Det er litt over en måned til vi igjen kan legge ut på skattejakt med sjefsgodbiten Nathan Drake. Tidligere har kjekkasen utforsket både Sør-Amerikas jungler og de høye fjell i Himalaya, og denne gangen går turen til den ubarmhjertige Rub’ Al Khali-ørkenen.
Men den godeste Drake kunne fort ha endt opp i langt mer oppdiktede omgivelser dersom Naughty Dog hadde fulgt de opprinnelige planene for spillserien.
I et intervju med spillmagasinet Play (via NowGamer) forteller en tidligere omgivelsesmodellerer hos Naughty Dog, Don Poole, hvordan det første spillet i serien, Uncharted: Drake’s Fortune, opprinnelig var mer inspirert av Tolkien enn av den virkelige verdenen.
Ifølge Poole var planen hele veien å ha «realistiske» omgivelser i den forstand at modelleringen skulle få verdenene til å se så ekte ut som mulig, men konseptene for spillet var langt mer fantasy-inspirerte. Blant annet eksisterte det på et tidspunkt en skog hvor fiendene bodde under bakken. Dette var før Sony kom på banen.
Poole forteller:
– Sony presset på for å få et mer realistisk spill på alle felter. Markedet hadde endret seg og målgruppen var eldre. Røffe skytespill dominerte, og Sony ønsket å komme seg inn i det markedet, så de dyttet alle utviklerne sine i den retningen.
Naughty Dogs utviklerveteraner fra Crash Bandicoot- og Jak & Daxter-seriene var ifølge Poole ikke så begeistret for denne retningen. De ønsket seg heller en mer eksentrisk stil over spillet, men nådde ikke frem hos Sony med dette ønsket.
Både Uncharted og Uncharted 2 har blitt svært godt mottatt hos kritikere og spillere. Om det hadde vært tilfellet dersom Sony ikke hadde dyttet Naughty Dog i en mer realistisk retning, er ikke greit å si. Hva tror dere, ville en alve-Drake vært like tøff?
Uncharted 3: Drake’s Deception lander etter planen i butikkhyllene 2. november.
Les også: Slik blir Uncharted 3: Drake’s Deception