Counter-Strike: GO / ESL One Cologne

ESL One Cologne sprengte alle rekorder

Deltakerne tjente 35 millioner kroner på salg av klistremerker under helgens turnering.

Helena Kristiansson/ESL

Helgens ESL One Cologne sprengte alle rekorder for Counter-Strike: Global Offensive. Den fire dager lange turneringen hadde over 27 millioner visninger på Twitch og GOTV, og finalen mellom Team EnVyUs og Fnatic ble sett av 1,3 millioner samtidige seere.

Seertallene var ikke det eneste som gjorde årets ESL One Cologne til et historisk arrangement. Turneringen var årets andre «major» med støtte fra Valve, som åpnet for salg av digitale klistremerker med deltakende lag og spillere i spillklientens butikk.

Spillklientens tippesystem.

Klistremerkenes funksjon – utover å dekorere våpen – er å brukes til tipping for den tilhørende turneringen, i en såkalt «Pick'Em Challenge». Publikum kan med dette velge hvilke lag de tror går seirende ut av turneringens kamper, og hvilke spillere som oppfyller de forskjellige statistikkriteriene som gjelder for turneringens forskjellige dager. For eksempel kunne man under torsdagens gruppespill tippe hvilken spiller i hver gruppe som endte dagen med høyest prosent hodeskudd.

Ved å tippe riktig blir man belønnet med poeng. Samler man nok poeng mottar man en mynt fra turneringen i bronsje, sølv eller gull – avhengig av hvor mange poeng man klarte å samle – som blir en samlegjenstand i spillet som kan vises på spillerens Steam-profil.

Håvard «rain» Nygaards digitale signatur fra årets ESL One Cologne.

Klistremerkesystemet er ikke bare en rosin i pølsa for samlere og tilhengere av hasardspill. 50% av inntektene fra salget av klistremerker går til tilhørende spillere og organisasjoner, og Valve har kunnet meddele at salget under årets ESL One Cologne sørget for omtrent 35 millioner kroner i inntekter for deltakerne. Til sammenlikning førte salget av klistremerker under vårens ESL One Katowice til 12 millioner kroner i ekstra inntekter.

Systemet har likevel blitt offer for kritikk av både spillere og tilskuere. Valves flaggskip Dota 2 har et tilsvarende system i forbindelse med sin årlige turnering The International, hvor inntektene av kjøp gjort i spillklienten går til turneringens totale premiepott, som i år endte på over 50 millioner kroner.

Counter-Strikes system gjør at salget av de forskjellige organisasjonenes og spilleres klistremerker går til de tilhørende deltakerne, i stedet for å bli et tillegg i premiepotten som etter seks store turneringer fortsatt ligger på 2 millioner kroner.

Virtus.pro-spilleren Wiktor «TaZ» er blant de som mener at det nåværende systemet gjør at inntektspotensialet avhenger mer av spillerens popularitet og merkevare enn dyktighet.

Jubileumsfeiring med konfetti og dekorerte høner

For å markere en vel overstått turnering og Counter-Strike: Global Offensives 3-årsdag har Valve lansert en foreløpig oppdatering for å gjøre spillopplevelsen mer fargerik.

Oppdateringen endrer prisen på våpenet Zeus x27 – et lite brukt alternativ til kniven – fra 400 dollar til 100 dollar. Zeus er et skytevåpen med veldig kort distanse som dreper på ett skudd, men prisen og det at våpenet kun har ett skudd gjør det til et våpen man sjelden ser i en Counter-Strike-kamp. Med en redusert prislapp – og ikke minst det at våpenet nå skyter konfetti og har en tilhørende trompetlyd – kan det føre til en økning i Zeus' popularitet mens patchen er aktiv.

Les også
– Håndplukket spillere som passer best sammen i et lag

Endringen gjør også at spillets høner (ja, det er høner i Counter-Strike) blir dekorert med en kledelig bursdagshatt. Siden blod og bursdag sjelden går hånd i hånd blir hønene også til en eksplosjon av konfetti når de blir skutt. Det blir nå også behørig feiret med konfetti og ballonger når en bombe desarmeres.

Siste fra forsiden