TELENORLIGAEN HØSTEN 2015:
Norsk seriespill i Counter-Strike, League of Legends, Hearthstone og StarCraft II med 245 000 kroner i premier.
Toppdivisjonen i hvert spill består av de åtte beste i landet. Etter syv serierunder avsluttes det hele med et sluttspill mellom de fire beste. Finalene finner sted på SpillExpo i november.
SLIK FORDELES PREMIENE:
Counter-Strike: GO / League of Legends:
1. plass: Sponsorkontrakt med Logitech G til en verdi av 80 000 kroner
2. plass: 10 000 kroner
3. plass: 5000 kroner
StarCraft II / Hearthstone:
1. plass: Sponsorkontrakt med Logitech G til en verdi av 20 000 kroner
2. plass: 5000 kroner
3. plass: 2500 kroner
Det var en milepæl for norsk e-sport da Counter-Strike-finalen mellom Temp.no og BX3 ble direktesendt og vist gratis på VGTV i mai.
– Vi ønsker å teste interessen for e-sport hos oss, og Telenorligaen er en gyllen mulighet. Hvis det blir suksess vil vi gjøre mer, fortalte Rune Fjeld Olsen, spillansvarlig i VGTV til Gamer.no i forkant av den sendingen.
Suksess ble det. Over 10 000 seere fulgte sendingen direkte, og opptaket ble blant de mest sette videoene på VGTV den uka.
Syv sendinger og finale på SpillExpo
Nå høyner mediegiganten innsatsen og skal produsere ukentlige sendinger fra Counter-Strike-delen av Telenorligaen hver mandag kveld. Sendingen vil starte klokken 19:30, mens rundens hovedkamp starter klokken 20:00.
For Fjeld Olsen er dette en naturlig forlengelse av innholdet de har satset på det siste året.
– På VGTV hadde vi først en dokumentarserie om e-sport og e-sportspillere. Det fødte en interesse inn i organisasjonen utover de som jobber med spill, om at e-sport er noe vi bør satse på. Deretter gjorde vi et forsøk med finalen av Telenorligaen i våres. Responsen der var innmari god, både med tanke på tilbakemeldinger og visningstall, så det at vi nå kjører hele sesongen direkte er en naturlig forlengelse, forteller han til Gamer.no.
– Jeg gleder meg veldig. I stedet for en enkeltstående ting følger vi nå en hel sesong, inkludert finalen på SpillExpo. Vi satser på en flott livesending der oppe i november med show for publikum og seere. Håper det kommer mye folk og at det blir en god kamp og en fin konklusjon på ligaen.
– Handler om å vise hvor engasjerende e-sport kan være
Han har imidlertid ingen ambisjoner om skyhøye seertall med en gang. Fokuset nå er å lage et stabilt, godt og engasjerende produkt.
– Vi ser fortsatt på dette som et prøveprosjekt som kan bli noe stort. Ingen har ambisjoner om millioner seere eller at det skal ta av med en gang, men vi har lyst til å se om det kan stabilisere seg som en innholdssatsing fra oss, sier han.
– Alle som brenner for e-sport må være såpass jordnære om at det fortsatt er en ung greie som mange ikke har noe forhold til i Norge. Derfor handler det om å vise folk hvor engasjerende det kan være, hvor intenst og hvor sportslignende det faktisk er.
Han trekker paralleller til VGTVs satsing på sjakk og Magnus Carlsen de siste årene.
– Vi relaterer det delvis til sjakksatsingen til VG. Magnus Carlsen var en personlighet, og man er i ferd med å få opp personligheter i e-sporten også. Plutselig har vi et norsk lag som kjemper i store mesterskap, og da er det morsomt å ha vært med fra starten, forklarer Fjeld Olsen.
Dyrker interessen som er der
Over 430 lag og 2700 spillere skal delta i høstsesongen av Telenorligaen. Dette er ny rekord i norsk sammenheng, og få andre land i verden kan skilte med en nasjonal liga i denne størrelsesorden.
– Det handler om rekruttering nedenifra, grasrotinteressen. Vi ser det jo på Telenorligaen hvor mange lag som er påmeldt. Det viser at det er en voldsom interesse for Counter-Strike og e-sport generelt. Hvis man ikke dyrker interessen så slutter folk. Det må etableres som en seriøs greie som kan vare over tid, sier Fjeld Olsen.
– Hvordan blir selve sendingene lagt opp?
– Planen er å gjøre omtrent det samme som vi gjorde med finalen i våres: Et livestudio i forkant, med programleder, analyser, gjester og ekspertkommentatorer. Så livekommentering av kampen med analyser i pausene og kanskje på slutten. Det skal se ut som en sportssending.
Akkurat dette med å skape en god sportssending er viktig for VGTV.
– Det var morsomt sist. Hver gang noen sa «Counter-Strike» kunne man byttet det ut med fotball eller hva som helst. Det var en ren sportsending.
– Kjernepublikummet er de som forstår spillet
Han forteller imidlertid at sendingen ikke nødvendigvis blir like generell og nybegynnervennlig hele sesongen.
– I finalesendingen sist var vi veldig generelle. Vi fortalte hva Counter-Strike er og hva e-sport er. Når vi nå skal ha en sending fra uke til uke må man ikke late som at folk ikke forstår hva spillet er. Hovedpublikummet er de som er interessert i Counter-Strike og vet hva det går ut på. De kjenner lagene og spiller kanskje selv, forklarer han.
– La oss heller bruke spesielle anledninger, finalen på SpillExpo for eksempel, til å bygge opp sendingen for folk som er nysgjerrige.
Likevel: Med synlighet på forsiden til Norges mest leste nettavis er det naturlig at man når et publikum som ikke følger e-sport til vanlig. For VGTV handler et om hva slags tone man holder i studio og hvilke ord og uttrykk man velger å bruke.
– Det går fint an å si ting på forståelig norsk uten å bruke forkortelser og uttrykk fra spillet. Vi ønsker å bruke et språk som også de som ikke kan så mye om spillet forstår. Vi har sett eksempler på seere som ikke spiller Counter-Strike og andre spill som ramla inn i sendingen. De ble veldig engasjerte. Derfor er det viktig å finne en hårfin balanse.
Åpner med Lions mot Copenhagen Wolves
Første sending er allerede mandag 31. august. Da møtes Oslo Lions Elektroniske Sportsklubb og Copenhagen Wolves – landets eldste e-sportklubb mot talentene som meldte overgang fra LGB.
Kaptein Ruben «RUBINO» Villarroel i Copenhagen Wolves er strålende fornøyd med VGTV-avtalen.
– At en av Norges mest besøkte nettside skal vise e-sport har stor betydning for å få flere fans som kanskje ikke visst om dette, eller ikke spiller Counter-Strike, men som synes det er kult å se på. Det kan også bidra med å endre synet om at spill og e-sport bare er sløsing med tid. Det vil føre til mer aksept, og selvsagt gi mer motivasjon for de fleste til å vise seg frem, forteller han til Gamer.no.
– Tror du det norske miljøet er klare for kravene som stilles rundt en VGTV-sending? Tenker da på at man er klare når kampen starter, oppfører seg bra og så videre.
– Ja, jeg tror det. Etter det jeg har sett har vel folk alltid oppført seg i offisielle kamper. Jeg har i alle fall aldri sett mange som har skrevet noe de ikke burde. Det å ikke møte opp til tiden har jo vært et både-og-problem, med alt fra å bare være forsinket, til å forsove seg eller ha problemer med Internett og PC. Men jeg tror de fleste er klare for kravene som stilles.
Andreas Grøterud, styremedlem i Oslo Lions E-sportklubb er også positiv.
– Det er bra med enda mer profilering og dekning av Telenorligaen, både for Gamer.no og lagene/klubbene som deltar, noe som kan igjen føre til at flere får øyne opp for e-sport. Det kan også gi et stort løft til produksjonsverdien, som igjen gjør publikumsopplevelsen enda bedre. Da blir det mer verdt å delta i ligaen for alle.
Han håper klubber og lag forbereder seg godt til de nye kravene som stilles.
– Man må være klar over konsekvensene av dårlig oppførsel. Mangel på oppmøte og så videre noe jeg vet ligaen er klar over, men som spillere, lag og klubber også må være inneforstått med. Det er naturlig at ligaer vil sette krav til oppmøte og tilhørende straff. Det er nesten overraskende at ligaer ikke har stilt sterkere krav fra før av.