjær.
Demise møtte Nordic Masters-vinnerne RCTIC i semifinalen av The Convention. Finnene har bestemt seg nylig for å slutte i jobb og skole for å bli et av verdens beste Counter-Strike-lag, og mange levnet ikke «aNdz» & co en sjanse da det stod 16-2 på skjermen etter første kart.
– Det var absolutt den tøffeste kampen i denne turneringen. Vi var mentalt klare for å løpe over de, og snakket i forkant om å ikke bli passive, men tørre å være aggressive. Det virket som vi satt fast i sirup hele gjengen. Det gikk seint og ingen tok initiativ til noe som helst. Det var ingen kjemi eller samarbeid.
– Hva sa du til gutta da?
DISSE SPILTE FOR DEMISE:
Anders «aNdz» Kjær
Jon «DaY» Thomas Rudstrøm
Christian «moen» Moen
Henrik «Neto» Kristengård
Kristian «KORN» Hokland
DISSE SPILTE FOR GAMERSLEAGUE:
Håvard «Havard» Øien
Kristian «RIKSEN» Henriksen
Paul «Vyp» Jensen
Simon «Simma» Øvrevik
Andreas «b4t» Bergevik
– Vi snakker gjennom opplevelsen, sier at sånt skjer, og så må vi egentlig bare nullstille oss og se videre på neste kart. Når vi går inn der er det egentlig veldig opp til de individuelle. Jeg hyper det selvsagt opp sammen med de andre, og vi har jo en del rutinerte spillere som har vært med på det her før, men det er viktig at hver og en klarer å restarte seg og ikke ta de passive valgene man ofte tar når man får 16-2 i trynet. Vi har hatt ganske mange oppgjør på nett der vi har lært den leksa på den harde måten.
Læreviljen er tydeligvis stor, for Demise vinner de to neste kartene og sikret seg dermed finalebillett.
– Vi spiller ekstremt aggressivt mot RCTIC på kartene Train og Cache. Vi er vanskelige å lese og gjør det enkelt for oss selv.
GamersLeague kollapset
En svært skuffet Simon «Simma» Øvrevik i GamersLeague omtaler finalen som en lagkollaps og skildrer situasjonen som startet det hele på Dust 2.
– Etter sjette våpenrunde kollapset vi rett og slett totalt. Vi hadde vel en to-mot-en-situasjon etter at vi plantet bomben, så bommer vi på en røykgranat og så kommer det en spiller å dekker en annen vinkel. Da ender det opp med at vi taper runden. Etter det får Demise to-tre runder på rad og så tar vi en runde til, men vi klarer ikke holde stemningen eller noen ting oppe.
– Vi skal ikke tape så mange runder på rad når vi leder 5-0. Vi virka slitne, møtte veggen og fikk ikke til det vi skulle. I dag var vi ikke gode nok, rett og slett.
Kapteinen forteller at manglende erfaring var en viktig årsak til at GamersLeague tapte.
– Vi er et nytt lag. «Vyp» er ganske mye erfaring og «B4t» har spilt en del, men vi er tre spillere som ikke har vært på store LAN før, og vi har ikke spilt så mye sammen heller. To kom inn på laget for bare en måned siden, og det har blitt lite trening.
Opptak av alle kampene på The Convention ligger på Twitch-kanalen til arrangøren.