Mens storbyer i den ekte verden sliter mer enn noen sinne med å løse infrastruktur-problemer, er det spennende å se at det lar seg løse i dataspillenes verden. Peter Richie har siden desember jobbet mot å lage en gigantby i SimCity 4 med over 100 millioner innbyggere. Nylig nådde han dette målet.
Richies storby heter MegaCity One – etter alt å dømme oppkalt etter storbyen fra Judge Dredd – og består av 81 store byflater, har veier som strekker seg over 2654 mil og har en t-bane som er 862 mil lang. For å skaffe nok energi til hele byen jobber 324 hydrogenkraftverk på spreng. Totalt bor det 107 658 254 personer i den gigantiske byen.
Som Kotaku påpeker er dette tre ganger så mange som befolker det største urbansenteret i verden, Stortokyo. Der er det nemlig "kun" om lag 35 millioner innbyggere.
– Trafikken er et mareritt
Byen ble skapt helt uten modifikasjoner, og Richie brukte lang tid på å planlegge konstruksjonen før han satte i gang. Faktisk begynte ikke selve byggingen før i mars, etter tre måneder med planlegging.
I et intervju med Vice Motherboard forteller skaperen litt om hvordan det daglige livet for innbyggerne i byen er.
– Trafikken er et mareritt, både over og under bakken. Alt av t-banelinjer og -stasjoner er fullpakket hele dagen over hele byen i hver av megabyene i regionen. Veiene er også helt fulle, men folk fortsetter å prøve å bruke dem, sier han.
Det store forurensningsproblemet løses ved at bygninger med tunge utslipp er klumpet sammen i grupper i fire megabyer. Også flyplasser og kjernekraftverkene følger samme metode. Dette gjør at innbyggerne slipper unna den verste forurensingen.
Richies byplanleggingsforsøk er spennende sett opp mot utfordringene som verdens virkelige megabyer står overfor. Vi blir stadig flere personer i verden, og før eller siden må vi finne løsninger slik at vi får plass til alle.
SimCity er ikke det eneste spillet som egner seg til virkelighetsetterligning.
Visste du at du kan besøke Danmark i Minecraft?