Hvem drømmer vel ikke om å traske rundt i kalde Minnesota, plukke opp andre folks utspyttede tyggegummier, bli neddynget av alle deres problemer og samtidig jaget av sinte, røde nisser?
Vel, jeg er kanskje en av de få som ikke allerede drømte om dette, men ting kan endre seg. Nå er jeg nemlig sjeleglad jeg tok turen med Nelson Tethers, FBIs offisielle nøtteknekker, for å få fart på fabrikken som leverer viskelær til Det hvite hus.
Eventyrspillet Puzzle Agent ser ut som et underlig hobbyprosjekt, men inne i den merkelige innpakningen finner vi et knallgodt spill, med en morsom historie stappet fullt av deilige gåter. Å spille Puzzle Agent er rett og slett fantastisk moro.
Mystisk fra start til mål
Agent Tethers er av det rolige slaget. Han er grundig, snartenkt og bruker kun 75 000 dollar av skattebetalernes penger for hver gåte han forsøker å løse. Han liker å legge hodet på skrivebordet og ta seg en lur i det bortgjemte kontoret sitt et sted dypt nede i FBI-bygningen.
Men en dag kommer det plutselig noen ikledd en romdrakt ned på kontoret, skriver ordet Scoggins på Nelsons kryssord, for så å plutselig forsvinne. Deretter får vår vettskremte agent en telefon med beskjed om å dra til Scoggins Minnesota, for å få gjenåpnet en særdeles viktig viskelærfabrikk. Det vil jo være krise om presidenten må streke over noe i stedet for å pusse det ut.
Scoggins er et underlig sted. Fylt av norsk-amerikanere som ta livet svært så bedagelig, selv om fabrikken på stedet har måttet stenge på grunn av en eksplosjon. I tillegg er formannen på fabrikken forsvunnet.
Det blir nå opp til deg å finne ut hva som foregår på dette lille stedet, og bruke all din hjernekraft til å løse gåtene som møter deg. Det hele blir ikke særlig mye lettere når det viser seg at Scoggins ikke bare selger nisser som suvenirer, men at det også lurer mange røde småtasser i hver mørk krik og krok. Disse hvisker forvirrende og hypnotiserende ord til de stakkars innbyggerne.
Skikkelig hjernetrim
Puzzle Agent er et eventyrspill, men du behøver ikke plukke opp alt som ikke er spikret fast eller forsøke å bruke objektene på hvert interessante sted for å komme noen vei. Du løser problemer, driver historien fremover og finner ny informasjon ved å løse gåter.
Dette er skikkelige gåter. De passer bare delvis inn i konteksten, og er i hovedsak laget for å gi deg ren og skjær hjernetrim. Noen av gåtene er ganske lette mens andre er virkelig vanskelige, men samtlige av dem er underholdende og vellagete.
Gåtene kan for eksempel gå ut på å finne ut hva klokka var når eksplosjonen kunne høres på fabrikken, eller hvordan den ensomme ulven Steve skal klare å smugle ut trenisser ved hjelp av fuglene sine. Gåtene baserer seg på logikk, puslespillmekanikker, sannsynlighetsberegning, matte eller deduksjon.
Ingen av gåtene er for vanskelige, men det hjelper å være en øvet gåteløser for å hanskes med de fleste av dem. De har ofte snedige trekk og gjemte kodeord som inneholder akkurat den informasjonen du trenger for å løse dem.
Men hvis du kanskje ikke har haugevis av erfaring med lignende gåter fra før, behøver du ikke være redd. Det er nemlig fullt mulig å prøve flere ganger på hver gåte, for alt som skjer er at skattebetalerne får større regning.
Det er også mulig å få hjelpsomme tips til hver gåte. Agent Tethers tenker nemlig mye bedre når han slafser på en tyggegummi, og da spiller det ingen rolle om det en brukt tyggis han har funnet på en lyktestolpe. Etter min egen erfaring behøver du heller ikke å spinke og spare på tyggisen, for du vil sannsynligvis sitte igjen med ei stor klase av dem ved spillets slutt.
Alt passer sammen
Puzzle Agent er et uhyre godt gjennomført spill. Det er tegneserielageren Graham Annable som står for den noe merkelige, men svært passende, tegneseriestilen spillet bruker. Alle bakgrunner, ting og personer i spillet er todimensjonale og grafikken er generelt svært udetaljert og primitiv. Men det passer som hånd i hanske med historien, musikken, humoren og gåtene. Slik gjør Puzzle Agent sin egentlig ganske dårlige grafikk og hakkete animasjoner om til en styrke, som kun forsterker den helhetlige opplevelsen spillet forsøker å gi deg.
Fortellingens og gåtenes tempo er upåklagelig, og hele spillet er fullstendig gjennomsyret av knallgode spillutviklingsvalg. Historien er mystisk, slik at du ønsker å finne ut hva som foregår, og den er samtidig morsom slik at du blir godt underholdt på veien.
Det er også veldig gøy å se et eventyrspill som virkelig tar gåtene på alvor. I stedet for å være bundet av noen av det klassiske eventyrspillets svakheter, gjør Puzzle Agent dem i stedet om til styrker. Gåtene gjør spillet morsommere, og er ikke bare hindringer du må forbi for å få oppleve den interessante historien.
Til tross for den underholdende historien og de smarte gåtene, kan spillet bli noe repeterende. Det skader ikke spillopplevelsen at Puzzle Agent kun har en streng å spille på, når melodien er så fin, men det hindrer etter min mening spillet i å bli en skikkelig klassiker. For å nå opp på de aller øverste hyller behøver spillet mer variasjon og dybde.
Spillets største svakhet er lengden. Puzzle Agent er så gøy at du har lyst på nye gåter for hver du blir ferdig med, men gåtene og historien tar ganske raskt slutt. Hvis du ikke behøver alt for lang betenkningstid på hver gåte, blir det ikke mange timene spillet har å by på til slutt.
Historien ender likevel på en svært så underlig og måte, og lar mange mysterier forbli uløste. Puzzle Agent er kun et såkalt prøveprosjekt, men det virker som det er gode sjanser for at vi får se mer av morsomme Nelson Tethers. Det kryr av både gåter og nisser der ute.
Konklusjon
Puzzle Agent er et veldig godt gåtebasert eventyrspill. Det byr på en knallgod spillopplevelse, masse humor, god stemning og en haug fine gåter. Liker du eventyrspill og gåteløsning så vil jeg anbefale deg dette spillet på det sterkeste. Gåter og en merksnodig tegneseriefortelling er likevel alt Puzzle Agent har å by på, så hvis slike ting ikke fenger deg, bør du rett og slett finne andre beitemarker.
At grafikken er primitiv bør du ikke la deg skremme av. Kjøp spillet, sett deg tilbake og nyt historien og gåtene. Gjør du dette tipper jeg at du kun kommer til å irritere deg over en ting. At all moroa er over så alt for raskt.