DOTA, eller Defence of the Ancients, var opprinnelig en modifikasjon fra Warcraft III: Reign of Chaos, der man skulle ødelegge motstanderlagets «Ancients» - tungt bevoktede bygninger på motsatt ende av spillbrettet.
Scenarioet viste seg fort å bli svært populært, og flere har i etterkant ønsket å lage egne versjoner av det. Inkludert utviklerne Blizzard og Valve.
Navnekrangel
Da Valve i fjor høst registrerte varemerket DOTA, ble ikke dette tatt nådig opp av Blizzard, som står bak nettopp Warcraft III.
Den gangen hevdet Blizzard at det ikke var riktig av Valve å varemerke DOTA-navnet, ettersom det i mer enn sju år var blitt brukt av Blizzard og Blizzard-samfunnet.
Nå har pipa derimot fått en annen lyd, melder Eurogamer.
Valve får nå nemlig bruke DOTA-navnet i kommersiell sammenheng. Blizzard på sin side beholder ikke-kommersielle rettigheter til navnet, slik at det fremdeles kan brukes i Blizzard-samfunnet, for å beskrive spillerskapte kart til Warcraft III og StarCraft II.
Blizzards egen DOTA-tittel blir derimot omdøpt til Blizzard All-Stars.
Alle hjerter fryder seg
– Både Blizzard og Valve ser at når alt kommer til alt er spillerne bare ute etter å spille spillene de har gledet seg til, så vi er glade for at vi har kommet til en enighet, uttaler Blizzard-sjef Rob Pardo.
Valves Gabe Newell på sin side er fornøyd med å ha kommet frem til en løsning før konfliktet eskalerte til et nivå hvor ingen ville tjent på det.
Nøyaktig hva det var som fikk de to spillutviklerne til å enes, sier historien derimot ingenting om.
Lanseringsdato for DOTA-titlene er ennå ikke kjent.
Les også: Du må ikke betale for Dota 2