Slik fungerer den nye samarbeidsmodusen i StarCraft II

«Archon Mode» åpner opp for helt nye måter å spille på.

Blizzard Entertainment

Om en uke går startskuddet for en ny StarCraft-turnering i regi av Gamer.no. Denne gangen skal det konkurreres i «Archon Mode», en ny spillmodus som ble lansert sammen med Legacy of the Void.

I den forbindelse tar vi en titt på hva den nye modusen går ut på, og hvordan man best mulig kan utnytte den nye funksjonen som introduseres.

Meld dere på StarCraft II Archon Mode Challenge »

Spill med en venn

I den nye modusen spiller man to mot to, men ikke på det tradisjonelle viset. Vanligvis har man spilt mot en felles fiende, med hver sin base og hver sine enheter, men i dette tilfellet deler man på samme base og samme enheter.

I tillegg til godt samarbeid vil spillerne også måtte mestre de nye enhetene som ble introdusert i Legacy of the Void. Bilde: Blizzard Entertainment. Vis mer

– Enkeltspillermodusen i StarCraft II krever utrolig mye tid og dedikasjon for å bli god. Målet med Archon Mode er å la enkeltspillere, fra hvilket som helst ferdighetsnivå, oppleve hvordan det er å mestre spillet på et høyere plan enn de kunne i en vanlig en-mot-en-situasjon. Den nye modusen vil tillate spillerne å gjøre ting man ikke nødvendigvis ville klart på egenhånd, skriver Blizzard i et blogginnlegg på sin hjemmeside.

Har du enda ikke skaffet deg Legacy of the Void? Fortvil ikke. Foreløpig har det vært mulig å spille den nye modusen så lenge én av spillerne på laget eier den nye, frittstående utvidelsespakken.

Nøkkelen ligger i arbeidsfordelingen

Den nye modusen åpner altså opp for helt nye muligheter for detaljstyring. Nøkkelen til suksess ligger i å finne ut hvordan arbeidsfordelingen best vil foregå.

Det som umiddelbart slår de fleste er å la den ene spilleren ta seg av micro-, mens den andre fokuserer på macro-oppgavene. Altså at den ene har ansvar for å detaljstyre troppene, mens den andre sørger for å ekspandere, samle ressurser og å bygge infrastruktur i basen.

Man kan også prøve seg på en mer aggressiv taktikk hvor man forsøker å finte ut motstanderen, ved at begge lagkameratene plager motstanderen fra forskjellige steder tidlig i spillet, i et forsøk på å ødelegge økonomien deres. Eller så kan man for eksempel bruke den nye modusen til å klekke ut imponerende krigstaktikker, og angripe motspilleren fra flere hold.

Det finnes altså uendelige muligheter, men en ting er sikkert: Den nye modusen krever en stor dose samarbeid, da det fort kan oppstå mye krøll om man prøver å få de samme enhetene til å gjøre to forskjellige ting. I tillegg til å måtte bryne seg på en ny måte å samarbeide på, vil turneringdeltakerne også måtte sette seg inn i endringene som ble innført med den nye utvidelsespakken.

Les også
Anmeldelse: StarCraft II: Legacy of the Void

Legg gjerne igjen en kommentar under artikkelen hvis du har forslag til morsomme og spennende måter å benytte Archon Mode.

Eskil «Fearsome» Uggen (t.v.) og Julian «DogSledder» Nash vil ta seerne gjennom Archon Mode-turneringen på Gamer.no. Vis mer

Direktesendt turnering

Turneringen, som går av stabelen den 23. november, begynner med et gruppespill. De to beste fra hver pulje vil gå videre til en utslagscup som spilles uken etter. Det deles naturligvis også ut premier i den litt uformelle turneringen, men akkurat hva er ikke klart enda. Litt ulikt en vanlig turnering vil det, i dette tilfellet, heller deles ut mange premier til flere, enn noen få til de aller beste.

For de som ikke har mulighet til å delta selv vil det være mulig å følge kampene direkte på GamerTV, hvor Eskil «Fearsome» Uggen og Julian «DogSledder» Nash, kjent fra League of Legends-sendingene i Telenorligaen vil kommentere kampene.

Under kan du se norske Jens «Snute» Aasgaard delta i en Archon Mode-showmatch under årets Blizzcon.

Ledige stillinger
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (5)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
FroZenThai
9 år siden

"Altså at den ene har ansvar for å detaljstyre troppene, mens den" ?? resten hoppet litt ned :)

LiseBettina
9 år siden

"Altså at den ene har ansvar for å detaljstyre troppene, mens den" ?? resten hoppet litt ned :)

 

Oi, der har det skjedd noe tull! Takk for at du gjør meg oppmerksom på det.

FroZenThai
9 år siden

 

"Altså at den ene har ansvar for å detaljstyre troppene, mens den" ?? resten hoppet litt ned :)

Oi, der har det skjedd noe tull! Takk for at du gjør meg oppmerksom på det.

Slikt skjer, men ellers virker dette samarbeidet som noe jeg har savnet litt i spill, å spille 'ordentlig' sammen med andre.

Bare litt synd verken jeg eller andre jeg kjenner driver å spiller StarCraft :p

Djn
9 år siden

Er ikke dette akkurat det samme som man kunne sette opp i starcraft 1?

 

(Ikke at jeg klager, det var kanskje min favoritt-modus på LAN engang for mange år siden.)

kafan
9 år siden

Dette minner mye om type NvsS-matcher fra Starcraft. Det var populært blant mange spillere, gutter som jenter fra alle land inkludert Amerika.

Mange lagde egne maps, noen av disse var maps med ubegrensede ressurser. Man inkluderte også timere på en del av mapsene. Timeren indikerte når tiden for å bygge base og units var over og det var tid for å sloss. De beste makset gjerne units innen tidslimiten.

Denne måten å spille spillet på ga en annen dimensjon en den man ellers så og ga iallfall meg mye glede.

Siste fra forsiden