Da GMT Games tok turen til Kickstarter for å få midler til å lage en digital utgave av brettspillet Twilight Struggle, tok det en og en halv time for dem å nå målet på 300 000 norske kroner. I skrivende stund har de samlet inn over det dobbelte av hva de ba om.
Det vil ikke bare si at spillet kommer til Windows, Mac, Linux, Android og iOS, men at det også vil utvikles for PS4 og Vita.
Den digitale utgaven av brettspillet vil selvsagt få flerspiller over nettet – både i sanntid og asynkront – og i tillegg loves vi smarte datamotspillere og ulike scenarier der du havner i spesifikke situasjoner og har forhåndsutvalgte hjelpemidler til din disposisjon.
Kald krig
Twilight Struggle er et strategispill for to spillere, der den ene får rollen som USA og deres NATO-allierte og den andre får rollen som Sovjet og Warzawapakten. Målet er intet mindre enn å vinne den kalde krigen – uten at verden går til Helvete underveis.
Originalspillet ble designet av Ananda Gupta og Jason Matthews. Gupta var nylig hoveddesigner på Firaxis-spillet XCOM: Enemy Within og tungt involvert i forgjengeren, Enemy Unknown. Den digitale versjonen er det Playdek som skal stå for.
I forbindelse med den nye utgaven loves vi en helt ny miniekspansjon ved navn What if?, som utforsker ulike alternative startposisjoner for de to supermaktene. Denne blir tilgjengelig både digitalt og i fysisk form.
Da Jon Cato Lorentzen anmeldte Twilight Struggle for oss konkluderte han blant annet slik:
– Twilight Struggle er kanskje det beste strategispillet jeg har spilt noen gang. Det klarer å gjenskape stemningen og paranoiaen fra den kalde krigen perfekt. Jeg elsker at man ikke er i direkete konflikt, men hele tiden prøver å posisjonere seg og ta små seire her og der samtidig som man må holde et øye med motstanderen og forsøke å sabotere for ham hvis han blir for kraftig. Måten spillet klarer å blande inn faktiske historiske hendelser inn i spillforløpet gjør at det føles både realistisk og lærerikt.
Ta forresten en titt på vår stadig voksende brettspillseksjon.