I et intervju med Polygon publisert tirsdag kveld fortalte Blizzard-toppene Mike Morhaime og Chris Metzen at de avbryter utviklingen av deres myteomspunnede MMO-prosjekt Titan.
Grunnen er ifølge Blizzard-sjefen Morhaime at selskapet slet med å finne moroa med prosjektet, og etter en evaluering besluttet de å bare avslutte arbeidet.
– Uutholdelig
Spillet har vært i utvikling i sju år, og har blitt sett på som etterfølgeren til gigantsuksessen World of Warcraft. Selskapet trodde suksessen og erfaringen med det massive onlinespillet skulle hjelpe dem i arbeidet med å skape den neste, store flerspilleropplevelsen.
– Vi trodde vi kunne alt om å lage et MMO, så vi satte i gang med det mest ambisiøse prosjektet du kan forestille deg. Dessverre fikk vi det ikke til å stemme. Vi måtte etter hvert spørre oss selv om dette var spillet vi ville lage, og svaret var nei, forteller Morhaime.
Visepresident for merkevareutvikling i Blizzard, Chris Metzen, kaller beslutningen om å droppe Titan uutholdelig.
– Det er alltid veldig, veldig vanskelig å ta slike avgjørelser. Det var tøft da vi droppet Warcraft Adventures, og det var vanskelig da vi droppet StarCraft Ghost. Det er viktig å ha disiplin til å vite når man skal avbryte. Vi mistet perspektivet på prosjektet, sier Metzen.
Kvalitetsbevisst
Dette er ikke første gangen Blizzard stanser et prosjekt etter å ha investert mye tid og penger. Ifølge Morhaime er det en del av filosofien til selskapet.
– Vi vil heller avslutte et prosjekt vi har lagt mye ressurser i, enn å lansere et spill vi ikke har helt tro på, sier Blizzard-grunnleggeren.
Han vil ikke utelukke nye MMO-prosjekter i framtiden, men akkurat nå er det ikke det de ønsker å bruke tiden sin på. Metzen understreker at de kommer til å fortsette å vedlikeholde World of Warcraft.
Metzen og Morhaim tror mindre Blizzard-prosjekter som Hearthstone og Heroes of the Storm har spilt en rolle i avgjørelsen om å droppe Titan. De har gjennom disse spillene innsett at de ikke bare trenger å lage gigantprosjekter.
– Lærdommen vi kan ta med fra dette er at vi må være bombesikre på at de tingene vi forplikter oss til og forbrenner kalorier på kommer fra et sted med fullt fokus og inspirasjon. Kanskje kan vi være det vi ønsker, og inspirere grupper rundt i selskapet til å eksperimentere, være kreative og tenke utenfor boksen. Kanskje må ikke titlene våre være «blockbustere», spekulerer Metzen.
Blizzard uttalte i fjor at de skulle begynne forfra med Titan. Det hjalp tydeligvis ikke stort. Det skulle vært interessant å vite hvor mange tusen arbeidstimer, og millioner dollar, som nå kastes ut av vinduet.
Titan er ikke det første etterlengtede spillet som blir kansellert:
Vi ser på ti gode spillideer som ble forkastet (krever Ekstra-medlemskap) »