Vi har lenge hørt at No Man's Sky skal bli et massivt spill. Ordlyden så langt har indikert at det skal være en hel hurv av unike planeter å utforske, generert av spillet slik at ingen er helt like. Nå vet vi også hvor lang tid det ville ha tatt en person å svippe innom hver planet.
I en uttalelse til IGN forteller Hello Games Sean Murray at det vil ta om lag fem milliarder år å besøke hver planet i spillet, og da bare for ett sekund av gangen.
Bak det astronomiske tallet ligger også en teknisk forklaring. Utvikler Hello Games valgte å bruke 64-bitstall for å generere planetene, heller enn å ty til 32-bittstall. På ett tidspunkt jobbet de faktisk med 32-bittstall, noe som ville ha skrenket inn tidsrommet til noen tusen år. Til slutt valgte de å gå for 64-bitsløsningen – noe som sørger for at man kan lagre verdier til en sum av 2 opphøyd 64 – for å sikre at påstanden om et «uendelig univers» ble så riktig som mulig. Med det nåværende makstallet vil en enkelt person aldri rekke å se alt.
Fremdeles et diffust storspill
Helt siden avdukingen i fjor høst har No Man's Sky vært et konsept som det har vært vanskelig å få taket på. I tillegg til at Hello Games lover en massiv verden som kan utforskes, har de ikke forklart alt av ingredienser ennå.
Spillet har hundrevis av systemer for å generere nytt innhold, noe som skal sikre en gedigen stor variasjon – både med tanke på landskapsformasjoner, dyreliv og vegetasjon.
Store romslag loves også, og det er slett ikke alt livet på de ulike planetene i spillet er like begeistret for besøkende fra verdensrommet. Man skal kunne tukle med sitte eget romskip for å få et overtak i kampene, selv om detaljer rundt dette også er diffust ennå.
No Man's SKy var blant våre favorittspill fra E3 i år.
Vi hadde også en rekke andre spillfavoritter fra stormessen »