Anmeldelse

Forza Motorsport 5

Offer for lanseringsspillenes forbannelse

Forza Motorsport 5 bærer preg av at det måtte være ferdig til lanseringen av Xbox One.

De nye konsollene har fått mye pepper for labert spillutvalg til lansering, men for Microsofts del fremstod Forza Motorsport 5 som et soleklart høydepunkt. Turn 10 har levert det ene knallspillet etter det andre, og hele veien klart å forbedre konseptet. Selvsagt var forventningene store når serien fikk æren av å sparke i gang en ny konsollgenerasjon med sine 1080p og 60 bilder i sekundet.

Og Forza Motorsport 5 ser unektelig lekkert ut. Den økte oppløsningen gir oss en betydelig skarpere og er detaljert opplevelse enn tidligere. Interiøret i bilene ser nesten ekte ut med refleksjoner i frontrute og skygger som faller over instrumentene. Når det attpåtil flyter som smør, får Xbox One virkelig demonstrert at den har mer muskler under panseret enn forrige generasjon. Det er kanskje ikke oppsiktsvekkende i forhold til hva kraftige spill-PC-er leverer, men Xbox 360 virker plutselig temmelig puslete.

Ett skritt frem, tre tilbake

Dessverre er det lite annet nytt å rope hurra for. Forza Motorsport 5 bærer rett og slett preg av at det måtte ut døra til lansering. Ikke slik å forstå at det er plaget med feil og problemer, produksjonsmessig fremstår det som solid og velpolert. Problemet er at spillet er mye mindre omfattende enn hva man forventer av slike spill.

Utvalget av biler er for eksempel halvert fra Forza Motorsport 4. Det er riktignok variert og interessant, og bilene er særdeles detaljerte, så det i seg selv trenger ikke være noen krise. Verre er det at utvalget av baner har blitt kuttet til beinet. Du skal ikke spille lenge før du har sett alt. At legendariske Nürburgring er blant banene som er fjernet er nok i seg selv en real skuffelse for mange.

Hvis du er villig til å åpne lommeboka, vil det by seg muligheter for å utvide antall biler og baner senere, men det må sies å være et skritt i gal retning at du må betale ekstra for å få et spill som fortsatt vil være betydelig mindre omfattende enn forgjengeren. Utvidelser er heller ikke eneste område hvor Turn 10 og Microsoft helst vil ha deg til å betale mer. Uansett hva du kjøper i spillet, får du spørsmål om du vil bruke spillpenger eller ekte penger. Dessverre er også den økonomiske modellen i spillet balansert for å lure lure mer penger fra deg.

Makrotransaksjoner

For første gang i serien vil du nemlig ikke vinne biler. Pengepremiene avhenger av vanskelighetsgrad, men de er relativt beskjedne. De dyreste bilene i spillet må du regne med at tar deg godt over 500 løp å tjene opp penger til, forutsatt at du ikke kjøper noe annet. Det er ikke noe galt i at det finnes ting å strekke seg etter, men Forza Motorsport 5 minner deg stadig på at du kan unngå ventetiden ved å betale noen hundrelapper for bilen i stedet.

Det er mengder av morsomme biler til lavere priser, men de litt heftigere er rett og slett grisedyre. Turn 10 har høstet en god porsjon kritikk for den økonomiske modellen, og har svart at de følger med på situasjonen og vil gjøre endringer fortløpende. Det er også et par kampanjer på gang med midlertidige tilbud og bonuser. Her er det altså en viss sjanse for at ting blir endret før den norske lanseringen. Mikrotransaksjoner (i den grad man kan kalle digitale biler til hundrevis av kroner for mikrotransaksjoner) er ikke noe nytt fenomen, men der det tidligere har virket mer påklistret, ser vi nå konturene av en fremtid hvor også fullprisspill er designet og balansert rundt mikrotransaksjoner som et sentralt element.

Idylliske Praha.

Det er heller ingen struktur eller progresjon å snakke om i enspillerdelen. Du får ganske enkelt presentert en håndfull ulike kategorier, hvor du i hver kategori finner noen få serier. Det er ikke engang markert hva kriteriene for å delta i dem er, så for å vite hvordan du skal trimme bilen må du først prøve å starte en serie, for deretter å notere deg hva slags trimming spillet foreslår å foreta for deg. Så kan du gå ut av serien igjen, og over i egen garasje før du trimmer bilen etter eget ønske til samme klasse. Hvis du da ikke lar spillet ta seg av hele trimming for deg.

Du vil også oppdage at det ikke lenger er mulig å laste inn biloppsett i løpsmenyen før hvert løp. Det er fortsatt mulig å gjøre detaljerte innstillinger på bilen, men muligheten er gjemt bort i hovedmenyen, og det er unødvendig kronglete å endre på dette for individuelle baner. Spillet har altså blitt designet for å gjøre det enklest mulig for de som verken bryr seg om å bygge opp bilen selv eller å finjustere den, men på bekostning av de som er genuint interessert i racing.

Meningsløse erfaringsnivåer

Noe av det som kjennetegnet Gran Turismo- og Forza-spillene var den nærmest rollespillaktige progresjonen hvor du bygde deg opp en karriere fra bunnen av. Det er det bare rester igjen av. Det er altså ingen progresjon i hvordan løpene er lagt opp, eller når du kjører hvilke biler, men Forza 5 har fortsatt et system hvor du tjener erfaringspoeng og lojalitet til merker. Det virker imidlertid ganske meningsløst når det verken er premiebiler eller opplåsing av nytt innhold involvert. Det er revnende likegyldig om du går opp i erfaringsnivå eller ikke, utover at det utløser en mager pengebonus. Denne kunne like godt vært en del av premiepengene, så det er vanskelig å la seg engasjere.

Studer drømmebilene.

På toppen av det hele er Turn 10 stolte av sitt nye system for å kontrollere de datastyrte motstanderne. Basert på hvordan du kjører, skapes det nemlig en virtuell fører som lastes opp til nettet. Deretter deltar denne i andre spilleres enspillerløp. Det høres kanskje spennende ut, men i praksis har de med dette klart å ta de verste aspektene fra flerspiller og plage deg med dem når du spiller alene også. Her er det bare å forberede seg på å bli torpedert i svinger, presset av veien på rettstrekker og plutselige innbremsinger på helt feil plass. For å gni ekstra salt i sårene har de beholdt brukernavnene til virkelige spillere, så startfeltet preges av brukernavn som Epicninja72 og Hotguy773228. For hver runde får du også beskjed om at du har slått en mer eller mindre tilfeldig spiller som du ofte aldri har hørt om før.

Det er så viktig for Turn 10 at du føler denne kampen mot andre spillere på kroppen at de har gått til det skritt å ikke belønne deg for å vinne. Du tjener akkurat det samme på første, andre og tredjeplass. I stedet for å kjempe om å komme først, vil Turn 10 at du skrur opp vanskelighetsgraden på de datastyrte motstanderne til et nivå hvor du kan kjempe om tredjeplass. Da tjener du riktignok litt mer for denne tredjeplassen, men det er en dårlig idé i et spill hvor det eneste du ønsker er å tråkle deg gjennom det sadistiske feltet så du kan få kjøre i fred i front. Siden det heller ikke er mulighet for å kjøre kvalifiseringsrunder, starter du alltid langt bak i feltet, typisk på posisjon 14 av 16. Spillet har fortsatt mulighet til å spole tilbake ved behov, og godt er det, for veien oppover i feltet blir gjerne kaotisk.

Løse tråder

Det er i det hele tatt flere løse tråder som vitner om et spill som ble sluppet før det egentlig var ferdig. Dekk skreddersydd for dragracing er for eksempel tilgjengelig å kjøpe til bilene, uten at dragracing i det hele tatt er med i spillet. Det samme gjelder markedsdelen hvor spillere kan kjøpe og selge biler og design av hverandre. Denne har et ikon i menyen, men funksjonen er fortsatt ikke implementert.

Det er synd og skam at Forza Motorsport 5 slippes nå, for samtidig som det skuffer på en rekke områder, er det et godt utgangspunkt for noe langt bedre. Når du får kjøre i fred på en vakker bane i en bil du har justert etter egne preferanser, er spillet en virkelig perle. Det er det også når du treffer på modne og sportslige motstandere på Xbox Live. Kjørefølelsen levner ikke tvil om at det er et Forza-spill vi har med å gjøre. Bilene er en antydning overstyrte, men oppfører seg i det store og hele troverdig uten at det blir uhåndterlig. Den mest merkbare forskjellen i fysikkmotoren er at spillet har blitt mer brutalt når man velger simulasjon i stedet for normalt styringsoppsett. Det har blitt betydelig vanskeligere å korrigere overstyring, og kontrasladder har blitt direkte livsfarlige.

Slik burde norske vinterveier vært også.

Konklusjon

Det er fullt mulig å kose seg med Forza Motorsport 5, men det blir fort ensformig. Labert utvalg av baner er ikke eneste problem i så måte. Spillet mangler også mye av variasjonen til forgjengeren. Her får du ingen langløp, ikke dragracing, ingen sladdekonkurranser, ingen bilklubber og ingen løp fra A til B. Løpene har noe variasjon i form av enkelte innslag av bilslalåm og konkurranser hvor du skal kjøre forbi flest mulig tregere biler, men ingen av disse er i nærheten av å være fengende.

Den eneste reelle nyheten er en håndfull biler med åpne hjul, med Kimi Raïkkonens Lotus E21 Formel 1-bil som toppen på kransekaken. Det er et spennende tilskudd, men som på grunn av prisene er forbeholdt de som investerer mye tid i spillet. Forza Motorsport 5 har ingen av forbedringene serien hadde hatt godt av, som dynamisk vær eller døgnsyklus. Spillet føles rett og slett ikke ferdig.

Det er vanskelig å bedømme dette spillet med en karakter. Forza Motorsport 5 er fantastisk på sitt beste, samtidig som det har så store mangler og irritasjonsmomenter at det går kraftig på bekostning av totalopplevelsen. Racingtittelen har fått i oppgave å selge Xbox One, men foruten oppgradert grafikk er det lite som rettferdiggjør den investeringen. Forgjengeren er rett og slett et betydelig bedre og langt mer omfattende spill. Med teknologien på plass er det likevel lov å håpe på at Forza Motorsport 6 kan levere bedre.

Det finnes andre, bedre alternativer dersom du vil ha et godt bilspill:
Sjekk for eksempel ut heftige Shift 2, fengslende Grid 2 eller forgjengeren Forza Motorsport 4.

6
/10
Forza Motorsport 5
Fantastisk på sitt beste, men mangler og irritasjonsmomenter preger totalopplevelsen.

Siste fra forsiden