Da Cryptic Studios ble solgt til kinesiske Perfect World Entertainment kunngjorde de samtidig at det spennende rollespillet Neverwinter ble utsatt til fjerde kvartal 2012. Nå har det kommet frem at Neverwinter har gjennomgått store forandringer under Cryptics nye eiere.
Tidligere ble Neverwinter beskrevet som «en samarbeidsversjon av Dragon Age med et snev av Oblivions utforskning» av Cryptics Jack Emmet, og spillet skulle støtte enspillermodus hvor man fikk kontroll over alle figurene i gruppen sin selv.
Nå er det imidlertid blitt noe ganske annet. IGN forteller at spillet ikke lenger er et taktisk rollespill med samarbeidsmuligheter, men et gratis MMO-spill med actionfokusert kamp og massevis av mikrotransaksjoner. Utviklerne sammenligner det nå med spillet Vindictus, som fikk sin offisielle Europa-lansering denne uken.
Cryptic lover at de ikke vil låse innhold bak betalingsvegger, og at alt vil være gratis for alle. Det de ønsker å selge spillerne for ekte penger er ting som magiske drikker som midlertidig gjør dem sterkere, samt kosmetiske gjenstander og kjæledyr.
Spillets grunnleggende regelsett er fortsatt basert på Dungeons & Dragons 4th Edition.