I et intervju med Game Informer forteller spilldesignnestor Warren Spector at han og det nå nedlagte studioet Junction Point arbeidet med en egen Half-Life 2-episode. Episoden ble skrinlagt da studioet fikk en avtale med Disney om å lage Wii-spillet Epic Mickey. I en spørrerunde på Reddit i helgen gav han litt mer informasjon.
Faktisk var det Valve som gikk til Junction Point og etterspurte en episode, noe som hjalp det pengelense studioet veldig. Den ikke-fullførte episoden skulle fylle inn et av områdene i Half-Life-historien som Valve selv ikke hadde tatt i. Utover det er det ikke mye vi vet om historien i episoden.
Spector selv virker å best huske en egen mekanikk de skapte for spillet, en «magnet gun».
– Vi fant på så mange kule måter å bruke denne magnet-pistolen på som var helt annerledes enn det Valve hadde gjort tidligere, og den var veldig anvendelig på mange måter, sier han, og legger til at han fremdeles håper Valve vil gjøre noe med konseptet.
Han gir ikke noen eksempler på hvordan dette konseptet kunne ha virket i spillet, men de fleste ser nok for seg at magnetpistolen i det minste må ha hatt aner av Valves egen «gravity gun» fra Half-Life 2. I det minste nevner Spector at de to pistolene ville ha jobbet godt sammen.
Warren Spector regnes som en av de mest fremtredende spilldesignerne de siste 15 årene. Mest kjent er han nok for cyberpunk-spillet Deus Ex, der spilleren hadde et vell av valgfrihet til å takle oppdrag og oppgaver på.
I senere tid åpnet Spector opp spillstudioet Junction Point som ble kjøpt av Disney. Studioet laget bare to spill – Epic Mickey og Epic Mickey 2: The Power of Two – før de ble stengt ned i 2013. Begge spillene fikk en middels bra mottagelse.
Spector er ikke den eneste som har puslet med en Half-Life-episode.
Slik så Dishonored-utviklerens Half-Life 2-episode ut »