Allerede i februar fortalte Telltale Games at ventetiden på The Walking Deads andre sesong ville være rimelig lang. Til å stilne zombieabstinensene slipper studioet nå ventepølsen 400 Days, som skal bygge bro mellom første og andre sesong. Mest spennende er det at valgene man gjør i dette mellomspillet vil være med på å forme ditt eventyr i den kommende fortsettelsen. Spørsmålet har vært om dette kom til å bli en halvgjort ventepølse, kun kvernet ut for å tjene raske slanter. Heldigvis er dette mer forseggjort enn som så.
Hvor er vi?
I motsetning til første sesong av Walking Dead har ikke 400 Days en hovedperson de bygger handlingen rundt. Handlingen er delt inn i fem småhistorier med helt nye figurer, som alle har til felles at de ble meldt savnet etter at zombieapokalypsen brøt ut. Hver del varer i cirka 20 minutter, og velges ut fra en oppslagstavle utformet med plakater av de savnede figurene. Rekkefølgen er helt opp til deg selv. Dette fører til at du kan ende opp med å hoppe frem eller tilbake i tid, alt etter som hvor de aktuelle figurene befinner seg i tidslinjen.
Et par av disse historiene er spekket med action og dramatiske twister, og en annen utspiller seg nesten som et romantisk drama, der du blir stående i skuddlinjen mellom et ektepar hvor forholdet ikke har klart prøvelsen verdens undergang har vært.
De ulike figurene og prøvelsene de møter er preget av stor variasjon, og det er til tider nesten like dramatisk som vi husker den første sesong av The Walking Dead. Alle de korte historiene fungerer som grusomme eksempler på hvordan det er å ha overlevd verdens ende – og hvordan en skal fortsette å leve etterpå.
Grunnlaget legges nå
Handlingen i de fem historiene begynner bare dager etter at zombiene har begynt sitt dødelige inntog. Desperasjonen, smerten og redselen brer seg som en mare dag for dag, og når du til slutt møter folk som har holdt seg i live i over 200 dager, da er det ikke stort annet å spore enn reine overlevelsesinstinkter. Det er de sterkestes rett og kampen for å overleve spilles hver dag.
I en slik verden er det vanskelig å skille heltene fra de onde. Rett og galt er det ingen vits i å snakke om. De aller fleste av figurene du møter i 400 Days har på et tidspunkt gjort noe moralsk forkastelig. Mordet på to mennesker virker plutselig ikke så hjerteskjærende når det viser seg at de var superrasistiske.
Likevel føles dialogen aldri tvungen, og figurene virker troverdige. Kranglingen og trekantdramaet mellom Bonnie, Leland og Dee er direkte og naturlig, og det samme gjør småsnakket mellom Vince og hans andre fangekumpaner på tur til fengselet. Wyatt og Eddie er på rømmen sammen, og basert dialogen er det ikke vanskelig å skjønne at de er gamle kammerater; der de snakker om alt fra promping, til dop og damer.
Etter hvert som du følger de forskjedelige personene kommer du over kjente steder, og treffer kjenninger fra The Walking Deads første sesong. Lagringsfilen fra sesong 1 er med på å prege litt av det som skjer, og spennende er det å vite at det du foretar deg nå kan få konsekvenser for deg senere når du begynner å spille sesong 2.
Noe 400 Days mangler er en sterk hovedperson, slik som sesong en hadde Lee og Clementine. Du får aldri noe forhold til de figurene du spiller, men denne DLC-en er uansett bare en mellomlanding, og har en helt annen nytteverdi.
Action og spillbarhet
Walking Dead sesong en hadde flere hurtigknappsekvenser du måtte holde deg klar for i møte med zombier, og disse er mer eller mindre borte i 400 Days. Du skal gjøre store blundere for å bli drept i dette spillet.
Uten tvil ligger fokus på historiene heller enn på spillmekanikken. Det er i bunn og grunn ikke mye action, men i stedet for såre tomler vil du muligens bli mentalt sliten etter hvert. Valgene du tar betyr liv og død for mange rundt deg, og med alle de ulike settingene vil du mest sannsynlig ble ennå mer preget.
Samtidig bygger 400 Days videre på mye av tematikken som utviklet seg i forrige sesong. Zombiene er der fremdeles, og de er en grufull trussel, men det er faktisk også medmenneskene dine. Folk har blitt desperate og du har grunn til å frykte naboen og vennen din like mye som de levende døde, og med dette stiger spenningen ytterligere.
Konklusjon
Naturlig nok klarer aldri 400 Days å nå de samme emosjonelle toppene som The Walking Dead. Spillet er ikke stort lenger enn to timer, så dette var heller ikke å vente, spesielt ikke når de to timene består av hele fem små historier. Det hele er over alt for fort, men til gjengjeld er plottet, dialogen og stemmeskuespillerne helt topp.
The Walking Dead-ånden er absolutt tilstede i dette spillet. Det er øyeblikk hvor du blir sjokkert over dine egne og andre handlinger, og grusomheten kjennes nærliggende. Hele tiden ligger det en nerve der, og når du nærmer deg slutten vil du være mentalt utslitt. Om 400 Days er et hint til hva som kommer senere i år er det bare å glede seg.
Hvem er du villig til å ofre for å redde deg selv?
The Walking Dead: 400 Days PC, Xbox 360 (testet), PlayStation 3, PlayStation Vita og iOS. Du må ha første episode av The Walking Dead sesong en for å kunne spille 400 Days.
.