I en overraskende nyhetspost har den anerkjente spilldesigneren Ken Levine annonsert at han er i ferd med å legge ned spillutvikleren Irrational Games. Dette er studioet bak fjorårssuksessen BioShock Infinite, samt en rekke andre klassikere lansert i årenes løp.
Ken Levine forteller at han vil ta med seg en liten gruppe Irrationals ansatte og starte et nytt studio.
– Jeg legger ned Irrational Games som dere kjenner det. Jeg kommer til å starte en mindre, mer entrepenøraktig virksomhet hos Take-Two. Det betyr å skille lag med alle unntatt cirka femten av Irrationals ansatte, sier han.
Han fortsetter:
– Jeg er utrolig stolt av det vi har oppnådd sammen, men min lidenskap har endret seg og jeg vil lage et helt annerledes spill enn det vi har laget tidligere. For å møte utfordringene som ligger foran meg må jeg refokusere energien min på et mindre team med en flatere struktur og et mer direkte forhold til spillerne, sier han.
Levine vil lage historiedrevne spill
De ansatte som nå mister jobbene sine får tilgang på studioet i en kort periode, for å si farvel og sette sammen porteføljer. Det ser ut til at flere av dem vil kunne få jobber hos andre studioer innenfor Take-Two, og det vil også arrangeres en dag der andre selskaper kan troppe opp for å intervjue tidligere Irrational-ansatte.
For Ken Levine er målet nå «å lage historiedrevne spill for kjernespillerne, som skal være mulig å spille om og om igjen». Fokus fremover vil kun være på innhold som distribueres digitalt, og alt som har med Bioshock å gjøre overlates til utgiveren.
Levine forklarer at de kommer til å bruke en lang periode på å designe spillet sitt, og at han egentlig tenkte det var best å gjøre det i et nystartet, uavhengig selskap. Men da han nevnte ideen for sjefene i Take-Two klarte de visstnok å overbevise ham om å gjøre det hos dem i stedet.
Nettstedet VG247 spekulerer imidlertid i om Take-Two selv planla å stenge Irrational Games, og at Ken Levine med dette redder stumpene av studioet.
Et studio med lang historie
Irrational Games ble grunnlagt av Ken Levine, Jonathan Chey og Robert Fernier i 1997. De var alle veteraner fra Looking Glass Studios, utvikleren som skapte spill som Thief, System Shock og Ultima Underworld, og deres første spill var en oppfølger til nettopp System Shock.
I årenes løp har studioet også stått for kjente og kjære spill som Tribes: Vengeance, SWAT 4 og Freedom Force. Men de har også hatt mye trøbbel, og mange kansellerte produkter. I 2006 ble selskapet kjøpt av Take-Two, og året etter kom det første BioShock-spillet ut.
Irrationals siste produkt blir Burial at Sea – Episode 2, den siste tilleggspakken for BioShock Infinite. Her avsluttes sidehistorien der Infinite-heltene Booker og Elisabeth befinner seg i undervannsbyen Rapture.
For cirka ett år siden la vi ut et omfattende tilbakeblikk på System Shock 2. Vi har også anmeldelser av studioets andre spill – Freedom Force, Freedom Force vs. The Third Reich, SWAT 4, Tribes: Vengeance, BioShock og BioShock Infinite.