Det har ikke vært noen spesielt godt bevoktet hemmelighet at svenske Starbreeze har jobbet med et nytt Syndicate-spill for Electronic Arts, men selv om spillet i seg selv virker spennende var det mange tilhengere av originalspillet som ble skuffet da det viste seg å være et førstepersons skytespill.
Syndicate var et cyberpunk-strategispill med taktisk kamp, hvor målet var å lede ditt globale selskap til verdenskontroll ved hjelp av en gruppe genetisk modifiserte supersoldater. Mange av originalens tilhengere hadde derfor håpet at oppfølgeren kom til å følge i samme sjanger.
Paradox tar ansvar
Starbreezes landsmenn i Paradox ble tydeligvis også litt skuffet, men i motsetning til resten av verden har de muligheten til å ta saken i egne hender. Og det vil de, med strategispillet Cartel.
– Vi har massevis av respekt for Starbreeze, de lager flotte spill. Men annonseringen skapte en diskusjon om hva et navn egentlig betyr. Hva gjør et Syndicate-spill til et Syndicate-spill? Er det navnet? Spillets verden? Gameplayet? Plattformen? Hva er det? Denne diskusjonen la grunnlaget for Cartel, sier Paradox-produsent Shams Jorjani til nettstedet Rock Paper Shotgun.
På samme måte som Syndicate foregår Cartel i en futuristisk verden hvor internasjonale selskaper har ekstremt stor makt. Du leder et av disse, og målet er å eliminere motstanderne gjennom strategiske valg og taktiske oppdrag. I disse oppdragene kontrollerer du en gruppe elitesoldater, litt som i et sanntidsstrategispill.
Oppdragene inkluderer rekognosering, utforskning, sabotasje, snikmord, og så videre. De skal være delvis dynamiske, slik at de ikke spiller ut på samme måte hver gang du prøver deg på dem. Dette betyr også at ting som skjer i ett oppdrag kan få konsekvenser for det neste.
Lenge til utgivelse
Du kan selv skreddersy utstyret til soldatene dine, og Paradox lover mange muligheter slik at du kan sikre at gruppen er best mulig tilpasset oppdraget de sendes ut på.
Cartel er fortsatt tidlig i utviklingen, så det er en stund til vi får se spillet i aksjon. Det «kan være klart innen 12-18 måneder», men Paradox er fortsatt i den delen av utviklingsfasen hvor de jobber med å få spikret den grunnleggende spilloppskriften, og vil ikke gå videre med utviklingen før de er helt fornøyd.