Cthulhu-utvikler legges ned

Samtidig med at kritikerroste Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth lanseres for PC, må utvikleren legge ned virksomheten for godt.

I en ideell verden hadde spillstudioer klart å holde seg flytende kun ved å lage gode spill, men slik er det ikke i virkeligheten. Headfirst Productions er det siste i en lang rekke spillselskaper som ikke klarer å overleve i dagens marked, til tross for at spillene deres har fått god kritikk.

Den britiske utvikleren har lenge hatt problemer, da Dark Corners of the Earth ble utsatt flere ganger før det til slutt ble lansert til Xbox i fjor. Etter seks års utvikling var det klart at spillet måtte selge svært godt for å kunne betale tilbake de store lånene utvikleren hadde tatt opp, men det gjorde det ikke (kanskje mye på grunn av at spillets utgiver ikke gjorde noen god markedsføringsjobb).

Da Hip Interactive gikk konkurs tidligere i fjor, mistet Headfirst også utgiveren for Call of Cthulhu: Destiny’s Endl, og arbeidet ble til slutt lagt ned i desember, da ingen andre utgivere var interessert i å gi ut spillet. I løpet av tiden som har gått siden desember, har studioets ansatte funnet seg nye jobber, og PC-versjonen ble til slutt ferdigutviklet av en enkelt person.

Både Destiny's End og Mountain of Madness (begge Cthulhu-spill) har blitt kansellert, og med tanke på at ingen utgivere var interessert da Headfirst fortsatt levde, er det tvilsomt at noen kjøper opp de ufullstendige spillene for å gjøre dem ferdige. Headfirst har som kjent solgt Simon the Sorcerer-lisensen til tyske Silver Style, som allerede jobber med Simon 4.

For mer informasjon om konkursen (samt spekulasjon om hvorfor den skjedde), kan du besøke Calling Cthulhu. For mer informasjon om Headfirst, kan du stikke innom selskapets nettsted, som ikke har blitt oppdatert siden i fjor.

Ledige stillinger
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (4)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Atomics
19 år siden

Jeg som nettopp har bestilt til PC, jaja, får ihvertfall testet det ene spillet deres. :)

 

 

Men synd med slike selskaper som går dukken...i motseting til EA som lager spill med hull...

 

Hurra! for denne personen:

I løpet av tiden som har gått siden desember, har studioets ansatte funnet seg nye jobber, og PC-versjonen ble til slutt ferdigutviklet av en enkelt person.

 

RIP

mushi
19 år siden

Da skjønner jeg hvorfor spillet ble porta til pc, stakkars fyr som satt igjen med jobben.

thomanil
19 år siden

Fanken! Alle utvikler-husene som lager de spillene jeg liker aller mest går dukken!

Looking Glass, Troika, og nå disse... :mad:

firberblad
19 år siden

Det er desverre slik at det ikke nødvendigvis er de beste spillene som selger godt.

skulle ønske det var en vilje for å ta vare på mindre studioer som stod bak kvalitets spill....

Mitt værst tenkelig mareritt er at EA skal kjøpe opp absolutt alt.

Siste fra forsiden