Etter at flere av de som sluttet i Criteron Games forlot studioet i 2014 for å starte opp studioet Three Fields Entertainment har det vært rimelig knyst fra den fronten. Nå har vi fått et lite glimt av det de har jobbet med de siste årene.
Dangerous Golf blir det første spillet til det rimelig ferske utviklingsstudioet – et som ifølge skaperne skal gjøre det samme med golfspill som det Burnout gjorde med bilspillene tidlig på 2000-tallet.
– Burnout Crash Mode oppstod da vi så folk prøve å kjøre om kapp, men ikke greide det overhodet. Jeg tror du kan si at «Crash Mode med en golfball» er en god måte å beskrive dette på sier spillskaper Alex Ward til Eurogamer.
Spilleren skal prøve å totalødelegge fire forskjellige områder – en bensinstasjon, et ballrom, et kjøkken og et middelalderslott – mens man sanker inn poeng for å gjøre trikseskudd. Man skal kunne spille sammen turbasert eller online.
Andre inspirasjonskilder
Det ligger også andre inspirasjonskilder bak Dangerous Golf, slik som det helsprøe basketballspillet NBA Jam, samt skytespillet Black som lente seg mye på at man kunne ødelegge svært mye av området man trasket rundt i.
– Vi begynte med en tanke om at golf er kjedelig, at golfere er kjedelige og at golfkamper kan være kjedelig – med mindre det er snakk om Leaderboard Golf på Commodore 64, et spill som var kult. Så vi tenkte «hva er én del Burnout, én del Black og én del NBA Jam? Hvordan ser dette ut på de nye konsollene?» Det var slik vi kom igang, forteller Ward til Eurogamer.
Dangeroud Golf skal komme til PlayStation Store, Xbox Store og Steam i løpet av mai 2016.
Criterion jobber på sin side med noe helt annet.
Criterion tar en pause fra racingspill »