Grand Theft Auto IV er endelig i butikkene. Vår anmelder er strålene fornøyd, og ELSPA, spillforeningen i England, melder om 600 000 solgte eksemplarer på utgivelsesdagen.
Under et intervju med den britiske avisen The Sunday Times avslørte produsent Leslie Benzies hvor mye tid, krefter og penger det tok å utvikle en stortittel som Grand Theft Auto IV. Han vet ikke nøyaktig hvor mye produksjonen kostet, men han regner med at det var rundt 100 millioner dollar, altså over en halv milliard norske kroner.
I følge Eurogamer er Grand Theft Auto IV i så fall det dyreste spillet som er laget. Den forrige rekordholderen var SEGAs eventyrspill Shenmue, som skal ha kostet rundt 70 millioner dollar. Til sammenligning skal Ringenes Herre: Ringens Brorskap ha hatt et budsjett på 93 millioner dollar.
Spillmagasinet kan fortelle at det kostet minst 100 millioner kroner å starte opp utviklingen av Age of Conan, som slippes i butikk 23. mai.
Over 1000 mennesker har jobbet i over tre år for å få ferdig Grand Theft Auto IV, og Benzies forteller at det har vært en tøff prosess:
– Det er som å få en teaterforestilling, et par filmer og et album til å passe i en pakke, forteller han.
I tillegg til en lang og hard produksjonstid har Rockstar også måtte tåle masse kritikk mens de jobbet på spillet:
– Vi har fått så mye juling de siste tre årene: fra den amerikanske regjeringen, den britiske regjeringen, avisen Daily Mail. Hvis jeg konfronterer noen om spillet tar jeg først imot litt verbal juling, for så å spørre om de har spilt det. Det har de aldri.