Å skrive en anmeldelse av Football Manager er litt som å skrive en bokanmeldelse av bibelen. Selv om den blir oppdatert innimellom er innholdet svært likt, man vet hva man får, og den har vel ikke noe som kan regnes som en direkte konkurrent. Likevel har jeg tatt frem lupen for å se på hvilke justeringer Sports Interactive har gjort i årets utgave, og det dukker opp noen interessante endringer.
Serien har satt seg
I over 20 år har Sports Interactive jobbet med å perfeksjonere formelen for managersimulatorspillet sitt. Fjorårets utgave satset på å utvide med nye spillmodi, som «Classic»-funksjonen, men for en kjernespiller som meg selv er det hovedmodusen som er det viktigste. Denne har jevnt og trutt blitt filt og fikset på, men har vel strengt talt ikke fått noen ordentlig ansiktsløftning siden 2009-utgaven som introduserte 3D-kampene.
I år er det fortsatt endringene utenfor selve spillet man først legger merke til. Funksjonaliteten mot Steam styrkes, og en av årets nyvinninger er skylagring. Denne funksjonen bruker Steams system, men i skrivende stund har jeg ikke klart å bruke denne funksjonen til å få tilgang på lagringsfilene mine på tvers av maskiner. Uten denne muligheten fremstår funksjonen som ganske nyttesløs, og jeg må fortsatt bruke andre skylagringstjenester.
Det er også lagt opp til støtte for Steam Workshop slik at man enklere kan lage og dele egne oppdateringer og modifikasjoner. Dette er et flott tiltak, og jeg er spent på om de mange aktive Fotball Manager-samfunnene vil trykke denne muligheten til sitt bryst, og hvilke resultater som kommer ut av dette.
Noe nytt under panseret
Sports Interactive skryter hvert år av de hundrevis av forbedringene de har gjort i spillet. Dette gjelder alt fra å forbedre kampmotoren til mer generelle endringer som det er vanskelig å få øye på. Den kanskje største endringen de siste par årene er at spillet har blitt mye mer effektivt til å gi deg informasjon. Du får vite mer med færre klikk, og denne utviklingen har fortsatt også i år. Det kan kanskje fremstå som småtteri at du slipper å klikke deg litt ekstra rundt, men i praksis kan dette bety at en sesong spilles gjennom betydelig raskere. Denne effektiviseringen er etter mitt skjønn den mest betydningsfulle oppgraderingen spillet har gjennomgått de siste to versjonene.
Mer informasjon sluses nå gjennom innboksen din, og fra denne kan du blant annet gjøre overgangsforhandlinger uten å klikke deg inn i forhandlingsmodulen. Dette fungerer kjempebra og er en etterlengtet forbedring. Får du bud på en av spillerne dine fra flere klubber samtidig må du likevel inn å forhandle med hver enkelt klubb. Her hadde det vært fint om du kunne sende ut spesifikke forhandlingskrav til alle, og så se hvem som datt av langs veien.
Selve forhandlingene har også blitt en del bedre. Du kan nå gjøre øyeblikkelige overgangsforhandlinger med klubber uten å måtte klikke deg videre til neste dag, slik du tidligere bare har kunnet gjøre ved kontraktsforhandlinger. Det er også inkludert den etterlengtede muligheten til å låne en spiller direkte tilbake til klubben du henter ham fra, men dette fungerer ikke perfekt enda. Det er et lite opphold fra du kjøper ham til han lånes tilbake, og i den perioden opplevde jeg at presse og andre spillere hadde kommentarer om hvor viktig han ville bli for sin nye klubb den inneværende sesongen. Litt pussig siden han tross alt ikke skal spille der.
Nye nasjonale og internasjonale regler for økonomisk «Fair Play» er implementert i spillet, så nå gjelder det å holde tunga rett i munnen når du sikler etter forsterkninger.
En av fotballens mørkere sider har også gjort sitt inntog for fullt i Football Manager 2014. Agenter kan nemlig nå ha eierskap i spillere, og du vil ofte oppleve at spillere du ønsker å kjøpe er delvis eid av en tredjepart. Dette gjør overganger for disse spillerne mer kompliserte, og styrer du en klubb i England eller Frankrike er du på grunn av nasjonale lover pent nødt til å kjøpe ut agenten hvis du vil ha spilleren. Det kan bli ganske dyrt.
Penger er som de fleste vet en særdeles viktig del av fotballen, og hvordan du styrer økonomien har stor påvirkning på klubben din. Nye nasjonale og internasjonale regler for økonomisk «Fair Play» er implementert i spillet, så nå gjelder det å holde tunga rett i munnen når du sikler etter forsterkninger. Heldigvis har det blitt enda lettere å ha kontroll på pengene dine da du får bedre økonomiske rapporter enn tidligere. I forhandlinger blir du informert om hvor mye den aktuelle spilleren vil koste deg, og du har full oversikt hele tiden.
I kampens hete
Ute på banen ser det meste ut som før. Man merker noen endringer i spillernes bevegelsesmønster, men noen stor revolusjon er vanskelig å spore. Spillere gjør fortsatt en del rare ting, men man kan selvsagt argumentere for at de gjør det i virkelige fotballkamper også. Målvaktene er fortsatt flinke til å beregne nøyaktig hvor ballen havner hvis den går via tverrliggeren. Velger du å bare få servert nøkkelsituasjoner i 3D-kampene, mener utviklerne fortsatt at det er viktig at du får med deg at dommeren starter og stopper omgangene.
For den slu taktikeren har det dukket opp noen flere muligheter. Nye spillerroller som «False Nine» og «Target Flank Man» gjør at du har enda større mulighet til å tilpasse taktikken din til de spillerne du har tilgjengelig. Du får lett oversikt over hvor godt egnet en spiller er til hver enkelt rolle. Muligheten for å utvikle spillerne dine blir stadig bedre, og spesialisering på slike spillerroller er én vei å gå. Detaljstyring av treningen kan være moro, men også svært tidkrevende. Heldigvis har det blitt enda enklere å definere nøyaktig hvilke arbeidsoppgaver du ønsker å håndtere, og hva du ønsker at støtteapparatet ditt skal ta seg av.
Du må holde spillerne dine fornøyde, og dette har blitt en større utfordring enn tidligere. Football Manager 2014 utvider bruken av dialogboblene, og dette fungerer like dårlig som tidligere. Alle «samtalene» du har, om det er med spillere, styreformann, eller pressen, føles så kunstige og gjentakende at man like gjerne kunne vært foruten. Her trenger de nytenkning for disse samtalene er verken morsomme eller effektive. Samtaleboblene er likevel mitt eneste store hjertesukk også, ut over dette er spillet en fryd.
Konklusjon
I år som i over 20 år tidligere er en ny versjon av Football Manager klar for å sluke all fritiden din. Økonomisystemer, og forhandlinger har blitt forbedret, spillet loser deg mer effektivt gjennom en sesong, og ny funksjonalitet gjennom Steam er på plass. Likevel er Football Manager 2014 akkurat det man forventer – det samme spillet som før, med oppdatert spillerdatabase.
Er det galt av utviklerne å selge oss det samme spillet år ut og år inn, uten at nevneverdige endringer er gjort? Kanskje, men det er fortsatt ingen tvil om at dette er den eneste fotballtrenersimulatoren på markedet som det er verdt å snakke om. Spillets store styrke ligger i den enorme dybden som finnes i spillerdatabasen, og det er strengt talt denne du betaler for. Oppskriften på selve spillet er rett og slett så god at behovet for endring ikke presser seg frem i like stor grad som man kanskje forventer.
Du kan sikkert laste ned en brukeroppdatert spillerdatabase til Football Manager 2013, eller 2012 for den saks skyld, og være like fornøyd som om du kjøper årets utgave. Like fullt er de mange små endringene akkurat nok til at jeg velger å trykke også årets utgave til mitt bryst. Football Manager 2014 er et perfekt addendum for de som har mye tid å bruke på fotballinteressen sin, og selv om jeg har vært hektet på serien i 20 år får jeg ingen grunn til å slutte av denne utgaven heller.