Criterion Games har skapt racingspill på løpende bånd de siste tolv årene, med deres egen årelange Burnout-franchise i spissen.
I 2010 tolket de klassikeren Need for Speed: Hot Pursuit på nytt, og i fjor stod de bak nyversjonen av Need for Speed: Most Wanted. Racingspillet som foregikk i en åpen verden ble mottatt med applaus av kritikere og spillere, og mange så på det som en oppfølger til Burnout: Paradise.
Beveger seg videre
Da en logo av Need for Speed: Undercover dukket opp forrige uke var det mange som koblet dette til det samme studioet. Studiosjef Alex Ward gikk imidlertid raskt ut for å avlive ryktene:
«Dette er definitivt falskt. Oppfølgere. Restarter. Nyversjoner. Vært der. Gjort det», skrev han på Twitter, og la til hashtagen #movedon.
Dette skapte en del reaksjoner fra fansen, og i går fulgte han opp:
«Etter å ha laget racingspill i et ti år er det på tide å gjøre noe nytt. Det er likevel for tidlig å annonsere eller snakke om».
Kommer flere racingspill når tiden er moden
«Jeg vil at folk skal vite dette. Noen er svært skuffet, men det får jeg ikke gjort noe med. Mange spør etter et nytt Burnout og like mange spør etter et nytt Need for Speed-spill fra oss. Og Road Rash. Selv om jeg elsker alle de spillene, jobber jeg ikke personlig med noen.»
Ward er tydelig på at han er stolt over alle Burnout-spillene, og det vil i følge studiosjefen komme flere når tiden føles riktig.
Criterion lanserte sitt første Burnout-spill i 2001, men har gitt ut spill årlig helt siden 1996. På CV-en har de både strategispill, motorsykkelspill, svevebrettspill, action-eventyr og undervannsaction. Hans uttalelser om oppfølgere utelukker imidlertid en fortsettelse på noen av de tidlige spillene, eller skytespillet Black som aldri ble noen suksess.
Les også: Folkefinansierer åndelig oppfølger til Road Rash
Les også: Fargerikt bilspill inspirert av arkadeklassikerne