«Online pass» ser ut til å være de store utgivernes beste våpen i kamp mot tapte inntekter fra bruktsalg. Konseptet er enkelt: Nye spill lanseres med en gratis engangskode som tillater funksjoner som flerspiller, og hvis bruktkjøperne vil ha tilgang på samme moroa må de betale for denne koden.
Det var Electronic Arts som først innførte systemet, men de fleste store utgiverne ser nå ut til å følge etter. Sony benyttet seg av Online Pass på Resistance 3, og nå er det bekreftet at også Uncharted 3 vil bruke systemet.
– Online Pass vil bli inkludert i Uncharted 3 og fremtidige spill fra Sony Computer Entertainment Worldwide Studios (SCE WWS) som har onlinefunksjonalitet. Vi vil gi videre informasjon i fremtiden, har den japanske giganten uttalt til spillbloggen Destructoid.
Dermed ser det ut som bruktkjøpere må finne seg i å betale ekstra for å få tilgang på flerspiller i de fleste kommende Sony-spillene.
Uncharted 3: Drakes Deception er et av spillene vi gleder oss stort til denne høsten, og i juni tok vår egen Marius Kjørmo en titt på flerspillderdelen til spillet.
– Flerspilleren er lett å komme inn i. Det tok meg få minutter å finne ut av hvordan ting fungerte før jeg så gruste alle de andre journalistene og ledet grønt lag til seier. Det er enkelt å hoppe rett inn i kampene og underholdningsverdien er høy. I motsetning til mange andre spill har Naughty Dog valgt å kutte ut minikartet slik at du ikke har noen blinkende pil som peker deg i retning av nærmeste fiende. Lite er så tilfredstillende som å snike seg inn på en av dine fiender for så å gi ham en full dose bly i korsryggen, skrev han i sniktitten på Gamer.no.
Spillet lanseres 1. november, altså om mindre enn én måned.