Kommersielt nedlastbart innhold for spill (eller DLC) har blitt en stor del av spillmarkedet. Vi får servert alt fra nye låter til miniutvidelser til spillene våre, til langt lavere priser enn vanlige utvidelsespakker.
Konseptet har imidlertid vært rimelig omdiskutert, og mange frykter at et fokus på nedlastbart betalinnhold går på bekostning av innholdet som finner veien inn i originalversjonen av spillet.
Nå har BioShock 2-utgiver 2K Games havnet under lupen, etter at spillere har funnet ut at nedlastbart betalinnhold for spillet allerede befinner seg på platen. Det eneste man laster ned når man kjøper innholdet er en fil som låser opp eksisterende innhold i spillet man allerede har betalt for.
Den aktuelle pakken heter Sinclair Solutions, og fokuserer på spillets flerspillerdel. Den inkluderer nye spillbare figurer, nye oppgraderingsmuligheter for våpnene i spillet og mulighet til å oppgradere figuren din til nivå 50.
2K Games har bekreftet at innholdet i pakken allerede befinner seg i butikkversjonen av spillet. I en forumpost hevder de at de har valgt denne løsningen for å hindre fragmentasjon av spillmiljøet.
Det skal nemlig være nødvendig at alle som vil spille mot hverandre på nettet har tilgang på det samme innholdet. Denne løsningen gjør at de som har låst opp Sinclair Solutions fortsatt kan spille sammen med de som ikke har gjort det.
Den offisielle forklaringen har selvsagt ikke satt noen stopper for diskusjonen rundt emnet, og mange kunder er misfornøyd med å måtte betale to ganger for innhold som egentlig følger med spillet.