Apple har blitt en viktig aktør i spillindustrien, takket være den enorme suksessen til de ulike iOS-plattformene og det faktum at man i utgangspunktet ikke kan kjøpe innhold til disse plattformene uten å gjøre det via Apples egen butikk.
Denne tilnærmingen liker ikke Gabe Newell, som er sjef hos spillgiganten Valve. Han var med i en paneldiskusjon på WTIA TechNW-konferansen i Seattle, og her brukte han ifølge Seattle Time mye tid på å promotere åpne plattformer.
– På plattformsiden er det skremmende at verden ser ut til å bevege seg bort fra åpne plattformer, sa han.
Plattformholdere som tidligere brukte rollen sin til å hjelpe utviklere å lage programvare for plattformene deres ser seg nå, ifølge Newell, «mer som leieinnkrevere som driver partnernes profittmarginer mot null.»
– De lager en glinsende, skinnende ting som tiltrekker seg brukerne, og så kontrollerer de hvordan folk får tilgang på denne tingen, sa Newell.
Ifølge Newell vil vi se store, strukturelle investeringer og forandringer i løpet av de neste årene som vil true de som skaper verdi gjennom å bygge ting som et åpent internett.
Feil filosofisk tilnærming
Valve-sjefen beskriver lukkede plattformer som «feil filosofisk tilnærming», men tror at suksessen til plattformer som Xbox Live og Apple fører til at disse blir mer populære ettersom andre vil forsøke å emulere tilnærmingen for å oppnå samme suksess.
– Jeg regner Apple som en veldig lukket plattform. La oss si du eier en bokforretning som har en profittmargin på fem til syv prosent på produktene du selger. Du kan ikke eksistere i en Apple-verden, for de vil ha tretti prosent og bryr seg ikke om du kun har syv prosent til rådighet, sier Newell.
På spørsmål om ikke Valves egen Steam-plattform også bruker en slik lukket modell svarte han at utviklere kan bruke verktøyene og tjenestene Steam tilbyr til å selge spill hvor de vil, uten at Steam skal ha noe av den fortjenesten. Mange Steam-spill er til salgs i butikk og hos andre digitale distribusjonskanaler.
Newell avsluttet med å si at hvis Valve noensinne skulle lage en maskinvareplattform ville de åpne den opp for konkurrerende distribusjonssystemer, fordi de mener åpenhet er viktig for underholdningsindustrien. Åpenhet og fri konkurranse har tradisjonelt vært en viktig kilde til innovasjon, ifølge Newell.
Les også: