Dynasty Warriors 8 er det åttende offisielle tilskuddet til en meget lang serie med hugg-og-slå-spill. Historien er fremdeles basert på Luo Guanzhengs historiske roman «Beretningen om de tre kongedømmer» – og det er fremdeles krig mellom disse rikene.
Warriors er en type spillserie du enten elsker eller hater. Om du liker den urealistiske slåssingen og de prangende monologene om ære og finner underholding i dette, er spillene nesten avhengighetsdannende. Den overhvelvende popularitet viser at det ikke er nødvendig med store forandringer, men Koei har med Dynasty Warriors 8 tatt fansens kritikk på alvor. Dette er første gang på lenge at endringene er forbedringer heller enn overfladisk fasadeoppussing.
For n’te gang: Kampen har startet – hvem vil bli den ultimate herskeren over Kina?
Alle kjemper om Kina
Dynasty Warriors 8 er ikke fylt til randen av faktiske historiske hendelser, men historien er spennende likevel. En trenger ikke være en ekspert på kinesisk litteratur, for det er mulig å lese om de forskjellige figurene og feidene i spillets oppslagsverk. Vi følger igjen kongedømmene til Wei, Wu, Shu og Jin gjennom handlingene til både militære og politiske figurer mens de kriger om kontroll over Kina. Spilleren får mulighet til å velge mellom mer enn 70 spillbare figurer, og alle er like motiverte til å vinne krigen for sitt kongedømme.
Historiemodusen har en dramatisk historie om ære og lojalitet som er godt fortalt, men hovedfokuset er fremdeles de store kampene. Brettene føles mye friere enn tidligere, hvor veien du skulle gå var langt mer forutbestemt. Du kan nå velge mellom inntil fire spillbare figurer i hvert brett. Oppdragene du får er bestemt ut ifra hvilke av krigerne du velger og gjør at du får se historien fra flere vinkler.
Selv om historien bygger på akkurat det den samme romanen om akkurat den samme serien med slag som resten av spillene i Warriors-serien, har den blitt omskrevet. Hver av de fire gruppenes historier er delt inn i en historisk del og en hypotetisk del, og hvert oppdrag kan ha en rekke frivillige mål. Det er ikke obligatorisk å fullføre disse, men om du gjør det kan du åpne enda flere sideoppdrag, som igjen kan forandre hele historien.
Det er også en flerspillerdel i historiemodusen, og det er mulig å spille både med lokal tilkobling og på nett. Dette er nytt siden Dynasty Warriors 7, hvor historiemodusen kun var en enspillerkampanje. Flerspillerdelen lar en spille alle modusene sammen med en venn, og det kan være en god idé å ta med seg en kompis fremfor å stole på en datastyr alliert. Uansett om det spilles online eller med lokal tilkobling er det kun to spillere som kan gå i krig sammen.
Dynasty Warriors 8 er fremdeles et historisk masseslagsmål hvor tusenvis på tusenvis av soldater befinner seg på slagmarken. Heldigvis er du godt utrustet med både våpen og magi, og det nye våpensystemet, slagkombinasjonene og den spennende nye ambisjonsmodusen gjør dette til en av de beste dynastikrigene siden seriens begynnelse.
Kampsystemet
Alle krigerne du kan velge mellom har et unikt sett med slag- og sparkkombinasjoner som skiller dem fra hverandre. De bærer to våpen samtidig og du kan bytte på hvilke av dem du vil bruke, slik som i Dynasty Warriors 7.
Når du først ser motstanden du har i møte skulle en ikke tro du hadde behov for våpen i det hele tatt, og i alle fall ikke bruk for de allierte soldatene du har med deg. Det er som om du er i en helt annen liga enn fiendene dine. De er fysisk mye mindre og har grå og brunaktige klær mot dine flotte og fargerike. Om slagmarken var et sjakkbrett ville de vært bønder mot din dronning. De utgjør over hodet ingen motstand og du kan ta livet av 700-800 stykker uten at det syns på helsen din. De er bare røde prikker på minikartet ditt som du kan mose med vanlige angrep.
Kampsystemet er basert på den vanlige formelen med sterke og svake angrep som du kan kombinere slik du ønsker. Bytter du mellom våpnene dine på riktig tidspunkt kan du utføre lange og dødelige slagkombinasjoner, men kampsystemet har også noen mer strategiske aspekter. Etter hvert som du både tar og gir juling fyller du opp «Rage-meteret» under helselinjen din, og den representerer de voldsomme «Musou-angrepene» dine. De tar livet av alt i nærheten av deg og det kan være smart å bruke det i en situasjon hvor du har samlet mange fiender sammen – eller står ansikt til ansikt med større motstand.
Av og til dukker det opp motstandere som er verdt oppmerksomheten din; fiendens generaler. Her kreves det mer strategi og kontroll for å kunne vinne, og ofte blokkerer de veien din videre i historien så du har ikke noe valg annet enn å ta livet av dem.
Den ny kampmekanismen i spillet gjør strategien på slagmarken litt mer spennende. Det nye systemet kalles «Offiseraffinitet» og fungerer ganske enkelt som stein, saks og papir – bare mye morsommere. Fiendens generaler har nå et ikon som signaliserer hvorvidt våpenet du bærer vil gi deg et overtak i kamp mot ham, og om du har det kan du benytte deg av en slagkombinasjon som vil slå ham ut. Om du ikke har overtaket med akkurat det våpenet du holder i hånden kan du bytte. Det vil sette i gang et motangrep som viser seg meget nyttige, spesielt på de høyere vanskelighetsgradene. Affinitetssystemet og motangrepene gjør at kampsystemet flyter mer og blir mye mer spennende enn i de tidligere spillene.
Om du tar livet av en general med full helsebar vil han etterlate våpen, gull og andre hjelpemidler på slagmarken, og dette gjør det mulig å bruke spesialangrepene ofte. Disse angrepene er en fin måte å få mest mulig ut av «Rage-meteret» ditt. Når det er fullt kan du trykke ned den høyre analogstikken og mer eller mindre bli en kampsportsyklon som moser alt som kommer i din vei.
Alle figurene innehar tre unike «Musou-angrep». Dette gir en større følelse av progresjon enn forgjengerne i serien. Du låser opp de spesielle angrepene etter hvert som figuren din blir sterkere, og du beholder både dem og våpnene dine selv om du starter på historien til et nytt kongedømme, eller bytter modus. Det føles aldri som om du starter på nytt hver gang du forsøker deg på en ny historie.
Frem, tilbake og like langt
Erfaringspoengene du får i løpet av kampene kan du fordele som du vil på de ulike krigerne dine. Slik kan du oppgradere hvor mange angrep du kan utføre, ulike bonuser og mengden «Musou-angrep». Alle våpnene fra det forrige spillet er med, pluss flere nye. Våpentypene er delt inn i tre elementer; Himmel, Jord og Menneske, og det er dette stein-saks-papir-sjansen er bygget på. I løpet av et brett vil det dukke opp fiender det både er fordeler og ulemper å kjempe mot, og da må du bruke hele repertoaret ditt. Det er smart å begynne med å bære riktig våpen. Enkelte egenskaper er låst til de forskjellige våpnene. Hver figur har et våpen han er spesielt flink med og det kalles et «EX-våpen». I Dynasty Warriors 8 er «EX-våpenet» unikt for hver figur, og krigerne kan utføre noen meget kraftige komboer med disse.
Grafikkmessig ser Dynasty Warriors 8 bedre ut enn de tidligere spillene og det har mindre framerate-problemer. Morsomt er det også at været påvirker slagmarken og at figurenes klær blir møkkete etter hvert som de kjemper. Moralmåleren, sist sett i Dynasty Warriors 6, er tilbake, og gjør det ekstra viktig å holde øyet med både fiendene og kameratene dine under kamp. Om moralen er god vil mennene være inspirerte og modigere, noe som betyr at de ikke vil dø like fort ute på slagmarken.
Det er altså flere gode detaljer her, noen aspekter er brakt tilbake fra tidligere spill mens andre er nye. Likevel lider spillet av feil som har plaget serien lenge. Hvor mange fiender du står overfor til enhver tid virker til å være bygget på et sjanseprinsipp. Hele grupper av fiender kan dukke opp ut av intet rett fremfor deg, men om det kun er få igjen av dem kan de være nesten umulige å finne. Det litt klønete minikartet gjør det ikke nødvendigvis enklere, selv om du fort blir sittende og stirre på det for å se hvilke vei du skal gå og hvor de ulike fiendene dukker opp.
Du bruker også enormt mye tid på å løpe frem og tilbake på slagmarken. Den ugunstige kombinasjonen av store brett og et nesten ubrukelig minikart kan fort sørge for at du går deg bort, uansett hvor godt du tror du kjenner området. Denne irriterende løpedelen har vært en del av Warriors-serien lenge, men det kjennes verre enn noen sinne i Dynasty Warriors 8.
Fokusskifte
De fire kampanjene i historiemodusen bringer variasjon til spillet, samtidig som du kan skape dine egne veier ved å fullføre de frivillige målene og åpne sideoppdrag, men det aller mest spennende i dette spillet er likevel ambisjonsmodusen.
Ambisjonsmodusen bygger videre på Dynasty Warrior 7: Xtreme Legends, og målet er å bygge opp et område fra en liten teltleir til en travel by – alt for Keiser Xian, sant? Oppdragene er korte sammenlignet til historiekampanjen og enten ser du etter byggematerialer eller skaffer deg berømmelse gjennom seiere i kamp. Hvert oppdrag sørger for en progresjon i byggeprosjektet ditt, enten kommer det selgere innom eller så kommer troppene du har sendt ut tilbake med materialer. Du starter med en våpenbutikk, men kan utvide med kjøkken, smier og mye mer. Ambisjonsmodusen er et meget god redesign av en god idé.
Spillets «Free»-modus kan nesten ansees som en slags treningsmodus, og er tilbake for første gang siden Dynasty Warriors 6. Du blir gitt mulighet til å spille brett som ikke nødvendigvis er tilgjengelige i flere av figurenes historiedeler. Deytr er en fin måte å bygge opp krigernes styrke og se etter våpen og andre praktiske saker, men det er ikke modusen jeg brukte mest tid på.
Konklusjon
Først virket Dynasty Warriors 8 bare som det neste spillet i den lange rekken av Warriors-spill, med de samme små nyanseforskjellene og ingen reell utvikling, men det viste seg raskt at det er likevel er det mest polerte og komplette av alle Warriors-spillene frem til nå. Med den nye vrien i spillets kampsystem, moralmåleren og sist, men ikke minst ambisjonsmodusen er dette ett av seriens klart beste spill.
Fiendenes evne til å dukke opp rett foran nesen på deg og forsvinne det sekundet du har tatt livet av ham, er fremdeles like irriterende, og historiemessig må det være umulig for Koei å overraske folk, med tanke på at alle spillene er bygget på det samme plottet, men likevel klarer de fremdeles å underholde.
Selv om spillet er lett gjenkjennelig og familiært, kjennes det samtidig nytt og friskt. Spillets kjerne er fremdeles den samme, men de små forandringene er smart gjort og kan være med på å vri serien i en litt annen retning enn tidligere.
Ambisjonsmodusen var for meg den beste delen av spillet, og det er nesten synd den må spille annenfiolin. «Beretningen om de tre kongedømmer» er spennende nok, men fokusskiftet i ambisjonsmodusen var veldig forfriskende. Uansett hvilke modus en foretrekker tilbyr Dynasty Warriors 8 ekstremt mye innhold for enhver smak. Ettersom det er så mange ulike krigere og moduser å velge mellom kan du lett bruke hundre timer på dette spillet. Det er heller et spørsmål hvor vidt en orker å spille gjennom alt med alle.
Det er mulig Koei kan utvide Warriors-seriens fanbase med dette spillet. Uansett er det utallige timer her for den som morer seg med gode hugg-og-slå-spill.
Dynasty Warriors 8 er i salg til Xbox 360 (testet) og PlayStation 3.