For andre år på rad samles spillinteresserte, bransjefolk, utviklere og andre som har med spill å gjøre under SpillExpo. Spillmessen tar sted på Norges Varemesse i Lillestrøm mellom 8. og 10. november, og lover deltakerne muligheten til å spille det ferskeste av det ferske og oppleve en hel del.
Messesjef Erling Løken Andersen forteller at målet ikke bare er å tekkes spillkjernen, men å lage en messe som er så inkluderende som mulig. SpillExpo skal være en messe for alle som liker spill – både på konsoll og PC, uavhengig av engasjementsnivå.
– SpillExpo har blitt mye mer profesjonalisert i år. I fjor var vi en gruppe ildsjeler, og vi ville skape en samlende arena for spill. Vi har lært veldig mye fra fjoråret, vi har lært veldig mye om hva vi skal gjøre for å trekke til oss de beste og største utgiverne og hvordan vi skal håndtere publikum. Vi har også mye mer å vise de besøkende i år, forteller Andersen, og peker på at messen har mellom 45 og 50 utstillere.
Xbox One og PlayStation 4 på plass
Det største trekkplasteret i år er utvilsomt de to kommende stuekonsollene, Xbox One og PlayStation 4. Begge vil være tilgjengelige for publikumet, og dette er ifølge Andersen den første muligheten for å få en sniktitt på neste konsollgenerasjon.
– PlayStation kommer til å fly inn nærmere 30 maskiner fra Japan med et eget sikkerhetsteam. Det blir litt færre Xbox One-konsoller, fordi det er stor etterspørsel der, kan Andersen formidle.
Et annet interessant moment er indiestanden. 12 norske uavhengige utviklere har gått sammen og skal vise frem spillene de jobber med for øyeblikket. Der skal det bli mulig å prøve ut flere lovende og mye omtalte spill som Among the Sleep, Owlboy, Trolls vs. Vikings, Festival of Magic og Teslagrad. En full oversikt over indietilbudet kan du se på gjengens hjemmesider.
Andersen legger ikke skjul på at det å fremme norske indiespill er en del av agendaen med indiestanden.
– Absolutt. Indiestanden er faktisk noe vi ikke tjener penger på. Vi har det med for innholdets skyld. Vårt mål er som sagt å skape en bredest mulig messe, forklarer han.
Ellers kommer flere store og spennende aktører å være på plass. VR-brilleselskapet Oculus er påmeldt, og det vil bli mulig å teste brillene på messen. Utgiverhuset EA stiller med BioWare i spissen, som skal vise siste nytt fra Dragon Age: Inquisition. Konkurrent Activision Blizzard er også til stede.
Utstyrssiden er også representert med blant andre Mad Catz, Inter og nVidia, mens norske institusjoner og skoler er med å å skape bredden.
Mye oppmerksomhet
I Norge er det ikke mange spillmesser av samme størrelse, og med et slikt fokus på forbrukeraspektet. I stedet for å prøve å rette seg mot de etablerte datatreffene, der årlige The Gathering er størst, skal SpillExpo se mer opp til messer som E3 og Gamescom.
– Jeg tror Norge trenger en slik messe som dette. Vi har jo The Gathering, men det er mer et LAN-party og henvender seg til kjernespillerne – jeg har selv vært på The Gathering siden 1997. Men det favner ikke bredden, konsollgenerasjonen. Det vi prøver å gjøre med SpillExpo er å lage en litt mer allsidig messe, sier messesjefen.
Skal vi tro billettsalget så langt er interessen til stede. Pågangen har vært betydelig større i år enn i hvor, hevder Andersen.
– Vi tror kanskje at det kan bli utsolgt i år, for vi har solgt dobbelt så mange billetter som på samme tidspunkt i fjor, svarer han når vi spør om hvordan billettsalget går.
SpillExpo arrangeres mellom 8. og 10. november. Messen blir å finne på Norges Varemesse i Lillestrøm. Billett til SpillExpo for hele helgen vil koste 395 kroner.
Les også: Vi så på noen av de norske indie-spillene under fjorårets messe