Anmeldelse

The Sims 3

Virtuelle familier

The Sims 3 er akkurat så nyskapende og friskt som det må være.

1: Side 1
2: Side 2

Da Maxis-legenden Will Wright skulle utvikle de første protypeversjonene av The Sims måtte han gjøre det i hemmelighet – sjefene mente nemlig at ideen hans var elendig, og ville ikke satse på et såpass uprøvd og unikt konsept. I dag er serien en av spillindustriens største pengemaskiner, og et fantastisk eksempel på hvorfor utgivere gjør lurt i å tenke nytt av og til.

Mitt hjem er mitt slott.

Moro med dukker

The Sims 3 er, som forgjengerne, en avansert livssimulator der du får mulighet til å kontrollere en eller flere virtuelle personer («simmer»), og skape deres livshistorier. Du får bygge og møblere husene deres, ta kontroll over alt fra kjærlighetsliv til karriere og velge hvordan de skal takle de mange utfordringene livet har å by på. Men selv om The Sims 3 følger samme formel som før, tar det likevel et langt steg fremover for serien.

Tradisjonelt har simmene levd i sin egen merkelige lille boble, og huset og hagen deres har eksistert i et univers uavhengig av verden rundt dem. I The Sims 2 var det riktignok mulig å besøke andre steder, men ikke uten en lang lastepause. Og når simmen din så kom hjem fra et besøk i den lokale parken hadde ikke familien flyttet seg en millimeter siden han forlot huset.

Dette er det nå slutt på. I The Sims 3 lever nabolaget sitt eget dynamiske liv rundt deg, og du kan når som helst flytte kameraet til et helt annet sted for å se hva som foregår der. Og om du vil at simmen din skal besøke et annet sted i byen er det bare å zoome ut til du ser et oversiktsbilde over hele nabolaget, og sende ham dit du vil – enten det er den lokale stranden, en butikk eller noe helt annet. Så kan du følge simmen din mens han kaster seg på sykkelen eller i bilen, eller bare løper eller tar drosje til destinasjonen sin. Samtidig fortsetter resten av husholdningen livet hjemme.

Utsikt til havet.

De nye, dynamiske og sømløse miljøene er faktisk en aldri så liten revolusjon for serien. Mens tidligere spill har gitt deg virtuelle dukkehus, får du her en hel dukkeverden å leke deg med. Verden føles levende, på en helt annen måte enn tidligere, og som i virkeligheten føles det ikke lenger som verden er sentrert rundt simmene du kontrollerer.

Ikke bare betyr dette en økt følelse av realisme og nye muligheter, men det har også andre herlige fordeler. Nå betyr det for eksempel plutselig noe hvor du bosetter deg, og bygger du hus ved stranden kan du se sjøen fra stuevinduet og la simmen din slappe av med litt fiske når han kommer hjem fra jobb. Dette er uendelig mye mer interessant enn de flate, kjedelige og avgrensede tomtene vi fikk tidligere.

Dypere personligheter

Måten de individuelle simmene fungerer på har også også blitt forandret. Når du skaper en ny sim kan du velge fem forskjellige personlighetstrekk. Eksempler er friluftselskende, flørtende, kreativ, ond, god, arbeidsnarkoman, vennlig, familieorientert og emosjonell. Disse trekkene påvirker simmene på mange måter. En friluftselskende sim får mye mer ut av typiske friluftsaktiviteter (som fisking) enn en vanlig sim, mens det aldri vil falle en god sim inn å gjøre noe slemt mot andre. Måten simmene kan samhandle med hverandre påvirkes av disse personlighetstrekkene, og ulike trekk gir tilgang på ulike samhandlingsmuligheter.

Hvem holder pusten lengst?

En annen ting som gjør at det virtuelle livet føles mer naturlig enn før er hvordan simmene hele tiden påvirkes av små og store ting som skjer rundt dem. Et fantastisk kyss eller et deilig måltid gjør underverker for humøret, mens en dårlig natt eller en litt for kald dusj kan gjøre simmene irritert i en periode. Ting som påvirker humøret kan være helt tilfeldige hendelser, men de kan også ha med mer målbare ting å gjøre. Sjansene for at simmene får seg en god natts søvn øker i en dyr seng, og sjansene for at middagsrestene holder seg velsmakende synker i et billig kjøleskap.

Underveis vil simmene også komme opp i uventede situasjoner som kan påvirke dem. Arbeidsplassen er et sted hvor det ofte skjer mye rart, og mange ganger må du velge hvordan simmen din skal reagere. Simmene får også andre muligheter – en sim som er dyktig til å male kan for eksempel bli invitert til å holde kurs, og om dette er vellykket vanker det gjerne ulike typer belønninger. Ting som dette gjør simmenes liv mer variert, og dermed også mer realistisk. I det virkelige liv har vi ikke kontroll på alt som skjer med oss, og slik er det heller ikke i The Sims 3.

Simmene har også fått utvidede muligheter til å plukke med seg ting, nesten som i et rollespill. Når du kjøper ting i butikken havner de i simmens «lommer», og kan brukes direkte eller plasseres i huset (eller, om det er snakk om matvarer, helst i kjøleskapet). Simmene har forresten alltid med seg mobiltelefon nå, med mange interaksjonsmuligheter. Man kan til og med bruke den til å ta bilder, som man kan henge på veggen eller plassere dem andre steder.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden