Mye har blitt sagt om Steve Jobs de siste ukene, enkelte syns det er nok allerede. De lærde vil nok strides lenge om hvilken innflytelse han hadde på bransjen og teknologien som har revolusjonert hverdagen vår de siste tiårene. Men en ting er sikkert: Apple blir nok aldri det samme uten ham. Jeg tømmer i hvert fall en Dahls ut i høstkulda for Steve Jobs. Måtte ti tusen palestinaskjerf flagre i hans minne.
Høst er spillsesongen fremfor alle, og lanseringene kommer nå tett i tett på alle plattformer. iPhone og iPad er intet unntak fra dette, og denne måneden har jeg plukket ut et variert assortement av ulike spill, med alt fra hardbarket skyting til pusesnill gåteløsing. Kairosoft er ute med en ny simulasjon, og på to uker har vi fått intet mindre enn to Joe Danger-kloner. Hvilken er best? Dette og mer får du vite hvis du leser videre.
Modern Combat 3: Fallen Nation
Pris: 49 kr
Sjanger: Action
Type: Universell
Utvikler: Gameloft
Modern Combat 3 kan kjøpes her
Gameloft har gjort seg bemerket med sine, skal vi si lettere “inspirerte” mobilutgaver av storspill til kjernemarkedet. Om noe selger på PC eller stuekonsollene, kan du vedde på at Gameloft har laget eller er i ferd med å lage en mobilversjon av det.
Nå som Modern Warfare 3 står for dør, er det dermed ikke helt uventet at Gameloft har kommet ut i forveien med sitt eget svar på Activisions melkeku: Modern Combat 3. Og dette spillet har de satset stort på – filstørrelsen er på hele én gigabyte.
Det er med Gameloft som med Grandiosa – du vet hva du får. For 49 digitale spesidaler byr Modern Combat 3 på en ganske så kompetent faksimile av den hjernedøde underholdningen som driver forbrukere og latente terroristspirer til vanvidd rundt høsttider hvert år.
Tittelen Fallen Nation henviser, ikke overraskende, til våre venner over dammen. Onkel Sam har på uforklarlig vis blitt invadert av Nord-Korea (bokstavelig talt et u-land og førti år bak USA militærteknologisk sett), Pakistan og Russland, og fått slått ut samtlige av sine kommunikasjonssatelitter. I samme slengen har de brungule barbarene sendt en horde med digitale mørkemenn som du får i oppgave å meie ned.
Jeg skal være ærlig her og si at jeg aldri har interessert meg særlig for førstepersons skytespill. Men om du liker sjangeren (og det vet jeg mange gjør), er nok dette noe av det bedre du kan få tak i. I tillegg til en actionfylt og cinematisk kampanje på ca. tre–fire timer har spillet en fyldig flerspillermodus med som du kan sitte med i timesvis. Her er det erfaringspoeng, spillmoduser og mikrotransaksjoner så det ljomer etter.
Grafikken er imponerende og kjørte som en drøm på min iPhone 4. Ankepunktet er styringen, som jeg trass mange tapre forsøk aldri fikk helt taket på. Du får mye hjelp til siktingen, men det er ikke til å komme fra at mangelen på fysiske knapper er og blir et stort savn med spill som dette. Dette og den ultrabanale historien trekker ned for noe som må kunne sies å være et magnum opus i Gamelofts stabel av nesten-forsøk.
7/10
Oh! Edo Towns
Pris: 28 kr
Sjanger: Simulasjon
Type: iPhone/iPod Touch
Utvikler: Kairosoft
Oh! Edo Towns kan kjøpes her
Prøv gratisversjonen av Oh! Edo Towns her
Dæven som det kommer spill fra Kairosoft. På ett år har vi fått simulasjoner av fotball, skoledrift, spillstudio, kjøpesentre og Formel 1, alt i den umiskjennelige søte stilen til det som har blitt Japans aller mest kjente iOS-utvikler. Og jeg, jeg kjøper dem, alle som en.
Oh! Edo Towns tar deg tilbake til den historiske perioden Edo, som varte fra 1600-tallet og frem til midten av 1800-tallet. Japan var den gangen et konservativt og strengt hierarkisk samfunn, som fikk leve i sin egen føydal-konfucianske boble helt til Vesten kom med sine kanonbåter og sparket japanerne sidelengs uti industrialisering og modernisering.
Spillet kan best beskrives som en krysning av Hot Springs Story og Pocket Academy. Målet ditt er å bygge den beste landsbyen i Japan. Som i Hot Springs Story, er det om å gjøre å plassere bygninger og andre landskapsinnslag slik at de gir hverandre størst mulig bonuser. Etter hvert som byen tar form, kommer det nye innflyttere. Disse har med seg penger og andre nyttige ferdigheter.
Som forventet sliter Oh! Edo Towns med de samme gamle problemene som Kairosoft-spillene alltid har. For det første er det forvirrende i begynnelsen og svært dårlig forklart. Starten av hvert nye brett er preget av ørkesløs kaving på sparebluss. Og når du først kommer deg over den første kneiken, slår det for mye ut i andre retningen og blir altfor lett.
Men er du skikkelig i gang, er det umulig ikke å la seg sjarmere av disse pixelforkledde regnearkene. Tallfontenen eksploderer, du seiler i absolutt medvind, og da er det ett fett om det er sportsbiler, spillstudio eller middelalderlandsbyer det er snakk om. Kairosoft-formelen funker, det er ikke snakk om annet, og den funker bra i Oh! Edo Towns også. Jeg for min del tar gjerne et par spill til før jeg gir meg.
7/10
Shadowgun
Pris: 35 kr.
Sjanger: Action
Type: Universell
Utvikler: Madfinger Games
Shadowgun kan kjøpes her
Det har lenge vært meg et mysterium hvorfor Gameloft ikke har kommet ut med en Gears of War-klone enda. På et eller annet tidspunkt må disse sleipe franskmennene ha kommet med ideen om å lage “Cogs of Battle”, “Machinery of Strife” eller noe i den duren.
Uansett har det i hvert fall uteblitt, og nå har polske Madfinger Studios kommet dem i forkjøpet og laget et tydelig Gears-inspirert DTS (dekningsbasert tredjepersons skytespill, et begrep jeg herved patenterer) til iPhone. Det ser rått ut, det lyder fett og jammen meg har ikke disse polakkene funnet tidenes mest harry spilltittel også.
I Shadowgun styrer du John Slade, skallet romsoldat og intergalaktisk dusørjeger extraordinaire, gjennom horder av mutanter og roboter på jakt etter en gal vitenskapsmann. Stemmeskuespillet er faktisk ganske okei, og det er visse antydninger til humor i samspillet mellom hovedpersonen og den kunstige intelligensen som er med ham på slep.
Videre er styringen overraskende bra, med svært lite teknisk å klage på. Grafikken er som nevnt noe av det beste du får til iPhone akkurat nå. Det som trekker ned mer enn noe annet er at spillet raskt går tom for ideer og blir ganske ensformig. Sjekkpunktplasseringen kan være trollstygg til tider, og gjorde at jeg måtte gjenta visse deler et par–tre ganger mer enn jeg strengt tatt orket.
Men når det er sagt, er Shadowgun et gjennomført og teknisk imponerende forsøk på å få Gears-opplevelsen over til iPhone. Det er ikke en opplevelse jeg personlig har et stort behov for, men om den er det for deg gjør du ikke dumt i å prøve dette.
7/10
Mage Gauntlet
Pris: 21 kr
Sjanger: Rollespill
Type: iPhone/iPod Touch
Utvikler: Rocketcat Games
Mage Gauntlet kan kjøpes her
Hvis du har vært på App Store en stund, vet du at det ikke skorter på Zelda-inspirerte spill til iPhone. For det meste er det koreanske mobilkonverteringer det er snakk om (Zenonia-serien er kanskje den mest kjente), preget av dårlige oversettelser, animé-inspirert tenåringsdrama og enorme mengder grinding.
Men nå trenger du ikke lide deg gjennom mer koreansk søl: Mage Gauntlet er her, og det er hestehoder foran disse kvalitetsmessig, utvilsomt det beste actionrollespillet til iPhone som er å få kjøpt akkurat nå. Dette er en av spillene jeg har sett aller mest frem til i det siste, og innfrir stort sett over all forventning.
I spillet styrer du Lexi, en ungjente som lider under en «anti-magisk» forbannelse. Kort sagt ødelegger hun all magi hun kommer i kontakt med. Klisjeen med utstøtte magibrukere er snudd på hodet, for i dette spillet har hovedpersonens Midas-forbannelse gjort henne fryktet og mislikt i en verden der magi er like viktig som olje og skytevåpen er i vår.
På starten av spillet møter Lexi trollmannen Hvitskjegg, som gir henne et mystisk hjelpemiddel kalt “The Mage Gauntlet”. Med denne blir Lexi i stand til å bruke magi, men formlene hun bruker må finnes rundt om i spillverdenen, og de kan bare brukes en gang. Mye av spillets utfordring ligger i taktisk bruk av disse formlene, og du blir stadig vekk tvunget til å tenke ut nye innfallsvinkler til kampene, basert på hva slags magi du har for hånden til enhver tid.
Alt det spillmessige i Mage Gauntlet sitter som støpt, og den lekre SNES-inspirerte pikselgrafikken skroller seg elegant og uanstrengt bortover, glatt som en barnerumpe i Pirbadet. Det eneste aberet er historien, som tidvis klarer å sjarmere men ellers fremstår som litt anmassende og amatørmessig skrevet.
9/10
Cat Physics
Pris: 7 kr
Sjanger: Gåteløsing
Type: Universell
Utvikler: Donut Games
Cat Physics kan kjøpes her
Cat Physics er en aldri så liten genistrek av en spilltittel, så fantastisk enkel at jeg blir fristet til å hive ut en tier bare for den. At det i tillegg er et morsomt og utfordrende spill er egentlig bare smør i rømmegrøten for meg.
Dette mesterverket av et tosubstantivsnavn kommer til oss via svenske Donut Games, som lenge har gjort det stort på pent porsjonerte kosespill. De som har vært med en stund vil kanskje huske Rat on the Run, som hersket ubestridt på toppen av App Stores gratisliste i årevis, før Angry Birds kom og aldri forlot.
I Cat Physics skal du få en ball fra én katt bort til én annen katt, via piler som du plasserer rundt på de drøyt hundre brettene du får på kjøpet. Og som du kanskje har gjettet allerede er det fysikk med i bildet her: en enkel fysikkmotor kjører i bakgrunnen og sørger for at alt ruller og faller som det skal.
Stort sett betyr det «langt bort fra det forbannede utysket ballen skal til». Bak det koselige ytret skjuler det seg en diabolsk vanskelighetsgrad, en sann Jezebel av et prøve-og-feile-mareritt. Det skulle vært så enkelt, men ballen vil ikke, den vil alle andre steder enn katten som sitter der og stirrer ut i eteren, paff som en hjort tjue meter unna støtfangeren på en Toyota Hiace.
Men så klarer du det endelig, alle synder er tilgitt. Og du tar fatt på et nytt brett, der frustrasjonen får gjenta seg. Igjen og igjen og igjen. Det er Cat Physics i et nøtteskall, og jeg liker det.
8/10