Dota 2-spilleren «PAADA» er 225 000 kroner rikere, etter å ha solgt en sjelden virtuell gjenstand i det populære spillet. Den dyrkjøpte gjenstanden er en rosa «War Dog courier», som etter sigende er så sjelden at Dota 2-miljøet kun er kjent med seks andre lignende hunder.
Spillere kan finne slike typer gjenstander i skattekister som spillere av og til får slengt etter seg i ulike tilfeller, for eksempel tilfeldigvis når man fullfører en kamp.
Salget fant sted på et underforum på Reddit dedikert til bytting av Dota 2-gjenstander. Egentlig satset «PAADA» på å kjøre en auksjon for gjenstanden, men ga også muligheten til å kjøpe hunden for 225 00 kroner. Dette skjedde etter kommentarene å dømme knapt en time etter at auksjonen ble åpnet.
Blandingshund
Grunnen til at nettopp denne rosa hunden er så sjelden skyldes faktisk en blanding av overlappende effekter. For det første er den en såkalt «legacy courier» – en av gjenstandene som stammer fra gamledager, da Dota 2-gjenstander kunne ha farger som ikke lenger er tilgjengelige. For det andre har den en visuell effekt kalt «etheral flame» som er svært ettertraktet. At det også er en «War Dog»-type gjør at gjenstanden får full score på sjeldenhetsskalaen.
I spillet bruker spillerne slike «courier»-figurer til å frakte gjenstander fra og til hovedbasen, slik at man selv slipper å traske vekk fra kampens hete. Som i de fleste andre gratisspill med slike gjenstander er effekten kun kosmetisk, og påvirker ikke spillsystemene eller balansen.
Dyrkjøpte gjenstander
Den sjeldne hunden er langt fra den eneste digitale gjenstanden som har fått kronene til å rulle. Faktisk skrev vi i 2010 om hvordan fem spillere greide å håve inn 1,2 millioner kroner på å selge egenskapte gjenstander i Team Fortress 2 – spillet som banet veien for gjenstandssystemet i Dota 2.
Det er dog nettspillet Entropia Universe som kan skryte på seg å ha den mest dyrkjøpte digitale gjenstanden. I 2010 bladde Buzz «Erik» Lightyear opp rundt 1,9 millioner kroner for en populær romstasjon i spillet.
Les også: Rådyre klesplagg i EVE Online var ikke populært
Les også: Peter Molyneux eksperimenterte med virtuelle kjøp i Curiosity
Kilde: Eurogamer