I en oppdatering til sine doneringsvillige fans forteller Double Fine at de trenger mer penger for å fullføre sitt Kickstarter-spill, Broken Age. Utviklingsstudioet greide å raske med seg over 20 millioner kroner via folkefinansieringstjenesten i mars i 2012, etter å opprinnelig ha bedt om 2,5 millioner kroner.
– Selv om vi har fått mye mer penger via Kickstarter enn vi, eller andre, hadde forventninger om, hindret ikke det meg fra å bli ivrig og designe et spill som er så stort at det kom til å trenge mer penger, forteller Double Fine-general Tim Schafer i oppdateringen.
Finansierer resten med utsnitt
Planen nå er dermed å ta betalt for første halvdel av eventyrspillet på Steam Early Access. Det uferdige spillet skal etter planen slippes i januar 2014. De som har spyttet en grei slant inn i Kickstarter-prosjektet får selvfølgelig både første del av spillet og det endelige hele spillet kostnadsfritt, slik planen alltid har vært. I tillegg slenger utvikleren på tidlig betatilgang.
Inntekten fra første halvdel av spillet skal forhåpentligvis være nok til at Schafer og co. kan gjøre ferdig prosjektet og slippe det nærmere sommeren 2014.
Dette er ikke første gang Tim Schafer sliter med budsjettet. I 2010 slengte Schafer med leppa, og anklaget Activisioin-sjef Bobby Kotick for å være en dust i måten han tilnærmer seg industrien på. På den tiden var det en klinsj mellom de to partene etter at Activision bestemte seg for å ikke gi ut spillet. Kotick slo da tilbake med tung skyts.
– Fyren går ut og sier at jeg er en dust. Jeg har aldri møtt ham – jeg har aldri hatt noe å gjøre med ham. Jeg hadde ingen ting å gjøre med Vivendi-prosjektet de arbeidet med, Brütal Legend, annet enn at jeg var i ett møte hvor vi så på spillet og sa «Han er sen, han har bommet på hver eneste milepæl, prosjektet har gått over budsjett og det virker ikke som om det er et godt spill. Vi kansellerer det», skildret Kotick i et intervju med Edge.
Massive Chalice på vei
I mai lanserte Double Fine sitt andre forsøk på å finansiere et spill med midler fra forbrukerne. Strategispillet Massive Chalice fikk ikke like mye penger i pungen som Broken Age, men greide likevel å raske med seg 7 millioner kroner.
Les også: Blogginnlegg om Kickstarter Les også: Kommentar: Får vi en ny spillrevolusjon?