Den koreanske utvikleren NCsoft har nå bekreftet at MMO-et Aion er ferdigutviklet, og sendt til masseprodusering.
Spillet, som etter planen slippes til PC den 25. september i år, lover som så mange andre å by på noe annerledes i denne til dels overbefolkede sjangeren. Sentralt i Aion er at en stor del av spillet foregår i luften. Her er ikke flyging bare et transportmiddel, men også en stor del av ditt repertoar i kamp og et viktig hjelpemiddel i spillets mange forskjellige oppdrag.
Et annet område NCsoft har gått i tenkeboksen på er utvidet mulighet til å velge hvordan karakteren din skal fremstå for andre spillere. Som de fleste massive rollespill har man i Aion muligheten til å vri og stille på målere for høyde, bredde og lengde på de fleste kroppslige organer og attributter; ting som hårfarge og øyefarge kan også finstilles.
Men det som skiller Aion fra andre på dette området er at det en karakter ser ut til å ha på seg muligens bare er det ytterste og kosmetiske laget. I Aion er det nemlig mulig å sprade rundt i de mest nydelige silkekapper, mens man egentlig høster beskyttelsen bare tung rustning kan gi. Dette er en fin ting hvis man synes rustningen man fikk tidlig i spillet er stilig, og vil fortsette å bruke denne – selv på høyere nivåer. I tillegg ligger det et taktisk element i dette: Det skal ikke mye til for å undervurdere en fargesprakende bard som tripper fra sted til sted på lykkelig vis, med primitivt utstyr. Da kan det bli skjebnesvangert hvis vedkommende har lurt ringbrynjer og metallrustning under tøyet.
Aion har allerede gått sin seiersgang i den østlige delen av kloden, og blir blant de mer etterlengtede tilskuddene til MMORPG-sjangeren også i våre deler av verden. De amerikanske og europeiske betatestene har vært en suksess, og spillet har nytt godt av gode salgstall allerede, med massevis av forhåndsbestillinger. Nytt i den vestlige versjonen av spillet er en rekke oppgraderinger på det tekniske nivå, mer vestlig utseende klær og rustninger, nye soner, magier og oppdrag. Det skal bli spennende å se om utviklerne av Lineage-serien fortsatt har det som skal til for å konkurrere med mammutene i MMORPG-sjangeren.
(Kilde: pressemelding)