Etter at det ambisiøse skytespillet Daikatana havarerte i 2000 har John Romero stort sett holdt seg unna skytesjangeren. Selv om han har blitt kreditert i Midway-spillet Area 51 i 2005 har han ikke satt seg i lederstolen. I en podkast for nettstedet Joystiq fortalte han at tørketiden nå er over.
– Jeg har ikke laget et skytespill siden 2000. Så jeg har i bunn og grunn begynt å arbeide med et nytt et, fortalte den kjente spilldesigneren.
For øyeblikket er prosjektet helt i startfasen, og Romero forteller at han kun har meislet ut noe kul konseptkunst for hovedfiguren sammen med en illustratør ennå. At han også jobber med en rekke andre prosjekter samtidig nå gjør at det kan bli en stund til vi får se noe av det nye skytespillet.
Interessant nok nevnte Romero allerede i 2012 at han pønsket på et nytt skytespill. Vi vet ikke om det er dette spillet som nå har kommet lenger i utviklingsprosessen, eller om det er et helt nytt prosjekt den langhårede spilldesigneren pusler med.
Legende
På nittitallet var John Romero en av de mest innflytelsesrike spilldesignerne i bransjen. Sammen med John Carmack og resten av iD Software skapte han grunnlaget for den moderne førstepersonskyteren med Wolfenstein 3D, Doom og Quake. Den hurtige spillestilen var ulikt alt annet på det tidspunktet.
Samtidig fikk Romero og id mye pepper fra kritikere som mente skytespillene forherliget ultravold. Det er ikke akkurat vanskelig å forstå hvorfor – blod, gørr, demoner og andre kontroversielle tema var hovedingredienser i alle av id Softwares førstepersonskytere.
Hele iD Softwares opprinnelseshistorie ble behørig dokumentert av forfatter David Kushner i boken Masters of Doom. Den tar for seg firmaets spede begynnelse, og fokuserer særlig på dynamikken mellom John Romero og John Carmack – to personer med helt ulike sinnstemninger.
Det kommer for øvrig et nytt spill i serien nå, uten Romeros hjelp.
Neste Doom blir likke guffent som de tidligere spillene »