I oktober i fjor kjøpte mediegiganten Disney hele LucasFilm-imperiet for 4,05 milliarder dollar, eller cirka 23 milliarder kroner. Kjøpet gjorde ikke bare at Mikke Mus og Star Wars havnet hos samme eiere, men også at Disney-imperiet fikk kontroll over spillutgiveren LucasArts.
På det tidspunktet fikk vi lite konkret informasjon om hva Disney planla å gjøre med LucasArts, men Disney-sjefen Robert Iger mente at de sannsynligvis ville fokusere mest på sosiale spill og mobilspill basert på eksisterende Lucas-franchiser. Konsollspill ville fortsatt være en mulighet, trodde han, men da mest sannsynlig gjennom lisensiering.
Nå er det imidlertid klart at Disney vil stenge LucasArts som eget studio. I stedet for å utvikle og utgi spill selv vil de lisensiere ut rettighetene til å lage spill basert på lisensene deres, som inkluderer Indiana Jones og Star Wars. Navnet LucasArts vil fortsatt brukes på slike lisensierte spill. Ifølge nettstedet Kotaku har 150 ansatte mistet jobbene sine.
– Etter å ha evaluert vår posisjon i spillmarkedet har vi bestemt oss for å endre LucasArts' virksomhet fra intern utvikling til en lisensieringsmodell. Dette vil minimere selskapets risiko mens det sikrer en bredere portefølje med Star Wars-spill. Som et resultat av endringen har vi sagt opp folk i organisasjonen. Vi er utrolig takknemlige og stolte av de talentfulle teamene som har utviklet våre nye spill, sier Disney i en offisiell uttalelse.
LucasArts hadde flere spillprosjekter på gang, inkludert et lovende skytespill ved navn Star Wars 1313. Utviklingen av både dette spillet og et actionspill ved navn Star Wars: First Assault skal være stanset, men en representant for selskapet utelukker ifølge nettstedet Game Informer ikke at spillprosjektene kan bli lisensiert bort til andre utviklere. Han har også noen ord om stemningen hos LucasArts:
– Dette er supertrist. Det er en forferdelig dag. Jeg vil i alle fall forsikre alle om at det fortsatt vil komme Star Wars-spill, sier han.
Tradisjonsrikt selskap
LucasArts var en av de eldste utgiverne i bransjen, og ble startet så langt tilbake som i 1982. Deres første spill var klassikerne Ballblazer og Rescue on Fractalus, som begge presset datidens teknologi til det ytterste. De debuterte til spillkonsollen Atari 5200, men kom siden til en rekke andre formater. På åttitallet lanserte selskapet en rekke storspill, og skapte også det innovative MMO-spillet Habitat, hvor spillerne fikk samhandle med hverandre i en virtuell verden.
Senere ble selskapet kjent for sine pek-og-klikk-eventyrspill, som inkluderte alt fra Monkey Island og Day of the Tentacle til flere spill basert på Indiana Jones. På slutten av åttitallet og begynnelsen av nittitallet var LucasArts et av spillverdenens mest anerkjente navn, og klassikertettheten var høy.
I de første årene utgiveren eksisterte var fokuset på alt annet enn Star Wars. I 1993 kom det første egenproduserte Star Wars-spillet, den anerkjente romsimulatoren Star Wars: X-Wing. Det fikk følge av det CD-baserte filmspillet Star Wars: Rebel Assault, og senere også skytespillene Star Wars: Dark Forces og Jedi Knight: Dark Forces II.
I det nye millenniet har selskapet stått for langt færre storspill. Det har vært stadige endringer i ledelsen og selskapet har tilsynelatende ikke klart å bestemme seg for om de ville fokusere på Star Wars-spill eller andre prosjekter. Mange spill, som oppfølgere til nittitallsklassikerne Full Throttle og Sam & Max, har blitt droppet før lansering.
Selskapet opplevde litt suksess med spill som Star Wars: The Force Unleashed og Star Wars: Battlefront, men det tredje Battlefront-spillet ble kansellert, og serien ble tilsynelatende lagt på is. MMO-spillet Star Wars: The Old Republic, som var et samarbeidsprosjekt med Electronic Arts, ble heller ikke den suksessen LucasArts hadde håpet.
LucasArts' siste spill ble Kinect Star Wars for Xbox 360. I vår anmeldelse fikk spillet karakteren 4/10, og anmelder Simen Løkken konkluderte at «dette er ikke spillet du ser etter.»
Les også: Kroken på døra for Epic Mickey-studioet
Les også: På eventyr med Indiana Jones