Britiske PC Zone har sikret seg den eksklusive første sniktitten på Deus Ex 3, og søstermagasinet Computer & Video Games har en oppsummering av den ti sider lange sniktitten for oss nettbeboere.
Historien i Deus Ex 3 foregår før hendelsene i Deus Ex og Deus Ex 2. Året er 2027, og du spiller Adam Jensen, en sikkerhetsvakt hos et teknologiselskap som jobber med biomekaniske kroppsdeler.
Plutselig blir laboratoriet du jobber i angrepet av kommandosoldater, som massakrerer forskerne og stjeler hemmelighetene de jobbet med. Dermed dras du inn i en stor, internasjonal konspirasjon.
Deus Ex 3 kommer til å gjøre en del forandringer i forhold til tidligere spill i serien. For eksempel vil ikke snikesystemet lenger basere seg på lys og mørke. I stedet er fokus på å skjule seg bak vegger og ting i landskapet.
Underveis får du mulighet til å oppgradere kroppen din, med minst 20 forskjellige typer «ekstrautstyr». Her loves vi alt fra «strikkhopp-tentakler» til muligheten til å slå gjennom vegger for å ta tak i fiender på den andre siden.
Den originale artikkelen hos Computer & Video Games fikk mange til å frykte at spillet tok et skritt bort fra rollespillfokuset i de tidligere spillene. Dette trenger vi ikke å frykte, i følge Eidos Montreal.
Vi loves nemlig et avansert system for oppgraderbare evner og egenskaper, og kan også skreddersy våpnene vi får tilgang til. Dette foregår ved hjelp av tradisjonelle erfaringspoeng som vi belønnes med underveis.
I tillegg fokuserer spillet på frihet og et ikke-lineært gameplay, hvor du kan løse de fleste situasjonene du kommer over akkurat slik du ønsker det. Valgene dine skal også få konsekvenser for historien.
Samtidig er det kun spillerens egenskaper som avgjør hvor treffsikre de er med våpnene i Deus Ex 3, da det ikke er noen rollespillaktig statistikker som bestemmer ting som treffsikkerhet.