Anmeldelse

Neverwinter

Et massivt gratisspill i D&D-universet som varierer i kvalitet.

Spillutvikler Cryptic har etter hvert fått endel spill av denne typen på rullebladet. City of Heroes og City of Villains, Champions Online og Star Trek Online har alle deres underskrift.

Denne gangen har de byttet ut superhelter med fantasi, drager og magi. Byen og navnet Neverwinter stammer fra Dungeons & Dragons-fiksjonen Forgotten Realms. For fans av universet er begge navnene velkjent. Historie og handling i spillet baserer seg i hovedsak på de tre bøkene Gauntlgrym, Neverwinter og Charon’s Claw. Utvikleren har uttalt at de vil holde seg tro til fiksjonen, og at de ønsker å gi gamle og nye fans en fullverdig Dungeons & Dragons-opplevelse.

Historien Cryptic forteller starter på en strand. Ikke en hyggelig, sommer og sol på stranda-type tur, men midt oppi smørøyet i en krig der du fort må klare deg på egenhånd.

Brå begynnelse

Båten jeg satt på har blitt angrepet, og alt jeg hadde har blitt skylt i land. En hyggelig ung gutt vekker meg, og vi slår av en meningsløs liten prat før han sender meg videre til en liten kasse.

Der ligger, til min lykke, både klær som passer og våpen jeg kan bruke. Deretter blir jeg geleidet fra en liten leirplass til den andre, og mange hyggelige krigsfolk forteller hva de trenger at stakkers meg skal gjøre, og i hvilken retning.

Det med retning hadde de forresten ikke trengt å fortelle, fordi en lysende sti viser meg vei rett til neste plass. Problemet med alt dette er at mellom disse leirplassene er det en rekke fiender, som ikke er like hyggelige.

Etter cirka et minutt i spillet er du allerede igang med å bekjempe fiender. Og bra er det, for kampsystemet er spillets absolutt største styrke. Tenk en forenklet blanding av kombinasjonsklikking på musa i DC Universe Online og kampsystemet i Guild Wars 2, så er du ikke langt unna.

Fartsfylte kamper

Cryptic har kalt Neverwinter et massivt actionrollespill, der konseptet er å få blandet inn actionpreg i de ofte monotone MMO-kampene. Noen er standardangrep med sverd, dolk eller magi, mens andre er spesialangrep som ikke kan benyttes like ofte. Det er enkelt å lære seg, og du får nye evner i et tempo som gjør at det er lett å venne seg til de.

En ting jeg ikke liker er at man låser seg fast i angrepsanimasjonene. Det vil si at hvis jeg klikker med musen for å slå et sverdlag, festes jeg til bakken og har ingen mulighet til å gjøre noe for animasjonen er ferdig. Dette gjør at slåssingen føles litt mer stiv enn nødvendig. Mange spill av lignende sort har gjort det mulig å bevege seg og slenge magi eller svinge sverd samtidig, og det er noe jeg savner i Neverwinter.

Jeg savner også en historie og handling som hadde engasjert meg. Med et såpass godt grunnmateriale som dette spillet har, hadde jeg forventet noe mer enn det Cryptic serverer. Oppdragene man sendes på er uinspirerte, lite varierte og det tok ikke lange stunda før jeg brydde meg lite om hva som ble fortalt fra oppdragsgiveren via tekst eller tale.

Uansett område, nivå eller sammenheng så er alle arbeidsoppgaver du tildeles helt like. Drep x antall av y monster. Hent tre papirbiter plassert rundt på en stort område som kryr av fiender. Hent denne, gi den til han, få noe tilbake og gi det til meg. Etter hvert blir det repeterende til det kjedsommelige.

Lite å gjøre

Nå er det en kjennsgjerning at oppdragsstrukturen i spill i denne sjangeren gjerne er på denne måten. Likevel har andre spill greid å skjule det bedre, pakket det inn i et mer fristende gavepapir.

Etter å ha gjort nok oppdrag når du til slutt nivå 60, som er høyest enn så lenge. Da stopper også spillet opp. Det finnes noen gruppeområder med litt høyere vanskelighetsgrad, men utover dette er det fint lite å bruke tiden på. Det er ingen større «raids» som i World of Warcraft, det finnes enorme spiller-mot-spillerkamper som i Guild Wars 2.

Det eneste jeg fant som utfordret og tilfredstilte meg litt på øverste nivå var spiller mot spiller-kamper. Her plasseres man sammen med fem andre på et kart, der målet er å ta livet av motstanderne, men samtidig kontrollere gitte plasser på kartet.

Ikke et revolusjonerende system, det er gjort mange ganger tidligere, men det fungerer uansett godt. Det er alltid moro å arbeide på lag med fire andre ukjente mennesker, og sammen slå motstanderne godt ned i støvlene.

Show me the money!

Grafikken er tidvis god i spillet. Byen Neverwinter er flott, stor og innbyr til utforsking. Flere andre områder er også vellagde og varierte, mens det finnes plasser som er mindre inspirerende og kjedelige. Lyden i spillet er ikke av det høyeste nivået, men aldri plagsomt dårlig.

Grensesnittet i spillet er greit, men kan til tider oppleves som tungvint. Det er en del klikking, og ikke alltid lett å skjønne hvor alt befinner seg. Det som derimot irriterer er at man altfor ofte oppfordres til å bruke ekte penger på spillet.

Jeg forstår at utvikleren må reklamere, de vil jo ha penger i kassa som alle andre som lager spill. Det ødelegger derimot litt av innlevelsen i en fantasiverden når jeg til stadighet påminnes alt jeg kan kjøpe for penger.

Ingenting av dette er noe som gjør at de som bruker penger blir bedre. Det er mye kosmetiske forandringer, eller gjenstander som gjør livet litt lettere. Et eksempel på dette er ryggsekker som gir mer plass til gjenstander. Du kan derimot korte ned antall timer ved å kjøpe deg valuta, som igjen kan brukes til å kjøpe utstyr du eller hadde brukt en stund å spare til.

En ting som er bra med de stadige påminnelsene er at du på samme sted også pekes til Foundry-oppdrag. Dette er oppdrag laget av fans, med et verktøy Cryptic gav ut samtidig med spillet. Her er det opp til alle verdens kreative sjeler å lage spennende, morsomme, utfordrende og innimellom latterlige oppdrag.

Det er ikke til å stikke under en stol at flere av mine mest minneverdige stunder med spillet er under slike oppdrag. Mange talentfulle folk har laget et hav med oppdrag, og Foundry gir Neverwinter en nesten utømmelig mengde innhold. Grensesnittet i spillet gir deg en god oversikt over hvilke som er best likt, og hvilke oppdrag som er plukket ut uke etter uke. Et flott system, og noe jeg håper også andre utviklere kan se litt på.

Konklusjon

Uansett hva du måtte lese ut av denne anmeldelsen, så vil jeg anbefale å i det minste gi Neverwinter en sjanse. Det koster deg ingenting, og det er mye å ta seg til i den første delen av spillet. Du har mange timer med spill foran deg, og mange av elementene i spillet er bra. Det at utvikleren har laget Foundry, systemet som gir brukergenerert innhold, er en genistrek.

Ved å gi dette til et energisk og engasjert publikum har de sikret masse nytt innhold til spillet uten å måtte jobbe for det selv. Og en del av det som lages av fans der ute er overraskende bra, ikke minst med tanke på historiene de forteller.

Kampsystemet i spillet er det første som imponerte meg. Det er morsomt å denge løs på fiender, både som magiker og sverdmann. Du ruller unna angrep, gjør noen heftige angrepsevner og fienden faller i bakken som en sekk poteter. Du har ikke et hav av evner du må lære deg, og forenklingen Cryptic har gjort fungerer bra.

Det jeg derimot ikke liker er at kampene noen ganger kan føles litt statiske, i og med at man låses fast i en animasjon uten mulighet til å flytte seg. Jeg kan ikke løpe rundt og svinge sverdene mine samtidig, heller ikke kaste magi uten å få føttene limt fast i bakken.

En annen svakhet, og kanskje det som trekker ned inntrykket mest, er at historien aldri greier å engasjere meg. Den fenger aldri på en slik måte at det er historien, og hva som skjer hos neste oppdragsgiver, som lokker. Alt kjennes ut som en tanketom reise, der det eneste målet på veien er å komme enda et nivå nærmere 60.

Alt i alt er Neverwinter et massivt online rollespill, forenklet i forhold til mange konkurrenter, men som samtidig lett står på egne bein. Kampene er generelt sett gode, grafikk og presentasjon er bra, og det er mye innhold i spillet. Av alle spill i denne sjangeren jeg har spilt, er Neverwinter det som passer definitivt best i korte, små doser.

Alle bildene, untatt toppbildet, ble tatt av anmelder.

Spillet er testet på følgende PC-oppsett:

Ledige stillinger
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (30)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Lykketrolling
12 år siden

Jeg har aldri skjønt hvordan folk kan klage på at det er lite å gjøre, når man har nesten en utømmelig kilde til nye ting i Foundry. Man kan faktisk spille den helt fra man åpner den tidlig i spillet, og opp til maks level.

 

Glem heller ikke at de gir ut nye ting ganske ofte. Første "modul" (dvs mini-expansion) kommer i slutten av august, er helt gratis og vil ha både et nytt område og en ny spillbar rase (Sun Elf). Betaler man litt kan man i tillegg få Moon Elf som spillbar rase, samt en enhjørning å ri på, og litt sånt snacks. Det er kanskje litt lite å gjøre nå om man driter i Foundry, men spillet vokser ganske raskt. Nye klasser er også bekreftet å være underveis, så det overrasker meg ikke om vi har Module 3 før jul. ;)

Terrorsvein
12 år siden

city of champions??

tror ikke dette eksisterer.. :D:D

Civilix
12 år siden

Fondry klarer bare distrahere deg for en liten stund, det er ikke kraftig nok verktøy til å gi virkelig gode opplevelser.

 

Hvorfor lage innhold i Neverwinter når man kan lage langt bedre innhold i Neverwinter Nights 2?

Stig79
12 år siden

Jeg har aldri skjønt hvordan folk kan klage på at det er lite å gjøre, når man har nesten en utømmelig kilde til nye ting i Foundry. Man kan faktisk spille den helt fra man åpner den tidlig i spillet, og opp til maks level.Glem heller ikke at de gir ut nye ting ganske ofte. Første "modul" (dvs mini-expansion) kommer i slutten av august, er helt gratis og vil ha både et nytt område og en ny spillbar rase (Sun Elf). Betaler man litt kan man i tillegg få Moon Elf som spillbar rase, samt en enhjørning å ri på, og litt sånt snacks. Det er kanskje litt lite å gjøre nå om man driter i Foundry, men spillet vokser ganske raskt. Nye klasser er også bekreftet å være underveis, så det overrasker meg ikke om vi har Module 3 før jul. ;)

 

Moon Elf er forsåvidt standard elf rasen i Forgotten Realms og D&D generellt. Rart rasen ikke var med fra begynelsen av.

dmbardal
12 år siden

Fikk muligheten til å beta-teste dette spillet.

Er faktisk en av de beste MMO-spill jeg har spilt de siste 5 år.

 

Det er mange aspekter som er nye og innovative,

mange som spiller det, det er gratis (!), ekstremt god story,

ekstremt gode quester, og ikke minst foundry. Det er genialt.

Ja, man kan bli lei etterhvert, men da er det absolutt ikke fordi historien bak scenarioet du spiller er kjedelig, for det er mange gode stories å finne i foundry.

 

Jeg sluttet å spille kun pga. at jeg spilte alene.

Hadde jeg hatt venner som ikke sverger til League of Legends over alt annet og faktisk hadde prøvd det, så hadde jeg nok spilt mye mye mer.

 

Men dette er absolutt et MMO alle burde prøve siden det er gratis.

 

På en annen side så er det kanskje ikke lurt å spille for mye MMOer nå rett før Wildstar kommer ut. Blir forhåpentligvis sinnsykt bra.

Har enda ikke kommet inn i beta-en dessverre.

Siste fra forsiden